Svenska wikipedia är konstigt

Joakim Larsson-2
The most visited Wikipedias, in order, are:

1 English (65%)
2 German (10%)
3 Japanese (6%)
4 Spanish (3%)
5 French (2%)
6 Polish (2%)
7 Chinese (2%)
8 Arabic (2%)
9 Italian (1%)
10 Hebrew (1%)
11 Turkish (1%)
12 Dutch (1%)
13 Portuguese (1%)
(all others combined total 1% of visits)

On the other hand, the list of Wikipedias ranked by number of articles is:
1 English (1048.7K)
2 German (376.9K)
3 French (261.1K)
4 Polish (223.8K)
5 Japanese (196.3K)
6 Dutch (156.9K)
8 Italian (146.8K)
9 Portuguese (123.8K)
10 Spanish (105.0K)
12 Chinese (61.48K)
17 Hebrew (34.35K)
29 Turkish (19.94K)
37 Arabic (12.03K)

Som ni ser är svenska ju den 7 största Wikipedian till antalet
artiklar men delar en procent av wikipedias besökare med drygt 200
andra språk (grovt, jag gissar att sv är en stor del av dessa ändå).
Så de som har upptäckt svenska wikipedia är desto aktivare.

Bra jobbat allihop
Grön

Re: Svenska wikipedia är konstigt

David Öhlin
Mycket skrivande men litet läsande, tro?

Caesar

Re: Svenska wikipedia är konstigt

Anders Engström-2
Just det!
Det kanske skulle vara mer intressant om något av värde framfördes?!
Anders

David Öhlin skrev:
> Mycket skrivande men litet läsande, tro?
>
> Caesar

Re: Svenska wikipedia är konstigt

Mike B-10
Frågan är som vanligt: Hur är det med
databasstorlekarna/antalet byte per artikel?
Antalet redigeringar? Jag har en känsla av att då
andra gör en artikel, så skapas på sv: av samma
material flera stycken, kanske inte 3 som jag
först tänkte dra till med, men ändå...

\Mike

--- Joakim Larsson <[hidden email]> wrote:
<---klipp--->

> [...]
> andra språk (grovt, jag gissar att sv är en
> stor del av dessa ändå).
> Så de som har upptäckt svenska wikipedia är

Yahoo! Photos – NEW, now offering a quality print service from just 8p a photo http://uk.photos.yahoo.com

Re: Svenska wikipedia är konstigt

Gunnar Larsson
Jag tycker vi tar och skyller på Lars Aronsson :-)

Alternativt kan det ju vara så att bl.a. svenskar läser på engelska
wikipedia, men skriver på svenska. Även holländska wikipedia (som borde
uppleva samma fenomen) ligger längre ner på besökslistan än på skrivlistan.

Mvh Gunnar Larsson

[...]

..
8 Italian (146.8K)
9 Portuguese (123.8K)
10 Spanish (105.0K)
..
12 Chinese (61.48K)
..
17 Hebrew (34.35K)
..
29 Turkish (19.94K)
..
[...]

Lars Aronsson-2
Gunnar Larsson skrev:

> Jag tycker vi tar och skyller på Lars Aronsson :-)

OK.  Hur mycket får jag om jag tar på mig hela skulden?

Allvarligt talat, så är den där statistiken rätt missvisande.  Den
lär bygga på användare som har installerat "Alexa toolbar" i sin
Microsoft Internet Explorer.  Och hur många svenskar har gjort
det?  Om du kör Windows och MSIE, gå till alexa.com och installera
den där saken, så kanske statistiken förbättras.

Man kan gå in på alexa.com och söka på olika domännamn, t.ex.
susning.nu eller ne.se och se hur högt de rankas.  Dock är det
bara domäner i två nivåer som räknas, dvs hela wikipedia.org
räknas som en sajt.  Tredje nivån (sv.wikipedia.org) redovisas
bara som andelar inom sin tvånivå-sajt.

Roligast tycker jag det är för liu.se (Linköpings universitet) som
brukar nämnas som den mest besökta akademiska sajten i Sverige
(rank 5893 i världen, men har tidigare legat runt 2500).  Men 73%
av webbtrafiken går till lysator.liu.se, alltså studenternas
datorklubb.  Det där med forskning och undervisning kan man ju
lägga ner, när det ändå är fritidsaktiviteterna som attraherar.

--
  Lars Aronsson ([hidden email])

Re: Svenska wikipedia är konstigt

Andreas Vilén-2
Man måste dock tänka på de holländska kolonierna, och då (jag gissar
att) afrikaans-pedian är relativt liten hamnar nog en hel del
sydafrikaner på holländska pedian.

I övrigt som Lars nedan, men att installera Alexatoolbaren skulle jag
inte rekommendera någon...

/Andreas

2006/3/31, Lars Aronsson <[hidden email]>:
> [...]
> det?  Om du kör Windows och MSIE, gå till alexa.com och installera
> den där saken, så kanske statistiken förbättras.
Och trots allt, vilka galningar wikar i IE!

