Steuer-Abzug für Gemeinnützigkeit / tax deductibility for being non-profit

Steuer-Abzug für Gemeinnützigkeit / tax deductibility for being non-profit

Michael Bimmler
Guten Tag,
hier meine zweite Frage: Wie kann es ein Schweizer Verein erreichen, als gemeinnützig anerkannt zu sein (und ist dies auch mit einem möglichen Steuerabzug von Spenden verbunden?)? Ich habe gehört, dass z.B. einige Kantone das ZEWO-Gütesiegel verlangen, gibt es irgendwo Informationen, wie das in welchen Kantonen gehandhabt wird?
Mit freundlichen Grüssen
Michael Bimmler

Abstract for wikimediach-Mailinglist:
The question is about tax deductibility, I ask how the different requirements are in the different cantons.

Buch: Unser Verein

Robin Schwab-2
Hallo zusammen

Ich hab gesehen, dass der Beobachter-Verlag ein Buch "Unser Verein"
herausgibt. Hat das jemand auf dieser Mailinglist? Die Antwort auf die
Frage wäre vielleicht darin.

Gruss

Robin

Fwd: Steuer-Abzug für Gemeinnützigkeit / tax deductibility for being non-profit

Michael Bimmler

erledigt. (was:Fwd: Steuer-Abzug für Gem...)

Robin Schwab-2
> [...]

> keine Bedingung für die Steuerbefreiung, aber umgekehrt ist für den
> Erwerb des ZEWO-Zertifikats die Steuerbefreiung durch den Kanton

Da unser Geschäftsjahr am 31. 12. endet, könnten wir ev. schon für 2006
für gemeinnützig erklärt werden, wenn wir das Gesuch im Januar stellen
und es bewilligt wird, bevor die Steuererklärung ausgefüllt werden muss.
  Wirklich rechnen können wir damit aber nicht. Zudem müssen wir
offenbar nicht für jeden Kanton ein Gesuch stellen, sondern nur für
denjenigen des Präsidenten.

Sincerly yours

Robin

Re: erledigt. (was:Fwd: Steuer-Abzug für Gem...)

Michael Bimmler
(dear non-German-speaker, please apologize that this thread is in
English, but it's a quite legal-technical problem concerning tax
deductibility and it would get quite difficult to translate this.)
2006/1/12, Robin Schwab <[hidden email]>:
> [...]
>   Wirklich rechnen können wir damit aber nicht. Zudem müssen wir
> offenbar nicht für jeden Kanton ein Gesuch stellen, sondern nur für

Richtig. Da gibts aber zwei kleine Problemchen:
1.Wenn der Verein noch nicht gegründet ist, können wir ihn noch nicht
in einem Gesuch nennen
2. Wenn der Verein noch nicht gegründet ist, wissen wir nicht, in
welchem Kanton sein Präsident wohnt, ergo wissen wir nicht, wohin wir
das Gesuch schicken sollen, ergo wissen wir nicht, wen unterschreiben
soll (normalerweise Präsident + ein Mitglied des Vorstands/Sekretär)

Mit dem Gesuch-im-Januar-stellen wirds also schwierig.
Gruss
Michael

--
An eternity is very, very long, especially towards the end

unklar formuliert (was: Re: erledigt.)

Robin Schwab
> [...]
> das Gesuch schicken sollen, ergo wissen wir nicht, wen unterschreiben
> soll (normalerweise Präsident + ein Mitglied des Vorstands/Sekretär)

Völlig richtig, ich meinte Januar 2007. Da Steuern immer rückwirkend
bezahlt werden, muss man in diesem Jahr getätigte Spenden etwa im März
2007 in die Steuererklärung eintragen. Es genügt daher wahrscheinlich,
das Gesuch bis März 2007 bewilligt zu kriegen. Bis dann sollte bezüglich
Präsidentschaft etc. alles geklärt sein.

Gruss

Robin

Re: Fwd: Steuer-Abzug für Gemeinnützigkeit / tax deductibility for being non-profit

Arne Klempert-2
On 1/12/06, Michael Bimmler <[hidden email]> wrote:
> [...]

Nur, damit dieses Thema nicht irgendwann mal übel aufschlägt: Was ist,
wenn der Verein seinen Sitz später in einen anderen Kanton verlegt?
Muss die ganze Prozedur dann noch einmal durchlaufen werden?

Solange der Sitz des Vereins am Wohnort des Präsidenten ist, wird sich
ein Wechsel des Kantons (in hoffentlich ferner Zukunft) kaum vermeiden
lassen.

Ich würde aber auch unabhängig von der Frage der Gemeinnützigkeit
überlegen, ob es nicht noch eine vernünftige Alternative zu einem an
den Präsidenten gebundenen Sitz gibt.

