Sztuka XX wieku w Wikimedia Commons i Muzeum Sztuki w Łodzi

Sztuka XX wieku w Wikimedia Commons i Muzeum Sztuki w Łodzi

Marta Malina Moraczewska-2
Hej wszystkim!

Chciałam dać znać zainteresowanym wśród Was, że w Commons pomału przybywa
reprodukcji dzieł sztuki XX wieku - przede wszystkim z kolekcji Muzeum
Sztuki w Łodzi (jesteśmy na dobrej drodze do stałej współpracy z tym Muzeum
- powinna być ostatecznie potwierdzona w maju; tymczasem Muzeum
entuzjastycznie zareagowało na pomysł włączenia wikipedystów w swoje
działania).

Na dobry początek udostępniono 50 reprodukcji, około połowa z domeny
publicznej, połowa na licencjach BY-SA (Muzeum powinno przysłać pozwolenie
OTRS w ciagu tygodnia). Nie jest to zawrotna ilość, docelowo - w pierwszym
rzucie - ma być 100; natomiast rzecz jest godna uwagi ze względu na
charakter tych materiałów: udostępnione już reprodukcje to dzieła twórców
pierwszej ligi sztuki polskiej i światowej. W przypadku domeny publicznej -
klasyka sztuki nowoczesnej (Theo van Doesburg, Karol Hiller, Sophie
Taueber-Arp, Aleksiej Jawlensky) a w przypadku pozostałych - dla mnie
absolutne hity: reprodukcje prac Bałki, Krasińskiego, Abakanowicz, Kulik i
innych - których w ogóle dotąd w Commons brakowało.

Prace tutaj: Category:Media contributed by the Museum of Art in Łódź
(sama nazwa kategorii może jeszcze będzie zmieniona - kwestie angielskiego
nazewnictwa wybranego przez Muzeum - w razie systemowych zmian będę
informować)

(Do tego postaram się w długi weekend aktualizować kategorię
Category:Collection of the Zachęta National Gallery of Art - tam też po
aktualizacji znajdziecie ciekawe ilustracje, bardziej do tematu sztuki
najnowszej).

Zainteresowanych sztuką zachęcam gorąco do ilustrowania artykułów tymi
materiałami (na wszelki wypadek - w przypadku MS na początek może tymi z
domeny publicznej) i przy okazji zerknięcia okiem wikipedysty na same
artykuły. Dodam sekcję o Muzeum Sztuki w Wikiprojekcie GLAM i będę tam
informować o kolejnych materiałach.

MS ma zwyczajnie najlepszą kolekcję sztuki XX wieku w Polsce, a zespół
Muzeum wybiera z dostępnych materiałów najciekawsze, co już po tych 50
widać. Ja sama zgłosiłam się na ochotnika i będę zaraz pisać o Sali
Neoplastycznej i artystach. Jeśli ktoś z Was chciałby dołączyć do bardziej
systematycznych działań (odwiedzić wspólnie Muzeum/bibliotekę MS? Umówić
się na oprowadzanie kuratorskie po wybranych obiektach? Pomóc w opracowaniu
planu rozwijania konkretnych artykułów?) dajcie koniecznie znać.

Gorąco zapraszam!!

Marta

Re: Sztuka XX wieku w Wikimedia Commons i Muzeum Sztuki w Łodzi

Cancre-2
Super, ale jak to działa od strony prawno-autorskiej? Czy to znaczy, że
MSŁ dysponuje pełnymi prawami np. do prac Krasińskiego czy Bałki (tzn.
nabyło muzealium wraz z tymi prawami bądź je później dokupiło/dostało?)
i w związku z tym może zadecydować o udostępnieniu ich wizerunków na
zasadach CC-BY-SA?

Cancre

---

Re: Sztuka XX wieku w Wikimedia Commons i Muzeum Sztuki w Łodzi

Marta Malina Moraczewska-2
Właśnie tak - w przypadku tych konkretnych prac. Prace są w kolekcji Muzeum
i były specjalnie wybierane według umów, jakie MS podpisywało z twórcami i
zawartych w tychże umowach praw do ponownego wykorzystania wizerunku dzieł
na odpowiednich polach eksploatacji. Teraz czekamy jeszcze na ostateczne
potwierdzenie z MS w postaci pozwolenia OTRS. Pliki zostały załadowane
przez pracownika Działu Digitalizacji. Dam znać, kiedy dotrze pozwolenie
(mam nadzieję że zaraz po długim weekendzie).

