Spårat ur?

Daniel Svensson-3
Läsare sedan länge, första gången jag skriver. Är det bara jag eller
har den här mail-listan snart inte nånting att göra med Wikipedia?
Man diskuterar olika möten men sen verkar det bara vara internt
tjafs? Det kanske ska vara så? Är väldigt oerfaren när det gäller
mailing listor.

/Danne

Re: Spårat ur?

Mats Halldin
Daniel Svensson wrote:

> [...]
> Man diskuterar olika möten men sen verkar det bara vara internt
> tjafs? Det kanske ska vara så? Är väldigt oerfaren när det gäller

Listan har varit tämligen stendöd men fått en liten renässans under
vintern. De senaste dagarna har internt trams figurerat på listan, sånt
brukar gå över.

För att byta samtalsämne: Som presskontakt för svenska Wikipedia fick
jag ett telefonsamtal idag från en läkare i Borås som ville att jag
skulle bekräfta informationen i [[Plötslig spädbarnsdödlighet]]. Att
inte högstadieelever är särskilt bra på att förstå information på
internet visste jag, men svenska läkare hade jag hoppats på var bättre! :)

/ Mats

Re: Spårat ur?

Andreas Vilén-2
"Svenska Wikipedia har inte någon artikel om "Plötslig
spädbarnsdödlighet" ännu."

Vad var det han ville veta? Vad svarade du? Och vilken artikel
handlade det egentligen om? :)

/Andreas

On 4/18/06, Mats Halldin <matsh-U2/[hidden email]> wrote:

> [...]
> inte högstadieelever är särskilt bra på att förstå information på
> internet visste jag, men svenska läkare hade jag hoppats på var bättre! :)

Re: Spårat ur?

Lars Aronsson-2
Daniel Svensson skrev:

> [...]
> Wikipedia? Man diskuterar olika möten men sen verkar det bara
> vara internt tjafs? Det kanske ska vara så? Är väldigt oerfaren

Det skadar inte att skaffa sig lite erfarenhet av olika listor.
En första åtgärd är att undersöka listans arkiv och se vad som
passerat under de föregående månaderna.

För wikisv-l är arkivet bara öppet för medlemmar.  Man måste ange
det lösenord som mailas ut som påminnelse varje månadsskifte,
http://mail.wikipedia.org/mailman/private/wikisv-l/

Wikisv-l har väldigt få meddelanden, bara några tiotal per månad.
Ibland försöker någon väcka liv i listan, men det blir sällan mer
än tomt prat, vilket tyvärr skedde de senaste dagarna.  Det finns
helt enkelt väldigt lite att säga här, inga viktiga sakfrågor.
Detta kan inte repareras genom att posta mer tomt prat, vilket
kanske är vad jag ägnar mig åt just nu, jag ber om ursäkt för det.

Betydligt mer diskuteras på Bybrunnen, som är en vanlig wiki-sida,
http://sv.wikipedia.org/wiki/WP:BB

Som kontrast kan man ge sig in på wikitech-l som är på engelska
och behandlar tekniska frågor runt Wikipedia.  Där kommer 400
meddelanden per månad och 99% av dem är mycket relevanta.
Arkivet är öppet även för icke-medlemmar,
http://mail.wikipedia.org/pipermail/wikitech-l/

--
  Lars Aronsson ([hidden email])

Re: Spårat ur?

Daniel Svensson-3
Har varit medlem i snart ett år, tycker det har kommit en hel del
intressant om än lite info, får tacka för infon om dom andra sidorna/
källorna, ska kolla runt lite där

/Daniel

18 apr 2006 kl. 19.01 skrev Lars Aronsson:

> [...]
> meddelanden per månad och 99% av dem är mycket relevanta.
> Arkivet är öppet även för icke-medlemmar,

Re: Spårat ur?