Viele Grüße
Arne

Zweiter Vorsitzender von Wikimedia Deutschland e.V.,
weit weg vom Sitz des Vereins wohnend ;)

Am 12.01.06 schrieb Arne Klempert <[hidden email]>:

> [...]
Tja, du kennst die Schweizer Rivalitäten zwischen den Städten nicht...
Wenn wir einfach in Zürich ein Postfach für den Verein einrichten, und
dieses zum Sitz erklären, werden die Tessiner/Basler/Oltner nicht
gerade begeistert sein, denke ich mal.
Und: Wenn wir einmal vom Steueramt des Kt. Zürich für gemeinnützig
erklärt worden sind, dann ist das nachher eine gute Referenz in einem
Gesuch für den Kt. Bern/Basel...

> Viele Grüße
> Arne

Gruss
Michael
> [...]

An eternity is very, very long, especially towards the end

Re: Fwd: Steuer-Abzug für Gemeinnützigkeit / tax deductibility for being non-profit

Nando Stöcklin

[...]

Wobei Arnes Argument durchaus etwas für sich hat. Wir sollten die Trägheit der Bürokratie nicht unterschätzen. Ich kann mir gut vorstellen, dass unser Gesuch bei einem Kanton mehrere Monate oder gar Jahre vor sich hin gammelt, bevor ein Beamter es nach mehrmaligem Nachhaken endlich aus dem Stapel zieht (so jedenfalls meine Erfahrung). Von da her reicht mir ein einmaliges Verfahren durchaus. Ausserdem: Gibt es Kantone, bei denen solche Gesuche erfolgreicher durchkommen?
IMO sollten wir uns Gedanken machen, ob wir die Statuten in diesem Punkt nochmals anschauen und evtl. einen festen Sitz hineinnehmen sollten. Wie wärs mit dem zentralen Olten ;-) Nein, eigentlich ist es mir völlig Wurst, es kann von mir aus sogar Zürich sein.

Gruss,
Nando

Re: Fwd: Steuer-Abzug für Gemeinnützigkeit / tax deductibility for being non-profit

Manuel Schneider [Everything Open]
> [...]
> wärs mit dem zentralen Olten ;-) Nein, eigentlich ist es mir völlig Wurst,
to be more "central" or "neutral" we should consider choosing Bern as domicile
for the foundation...

Manuel

All-Things-Open Projektgruppe

Re: Fwd: Steuer-Abzug für Gemeinnützigkeit / tax deductibility for being non-profit

Michael Bimmler
Bern und neutral? Opposition! *g*
Nein im Ernst, weshalb muss der Sitz zentral sein? Weshalb ist Berner
für Tessiner zentraler als z.B. Luzern? Und dazu: Wir müssten ja dann
wohl dort ein Postfach eröffnen, und dann wäre es schon schön, wenn
wenigstens jemand vom Vorstand in der Nähe wohnen würde (wohnt jmd. in
Bern?)

2006/1/13, Manuel Schneider [Everything Open] <[hidden email]>:

> [...]

An eternity is very, very long, especially towards the end

Re: Fwd: Steuer-Abzug für Gemeinnützigkeit / tax deductibility for being non-profit

Bern is the capital of Switzerland.

> Und dazu: Wir müssten ja dann
> wohl dort ein Postfach eröffnen, und dann wäre es schon schön, wenn
> wenigstens jemand vom Vorstand in der Nähe wohnen würde (wohnt jmd. in
> Bern?)
Of course, but we can just redirect all mail to the post adress of the
chairperson and if the chairperson changes we just adapt the redirection.
At least in Germany you can do this every time you want directly online.

Greets,

Manuel

All-Things-Open Projektgruppe

Re: Fwd: Steuer-Abzug für Gemeinnützigkeit / tax deductibility for being non-profit

Gatto Nero

> [...]

> At least in Germany you can do this every time you want directly online.

Bern ist neutral? Ich denke ja. :D
You know, noone with a bit of brain could complain if you say "we
choose Bern cause it's the capital of Swiss". Oh, maybe "capital" it's
not the right word to call it, but...
It could be the right choose to avoid kanton-nationalism.
Naturellement, the problem is what Michael said: what's with mails and
the other stuff?
If Manuel is right (you can redirect everything to the chairman), then
no problem. But are there maybe other legal stuff to face?
Bern, yes. I hope this will be the choosen one.

Claudio/Gatto Nero
(http://it.wikipedia.org/wiki/Utente:Gatto_Nero)

ps: why not Solothurn, then? :p (Ok, ok, just joking...)