Marta

> [...]
>
> ---
> antywirusowe Avast.

Re: Sztuka XX wieku w Wikimedia Commons i Muzeum Sztuki w Łodzi

Łukasz Lipiński
Czy w takim przypadku nie należałoby do tych utworów dołączyć tekstów
umów? Licencja CC jest bardzo szeroka, niemal na pewno o wiele szersza
niż prawa przelane przez twórców na MS. Wypadałoby, aby osoby chcące
korzystać z tych utworów wiedziały, w jakich granicach mogą działać
(np. w zakresie jakich pól eksploatacji).

pozdrawiam - Teukros

Re: Sztuka XX wieku w Wikimedia Commons i Muzeum Sztuki w Łodzi

Mogę jeszcze dodać, że Muzeum dało nam te umowy do wglądu (dwa grube
segregatory), więc mogliśmy sprawdzić czy klauzule w nich zawarte i pola
eksploatacji dają możliwość Muzeum udostępnić je na wolnych licencjach. Nie
we wszystkich przypadkach tak było - także ładowane mają być tylko te
utwory, co do których nie ma wątpliwości, że Muzeum może je legalnie
udostępnić + utwory do których już wygasły prawa.

W dniu 1 maja 2015 12:18 użytkownik Marta Malina Moraczewska <
[hidden email]> napisał:

> [...]
>
> Marta

> i w

Re: Sztuka XX wieku w Wikimedia Commons i Muzeum Sztuki w Łodzi

Nie da się tekstów umów dołączyć, bowiem mają klauzulę poufności. Nie
spotkałem się też z takim obyczajem w przypadku udostępniania materiałów z
innych muzeów do Commons. Ogólnie klauzule w tych umowach przenoszą prawa
majątkowe na Muzeum na bardzo szeroki zakres pól eksploatacji, obejmujących
z pewnością wszystkie pola zawarte w polskich wersjach licencji Creative
Commons BY i BY-SA. Jest problem tylko, że niektóre umowy mają klauzulę
zakazującą użycia komercyjnego i część starszych umów (z lat 80.) ma
nieważną już dzisiaj klauzulę "na wszystkie pola eksploatacji" - ale te
starsze umowy Muzeum aktualizuje, bo ich prawnicy wiedzą, że klauzula "na
wszystkie pola" współcześnie już nie ma mocy prawnej. Te utwory z umowami z
zakazami użycia komercyjnego i na umowach z klauzulą "na wszystkie pola"
nie będą ładowane.

W dniu 1 maja 2015 12:30 użytkownik Łukasz Lipiński <[hidden email]>
napisał:

> [...]
> (np. w zakresie jakich pól eksploatacji).
>
> pozdrawiam - Teukros

Re: Sztuka XX wieku w Wikimedia Commons i Muzeum Sztuki w Łodzi

Wow, to fajnie. MSŁ w takim razie jest wyjątkiem, bo w muzeach w tym
względzie panuje lekka paranoja, powodująca przegięcia raczej w drugą
stronę.

Dzięki!
Cancre

W dniu 2015-05-01 o 12:18, Marta Malina Moraczewska pisze:

> [...]
> przez pracownika Działu Digitalizacji. Dam znać, kiedy dotrze pozwolenie
> (mam nadzieję że zaraz po długim weekendzie).

---

Re: Sztuka XX wieku w Wikimedia Commons i Muzeum Sztuki w Łodzi

Awersowy
Cieszę się, że ktoś w końcu napisał "wow, fajnie", bo brakowało
jakiegoś pozytywnego odzewu i docenienia pracy włożonej w pozyskanie
tych materiałów, za to zapanowała atmosfera z gatunku copyright
paranoia...

http://pl.wikipedia.org/wiki/Wikipedysta:Awersowy

W dniu 3 maja 2015 09:31 użytkownik Cancre <[hidden email]> napisał:

> [...]
>>

> ---
> antywirusowe Avast.

