Språkförsvaret

Habj-2
Okej, det här är inte helt wikipedia-relaterat. Däremot handlar de om
svenska språket, så jag tänkte det åtminstone tangerar... en sajt för dem
som vill bevara svenska språket och inte låta engelskan bre ut sig riktigt
hur som helst.

"Störs du av att engelskan tycks breda ut sig i Sverige i tid och otid?
Anser du det vara en rättighet att i Sverige få t.ex. bruksanvisningar och
resevillkor på svenska? Irriteras du av att det visas så många långfilmer på
engelska och så få på svenska och andra språk liksom av att så många
reklaminslag i tv och i andra massmedia i Sverige är på engelska?
Ifrågasätter du kravet att skriva akademiska avhandlingar direkt på engelska
vid så många utbildningar vid svenska universitet? Misstänker du att
svenskspråkiga förlorar på att svenska företag går över till engelska som
koncernspråk, eller ifrågasätter du att föredrag och seminarier hålls på
engelska, trots att alla förstår svenska? Menar du att kunskap går förlorad
när engelska införs som första undervisningspråk vid svenska skolor? Tycker
du att det är ett fattigdomsbevis att svenska idrottsklubbar skaffar sig
namn i stil med "Hawks" i stället för "Hökar", eller att svenska tv-program
ges titlar som "Cold case Sverige"?"

Fast Berglin-strippen är ju bäst.

Re: Språkförsvaret

Mike B-10
Berglin? Varvarvar?

<i>\Mike viftar på svansen</i>

--- habj <[hidden email]> wrote:

> [...]
> du att det är ett fattigdomsbevis att svenska
> idrottsklubbar skaffar sig
> namn i stil med "Hawks" i stället för "Hökar",

Yahoo! Messenger - NEW crystal clear PC to PC calling worldwide with voicemail http://uk.messenger.yahoo.com

Re: Språkförsvaret

Björn Lindström-4
habj <[hidden email]>:

> [...]
> om svenska språket, så jag tänkte det åtminstone tangerar... en sajt
> för dem som vill bevara svenska språket och inte låta engelskan bre

Suck. Precis när http://skrivihop.nu/ äntligen gett upp... ;-)

Re: Språkförsvaret

On 4/4/06, Mike <mike_wikipedia-/[hidden email]> wrote:

> Berglin? Varvarvar?
>
> <i>\Mike viftar på svansen</i>

Gaaah

"Habj Typ, länkglömmare"

http://www.sprakforsvaret.se/sf/index.php?id=161

Re: Språkförsvaret

Habj-2
... fast det var ju fel länk förstås, här på framsidan

http://www.sprakforsvaret.se/sf/

"Habj Typ, fellänkskickare"
*skäms vederbörligen*

Re: Språkförsvaret

Martin Svensson
On 4/4/06, habj <[hidden email]> wrote:

> Gaaah
>
> "Habj Typ, länkglömmare"
>
> http://www.sprakforsvaret.se/sf/index.php?id=161
>

> /habj

sprakforsvaret, detarbrasvenskadet :-)

/marsve

Re: Språkförsvaret

Andreas Vilén-2
On 4/4/06, Björn Lindström <[hidden email]> wrote:

> Suck. Precis när http://skrivihop.nu/ äntligen gett upp... ;-)

Jag vet att det inte var 100% seriöst menat, men det där var aldrig
vad vi kämpade för, det var det där vi var emot.

/Andreas

Re: Språkförsvaret

Habj-2
On 4/4/06, Andreas Vilén <[hidden email]> wrote:

> Jag vet att det inte var 100% seriöst menat, men det där var aldrig
> vad vi kämpade för, det var det där vi var emot.

 Ni var emot svenskans överlevnad som språk i alla domäner? :-o

(nej, jag är inte allvarlig)

Re: Språkförsvaret

Björn Lindström-4
habj <[hidden email]>:

> Ni var emot svenskans överlevnad som språk i alla domäner? :-o
>
> (nej, jag är inte allvarlig)

Jag skulle dock påstå att det är den linje preskriptivister som
sprakforsvaret.se driver. Ett språk som inte ändras är ju ett dött
språk.

Re: Språkförsvaret

Habj-2
Jag har inte lusläst allt på sajten, men jag vet att svenskan alltmer
trycks undan från vissa områden. Inom de molekylära biovetenskaperna
orkar man inte längre skaffa sig en svensk vokabulär öht. Jag har haft
helsvenska föreläsare som hellre föreläst på engelska, eftersom
fackterminologin ändå är på engelska - tar de allt på engelska slipper
de hoppa fram och tillbaka mellan språken.

Re: Språkförsvaret

Janne-2

From: "Björn Lindström" <[hidden email]>
,>
> Jag skulle dock påstå att det är den linje preskriptivister som
> sprakforsvaret.se driver. Ett språk som inte ändras är ju ett dött
> språk.

Det är väl skillnad på språk som förändras och språk som försvinner.
Janne (Tåggas)

Re: Språkförsvaret

Lars Aronsson-2
Mike skrev:

> Berglin? Varvarvar?

Speaking of which, kan vi få några svenska tecknare intresserade
av Wikipedia, så att de marknadsför namnet i sina serier?  En
början vore kanske att utöka artiklarna om dem, se t.ex.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Berglin
http://sv.wikipedia.org/wiki/Jan_Berglin

http://sv.wikipedia.org/wiki/Kategori:Svenska_serietecknare
http://sv.wikipedia.org/wiki/Kategori:Svenska_serier
http://sv.wikipedia.org/wiki/Kategori:Svenska_seriefigurer

Jämför med strippen på www.userfriendly.org av idag, där tecknaren
driver med fajten mellan Nature och Britannica.

Vad har Rocky för förhållande till Wikipedia?  Nemi?  Bamse?
Ensamma mamman?

--
  Lars Aronsson ([hidden email])

Re: Språkförsvaret

Lars Aronsson-2
habj skrev:

> [...]
> föreläst på engelska, eftersom fackterminologin ändå är på
> engelska - tar de allt på engelska slipper de hoppa fram och

Detta må vara en korrekt beskrivning av nuläget.  Men har du några
belägg för att det varit annorlunda förr?  Höll man sig på
1890-talet med en helsvensk terminologi inom avancerad kemi?
Fanns det inte svenska tidskrifter som enbart använde tyska? Och
hur var det inte vid Gustaf III:s hov?

Min inställning är att språket inte är så illa ute som i bland
görs gällande.  Det var i många avseenden värre förr.  Man kan i
bland skriva i sär utan att det skadar, bara man skriver vårdat
och inte allt för slarvigt.  Allt för mycket klankande på detaljer
gör att folk blir rädda för att skriva, och det är till stor
skada.  Skriv mycket och skriv med glädje.

--
  Lars Aronsson ([hidden email])

Re: Språkförsvaret

Habj-2
On 4/6/06, Lars Aronsson <[hidden email]> wrote:

> [...]
> 1890-talet med en helsvensk terminologi inom avancerad kemi?
> Fanns det inte svenska tidskrifter som enbart använde tyska? Och

Mycket möjligt att det varit lika illa förr. Det är väl inget gott skäl att
gå tillbaka till sjutton- och artonhundratal för det... jag har sagt det
förr: i Finland tror jag knappast det är möjligt för
universitetsinstitutioner att i realiteten inte erbjuda folk att disputera
på svenska. Rätta mig om jag har fel.

/habj