Re: Fwd: Steuer-Abzug für Gemeinnützigkeit / tax deductibility for being non-profit

Michael Bimmler
Hm, I just don't see the point in making Bern the seat of Wikimedia CH
and opening a post box, when none of the persons who are interested in
Wikimedia CH live there. And by the way, a lot of swiss associations
have its seat not in Bern but e.g. in Zurich (WWF Schweiz as an
example). And Zurich has the advantage, that at least some of us live
next to Zurich, what would make it easier to maintain a post box. And
for tax reasons: afaik Zurich is rather tax-friendlier than Bern
(international investors etc.).
Just that you don't misunderstand me: I don't want to "push forward"
Zurich, I'm absolutely okay with Olten and Solothurn as well, but why
don't we make the seat there, where we have a "local" instead of
making it in a town, which is by the way not exactly central (if you
look on a Swiss map, Lucerne is definitely more central), and where
none of us lives.
Regards
Michael

2006/1/13, Claudio M. <[hidden email]>:

> [...]
>
> ps: why not Solothurn, then? :p (Ok, ok, just joking...)

An eternity is very, very long, especially towards the end

Post problems (was:Fwd: Steuer-Abzug für Gemeinnützigkeit / tax deductibility for being non-profit)

Robin Schwab-2
Michael Bimmler schrieb:
> [...]
> next to Zurich, what would make it easier to maintain a post box. And
> for tax reasons: afaik Zurich is rather tax-friendlier than Bern

regarding this topic I would recommend to read

http://www.post.ch/de/pm_broschure_vereinsadressen.pdf

A post box might not be the right thing for us. I would recommend a
"Feste Vereinsadresse" like

Wikimedia CH
8911 Rifferswil

We could define any town as our address, the only thing might be to have
a fixed place that doesn't change when the president moves or changes.
Nobody has to live there. Maybe we will get the letters faster when we
define a place like Zürich-Mülligen where the really big letter
distribution centres are.

With a fixed domicile the tax deducibility problem would drop out.

Regards

2006/1/13, Michael Bimmler <[hidden email]>:
[...]

This is an important point. Furthermore the seat should be there, where our branch office will be later on (ok, I'm optimistic...). So, Zurich sounds good to me.

Nando

Re: Post problems (was:Fwd: Steuer-Abzug für Gemeinnützigkeit / tax deductibility for being non-profit)

Michael Bimmler
I've read the brochure and it sounds nice. But the question is, in
which town it should be, I mean, it makes to me not so much sense, to
have there "Rifferswil" or "Regensdorf" (you meant them as examples,
right?). And afaik it will take a day longer anyway, whether the
domicile is in Bern/Basle/Zurich/Zurich-Mulligen. And by the way:
Would the place where the "Feste Adresse" is then be mentioned in the
bylaws? I mean, I'm not so sure, whether we should have "The seat is
in Zurich-Mülligen" in the first article of the bylaws... So we anyway
need to decide on a town now.
But thanks for the link, this is definitely better than a post box.
Regards
Michael
2006/1/13, Robin Schwab <[hidden email]>:

> [...]

An eternity is very, very long, especially towards the end

Re: Fwd: Steuer-Abzug für Gemeinnützigkeit / tax deductibility for being non-profit

Gal A. Buki
I agree, Bern isn't very central and my guess is that foreign people
couldn't tell you the right capitol of Switzerland. Most of the time
they visit Zurich, Lucerne, St. Moritz or Interlaken (don't ask me why).

Cheers

PS. I'm living in Lucerne! One of the most beautiful citys.

Nando Stöcklin wrote:

> [...]
>
> Nando

Re: Fwd: Steuer-Abzug für Gemeinnützigkeit / tax deductibility for being non-profit

Ilario Valdelli
I don't understand this problem. In Iceland Reykjavik is not central,
and anyone think to have a seat in the center of the island (there are
only montains and ice!).

If we would a permanent seat we can choice a "real" central seat which
must be a seat central for more of users. If the majority of users are
near Zürich, Zürich is central.

IMHO the most correct seat is Zürich or Zug or Lucerne because these
towns are easy to reach for more of wikipedians people in Swiss.

Ilario

Gal A. Buki wrote:

> [...]
>
> PS. I'm living in Lucerne! One of the most beautiful citys.

Re: Fwd: Steuer-Abzug für Gemeinnützigkeit / tax deductibility for being non-profit

Delphine Ménard
On 1/14/06, Ilario Valdelli <[hidden email]> wrote:

> [...]
>
> IMHO the most correct seat is Zürich or Zug or Lucerne because these
> towns are easy to reach for more of wikipedians people in Swiss.

Formally, the seat of an organization has to be a real address, at
least it is so in most countries. For practicality reasons, I suggest
to make the seat of the association where either the
president/treasurer/secretary reside. Why?
Because you have to remember that all official mail always ends up at
the real address of the association. Registering the association where
"most users" are is not a good idea, if any of the
executive/operatives of the association do not live in that city,
because then, if the person is not "concerned by the mail", the mail
just kind of sits there and nothing happens. Been there, done that.
And the seat should change everytime needed (ie. when the
president/treasurer whoever changes).
The choice of a mailbox is twofold, it has advantages and drawbacks.
Advantages is, the seat can change, the postal address for normal mail
stays the same. Drawbacks is... a mailbox DOES need attention, and
should be monitored very regularly.

Delphine
--
~notafish