Snart val till Wikimedias styrelse

Habj-2
Den första september öppnar valet av den person som ska ersätta Angela i
Wikimedia Foundations styrelse. Valet håller sedan på i tre veckor.
Kandidaterna finns listade på
http://meta.wikimedia.org/wiki/Election_candidates_2006/En
men som ni ser är en del av länkarna blå.

Sista veckan har det drällt in sex nya kandidater, och jag har inte riktigt
hunnit med översättningarna. Inte heller kommer jag att ha jättegott om tid
de korta dygn som återstår innan valet börjar. Hjälp att komplettera
http://meta.wikimedia.org/wiki/Kandidater_till_valet_2006
med hjälp av
http://meta.wikimedia.org/wiki/Election_candidates_2006/En
är därför mycket välkommet. Jag har kollat och det är OK att fixa med
översättningarna även sedan valet är påbörjat, men det vore förstås bättre
att ha så stor del som möjligt klar. Det rör sig i första hand om de sex
kandidater vars program inte finns översatta, samt sidan om
valfunktionärerna
http://meta.wikimedia.org/wiki/Election_officials_2006/En
För att undvika dubbeljobb, kan det vara bra att anmäla hos mig (på meta,
http://meta.wikimedia.org/wiki/User_talk:Habj )
om man påbörjat något som man inte vill lägga upp ännu.

Jag har inte tittat på de sex senast inkomna kandidaturerna, men av de
tidigare innehöll en del ekonomiska termer etc. som inte alltid var så
lättöversatt. Dock går det utmärkt att dra sitt strå till stacken även om
man inte klarar av dessa, man kan alltid låta originalets ordalydelse stå
kvar så länge i den svenska varianten, utmärkt med en asterisk eller
liknande. Även halvdana översättningar är en hjälp. Att fixa till en text
som behållig lite svengelska ordvändningar här och var tar mindre tid än att
göra en helt ny från början. Rena automatöversättningar avråder jag dock
ifrån; största delen av jobbet består trots allt av att formulera god
svenska, och här är automatöversättningar inte till mycket hjälp.

Annars är det väl bara att kika på kandidaterna och grubbla över vem man
vill lägga sin röst på, om man nu ids bry sig. Personligen kommer jag nog
att rösta på nånstans mellan en och fem personer - jo för man kan rösta på
flera personer. Valet sker ju med "approval voting"
http://sv.wikipedia.org/wiki/Approval_voting

/habj