Re: Svenska wikipedia är konstigt

Martin Svensson
Bara en vad jag kan se :-)
http://sv.wikipedia.org/wiki/Kategori:Wikipedia:IE_anv%C3%A4ndare

On 3/31/06, Joakim Larsson <[hidden email]> wrote:
> 2006/3/31, Lars Aronsson <[hidden email]>:
> r mycket får jag om jag tar på mig hela skulden?
> Och trots allt, vilka galningar wikar i IE!

Pub i Sthlm på måndag?

Professor Kalkyl
Dags för opinionsundersökning!

Om vi ordnar Wiki-pub i Sthlm på måndag (3 april), kommer du då? Och hur ser
det ut om vi lägger det måndagen efter det, den 10 april?

Ja, det hade varit bättre att lägga upp det på WP, men det brinner ju lite i
knutarna om det skall bli något på måndag.

- Tournesol

Re: Pub i Sthlm på måndag?

Habj-2
On 3/31/06, Professor Kalkyl <[hidden email]> wrote:

> Om vi ordnar Wiki-pub i Sthlm på måndag (3 april), kommer du då? Och hur
> ser
> det ut om vi lägger det måndagen efter det, den 10 april?

Ja i  bägge  fallen.

Samtidigt undrar jag om det verkligen är vettigt att försöka hålla ett fika
och en pub per månad i Stockholm. Att hålla pub 6 dagar före fika (om det
blir pub den 10:e april) är också en smula konstigt - snacka om att tävla om
"publiken". Vore det inte bättre att glesa ut mötena lite, för större
uppslutning på de möten som faktiskt hålls?

Re: Pub i Sthlm på måndag?

Professor Kalkyl
> [...]
>blir pub den 10:e april) är också en smula konstigt - snacka om att tävla

Är två möten i månaden verkligen för mycket för en stad i Stockholms
storlek? Och drar inte puben och fikat lite olika publik? Och är det inte så
att rätt många inte kommer på grund av andra planer, inte för att de inte
har lust? Och är det inte så att man inte egentligen skall börja meningar
med "och"? Och är det någon som bryr sig, utom någon enstaka svensklärare?

- Tournesol (som erkänner att han först skrev ~~~~)

Re: Svenska wikipedia är konstigt

Jon Harald Søby-2
http://meta.wikimedia.org/wiki/Wikipedians_by_browsers_used
Denne viser at Wikipedia trolig ville kommet mye mye høyere om ikke
Alexa var så biased.

On 3/31/06, Martin Svensson <[hidden email]> wrote:

> Bara en vad jag kan se :-)
> http://sv.wikipedia.org/wiki/Kategori:Wikipedia:IE_anv%C3%A4ndare

--
Best regards,
Jon Harald Søby

Website - http://www.alqualonde.com/
Wikipedia - http://no.wikipedia.org/wiki/Bruker:Jhs
MSN messenger - [hidden email]

Re: Pub i Sthlm på måndag?

David Öhlin
För mig är ofta positivt för då kan fler komma totalt sett, men jag
kan hålla med om att ofta också betyder att färre troligen dyker upp
vid varje enskilt tillfälle, och att det kan vara en idé att sära på
dem så att fikat tar den mittersta söndagen i månaden medan den
månadsskiftligaste (vad det nu blir för-)dagen (det kan ju variera)
bokas för pub.

Nu råkar måndag vara en dålig dag för mig, i alla fall det närmaste
kvartalet, så jag får tacka nej till dessa två tillfällen.

Caesar

Re: Pub i Sthlm på måndag?

Professor Kalkyl
Caesar:

>Nu råkar måndag vara en dålig dag för mig, i alla fall det närmaste
>kvartalet, så jag får tacka nej till dessa två tillfällen.

Ah, så du fick inte tre månader villkorligt, utan på deltid?

- Tournesol

Re: Pub i Sthlm på måndag?

Mats Halldin
David Öhlin wrote:

> [...]
>
>Nu råkar måndag vara en dålig dag för mig, i alla fall det närmaste
>kvartalet, så jag får tacka nej till dessa två tillfällen.

Jag kommer att börja årets säsongsanställning på Gröna lund på måndag.
Det betyder att jag förmodligen kan komma om jag inte behöver sova igen
helgens tidningskonkande.

Men jag håller i princip med Habj att en pub i månaden kanske blir lite
mycket som det ser ut idag.

Såg ni förresten att NE tagit åt sig av kritiken ->
http://www.svd.se/dynamiskt/kultur/did_12262018.asp

/ Mats

Re: Pub i Sthlm på måndag?

David Öhlin
On 01/04/06, Professor Kalkyl <[hidden email]> wrote:
> Caesar:

> Ah, så du fick inte tre månader villkorligt, utan på deltid?

Jag hade ju hoppats på tre månader villkorslöst.

Caesar