Re: Sztuka XX wieku w Wikimedia Commons i Muzeum Sztuki w Łodzi

Daniel Koć-2
W dniu 03.05.2015 9:39, Awersowy napisał(a):
> [...]
> jakiegoś pozytywnego odzewu i docenienia pracy włożonej w pozyskanie
> tych materiałów, za to zapanowała atmosfera z gatunku copyright

Kurczę, masz rację - warunki są takie, że od lat myślę najpierw w
kategoriach czego się nie da albo o co ktoś się może przyczepić. A i tak
Wikipedia to była dla mnie pierwsza duża lekcja, że te materiały rządu
USA to _naprawdę_ wolno używać... =} I że jak jest prawo, nawet
restrykcyjne, to ono też z kolei pozwala na jakieś rzeczy, nawet jak
konkretny autor może mieć inne zdanie. Pamiętam, że jak pisałem hasło o
warszawskim Mokotowie, to bałem się poskanować i umieścić zdjęcia z
książki, choć nie miała notki o copyrighcie i była z odpowiedniego
rocznika!

A co do meritum - cieszę się ogromnie! Zarówno z tego, że wreszcie będą
oficjalnie dostępne takie dzieła (jako miłośnik sztuki współczesnej
jestem zachwycony!), jak i z widoków na żywą współpracę z instytucją z
pierwszego rzędu w tej dziedzinie.

Ciekawe są też dla mnie kulisy jak do tej współpracy doszło - z czyjej
inicjatywy, skąd takie entuzjastyczne i zarazem bardzo rzeczowe
podejście muzeum? Interesuje mnie zwłaszcza które czynniki okazały się
decydujące i skuteczne w perspektywie lat - czy to tylko kwestia
pojedynczych światłych osób (czyli zasadniczo czysty przypadek), czy
może jednak wpływ jakichś akcji edukacyjnych, dobrego przykładu z innych
instytucji, tudzież marki jaką sobie wyrobiliśmy?

Pytam, bo jest jeszcze mnóstwo materiałów do pozyskania i instytucji do
zmiany podejścia, a działania w tym kierunku robi się trochę w ciemno i
z potrzeby chwili, nie wiedząc do końca jak najlepiej spożytkować
energię, żeby nie marnować czasu i doczekać efektów w perspektywie
powiedzmy krótkich lat. Dobrze byłoby wiedzieć, w co warto inwestować
najbardziej.

--
Piaseczno Miasto Wąskotorowe

Re: Sztuka XX wieku w Wikimedia Commons i Muzeum Sztuki w Łodzi

Łukasz Lipiński
A czy w takiej sytuacji nie byłoby możliwe, aby w opisie pliku na
Commons wymienić, jakie pola eksploatacji objęte są licencją?
Rozumiem, że w umowach były one określane możliwie szeroko, ale
pomysłowość ludzka nie zna granic, a katalog pól eksploatacji nie jest
zamknięty. Kto wie, jakie pola pojawią się za lat 40 czy 60.

pozdrawiam - Teukros

Re: Sztuka XX wieku w Wikimedia Commons i Muzeum Sztuki w Łodzi

Cancre-2
Awersowy: doceniamy, doceniamy :-)

Danielu: niestety nie ma się co dziwić instytucjom, że takie przypadki jak MSŁ sa jednostkowe, bo sytuacja, w której działają, nie ułatwia.
Dochodzi nawet do takich paranoicznych sytuacji, że muzea zastanawiają się, czy mają prawo jakiś obiekt wypożyczyć bądź zreprodukować we własnym katalogu, w obawie przed pozwami ze strony np. spadkobierców (i to mimo że teoretycznie ustawa daje im tego prawo, aczkolwiek faktycznie  dość niejasno sformułowane).

A do tego mamy np. niedawno opublikowaną przez NIMOZ broszurkę, której autorzy jasno piszą, że muzea na własną odpowiedzialność publikują w internetowych bazach zbiorów reprodukcje muzealiów, do których nie mają praw innych niż prawo własności. Więc jak się to wszystko śledzi, to można nabrać przekonania, że lepiej nic nie udostępniać w żąden sposób, bo mgą tylko z tego być kłopoty :-)

No i do tego tylko naprawdę duże muzea mają własnych prawników i kancelarie, które mogą się pochylać nad tymi kwestiami...

Cancre

Dnia Niedziela, 3 Maja 2015 10:26 Daniel Koć <[hidden email]> napisał(a)