Björn Lindström-4
Lars Aronsson <[hidden email]>:

> För wikisv-l är arkivet bara öppet för medlemmar.  Man måste ange
> det lösenord som mailas ut som påminnelse varje månadsskifte,
> http://mail.wikipedia.org/mailman/private/wikisv-l/

Så krångligt är det inte. Det finns ett öppet arkiv på
http://news.gmane.org/gmane.science.linguistics.wikipedia.swedish

Re: Spårat ur?

Professor Kalkyl
[hidden email]:

>Så krångligt är det inte. Det finns ett öppet arkiv på
>http://news.gmane.org/gmane.science.linguistics.wikipedia.swedish

Det hade jag missat. Plötsligt är jag glad att jag skrivit under pseudonym
även här.

- Tournesol

Re: Spårat ur?

Thomas Voghera-3
>Betydligt mer diskuteras på Bybrunnen, som är en vanlig wiki-sida,
>http://sv.wikipedia.org/wiki/WP:BB

Jag är ny på detta med Wiki och letarr platser där Wiki diskuteras på
svenska. Spontant tycker jag diskussioner förs bättre på diskussionsgrupper
än i mailinglistor och på wikisidor. Bybrunnen är en kul metafor, men
hopplös att läsa (hur filtrerar jag bort det jag läst?) .

Jag vill hitta miljöer och personer som kan svar på lite basala frågor och
senare ge hjälp till att sätta upp och formge wikisidor. På svenska. Både
ideelt och ev betalt. (Alltså inte om svenska Wikipedia.)
Kan iofs läsa engelska hyggligt, men det finns alltid valörer man missar och
blir extra svårt när man inte kan materien man pratar om.

Denna grupps titel verkar inte helt optimal för ovanstående så ursäkta all
OT (vad det nu kallas på svenska?).

--
regards /Thomas V

"Lars Aronsson" <[hidden email]> wrote in
message news:Pine.LNX.4.61.0604181835480.19762-+qFMvfChHtXBrU/[hidden email]
Daniel Svensson skrev:

> [...]

meddelanden per månad och 99% av dem är mycket relevanta.
Arkivet är öppet även för icke-medlemmar,

Joakim Larsson-2
Egentligen har väl vår kära Jimbo sagt att mailistorna ska vara till
för meta-diskussioner om wikin medan diskussionsidor på Wikin och sånt
ska undvikas så mycket som möjligt för att hålla Wikin till
uppslagsverksgörandet.

2006/4/19, Thomas Voghera <[hidden email]>:

> [...]
> meddelanden per månad och 99% av dem är mycket relevanta.
> Arkivet är öppet även för icke-medlemmar,

Verkar vettigt. Men..
.....ska jag veta vem Jimbo är?
....vilka diskussionsgrupper finns det?

Hittar ett antal på gmane.org... men har svårt att få överblick

--
regards /Thomas V

"Joakim Larsson" <[hidden email]> wrote
in message
news:d3c4e6d70604190236h4c55ef5ehd7b66ffe2e1aeee9-JsoAwUIsXouq+1Nelnf3ueG/[hidden email]

> [...]

Re: Spårat ur?

Joakim Larsson-2
2006/4/19, Thomas Voghera <[hidden email]>:

Oj jag borde kanske ha berättat det, Jimbo Wales är typ en av
grundarna till Wikipedia.

Re: Spårat ur?

Joakim Larsson-2
2006/4/19, Joakim Larsson <[hidden email]>:
> [...]
> för meta-diskussioner om wikin medan diskussionsidor på Wikin och sånt
> ska undvikas så mycket som möjligt för att hålla Wikin till

http://en.wikipedia.org/wiki/User:Jimbo_Wales
The mailing list will remain open, well-advertised, and will be
regarded as the place for meta-discussions about the nature of
Wikipedia. Very limited meta-discussion of the nature of the Wikipedia
should be placed on the site itself. Wikipedia is an encyclopedia. The
topic of Wikipedia articles should always look outward not inward at
the Wikipedia itself.