URAA a sprawa polska

Jakub K.
Jeden z wgranych przeze mnie plików na commons trafił przez przypadek
na dyskusję nad usunięciem
(http://commons.wikimedia.org/wiki/Commons:Deletion_requests/Files_in_Category:1923_paintings).
Wszystkie pliki zostały skasowane z powodu URAA i padło tam ciekawe
zdanie

"All works by Russian, Hungarian, or Polish artists first published in
their home nations are okay as long as they died before 1943, as all
of these countries had 50 pma on their URAA date in 1996 and are 70
pma today (see en:Wikipedia:Non-U.S. copyrights) ~Dcoetzee"

Czyżby czekała nas długa przerwa od ładowania prac polskich artystów
na Commons? Wydaje się że to interpretacja w duchu Commons więc mamy
rok na ewentualne zastanowienie się co z tym zrobić.

Plushy

Re: URAA a sprawa polska

Tomasz Ganicz
W dniu 11 stycznia 2013 00:06 użytkownik Jakub K.
<[hidden email]> napisał:

> [...]
> na Commons? Wydaje się że to interpretacja w duchu Commons więc mamy
> rok na ewentualne zastanowienie się co z tym zrobić.

Aż się prosi dogadać się z kanadyjczykami i europejskimi chapterami i
postawić gdzieś EU-Commons. Obrazków z EU-Commons nie dałoby się
bezpośrednio pokazywać w Wikipedii - ale można by zrobić szablon
linkujący do odpowiednich  zasobów.

Re: URAA a sprawa polska

Marek Mazurkiewicz
> [...]
> postawić gdzieś EU-Commons. Obrazków z EU-Commons nie dałoby się
> bezpośrednio pokazywać w Wikipedii - ale można by zrobić szablon

A może dało by się ustawić żeby się dało pokazywać bezpośrednio w tych
wiki które działają w kraju w kŧórym wolno?

Re: URAA a sprawa polska

Tomasz Ganicz
W dniu 11 stycznia 2013 00:58 użytkownik Marek Mazurkiewicz
<[hidden email]> napisał:

> A może dało by się ustawić żeby się dało pokazywać bezpośrednio w tych
> wiki które działają w kraju w kŧórym wolno?
> --

To nic nie zmienia - chodzi o to gdzie to jest hostowane. Również
przeniesienie tego do polskiej Wikipedii nic nie zmieni z tego powodu.

Re: URAA a sprawa polska

Jakub K.
I korzystając z tego szablonu mirror Wikipedii lub dodatek do
przeglądarki mógłby te grafiki wyświetlać pozostając w zgodzie z
prawem (miejmy nadzieję, linki to jeszcze mogą naruszać zasady ale
same nazwy plików już chyba nie)

Plushy

2013/1/11 Tomasz Ganicz <[hidden email]>:

> [...]
> postawić gdzieś EU-Commons. Obrazków z EU-Commons nie dałoby się
> bezpośrednio pokazywać w Wikipedii - ale można by zrobić szablon

Re: URAA a sprawa polska

Michał Buczyński

Dnia 11 stycznia 2013 1:19 "Jakub K." <[hidden email]> napisał(a):

> przeglądarki mógłby te grafiki wyświetlać pozostając w zgodzie z
> prawem (miejmy nadzieję, linki to jeszcze mogą naruszać zasady ale
> same nazwy plików już chyba nie)
>
> Plushy

Pomysl euroserwera ciekawy.

Jesli jednak argumentacja commons:uraa i DCoetzee'ego jest wlasciwa, hamerykanskie prawo zacznie dotykac publikujacych w Polsce za trzy lata (w 1996 bylo juz prawo dajace 50 lat po smierci ochrony praw majatkowch, uchwalone pod wiadomo czyim naciskiem :) ).

1 stycznia 96 w RP byli chronieni autorzy zmarli od 1 stycznia 1946 - i tacy beda objeci amerykanskim copyrightem z zasada 95 lat po publikacji.

Rozumiem ze hamerykanskie prawo wciaz chroni takie dziela, nawet jesli kraj pochodzenia tego nie robi.

m. aegis maelstrom b.

Re: URAA a sprawa polska

/
| To nic nie zmienia - chodzi o to gdzie to jest hostowane. Również
| przeniesienie tego do polskiej Wikipedii nic nie zmieni z tego powodu.

Zatem również dla treści plwiki (treści, czyli teksty w hasłach) obowiązuje przede wszystkim prawo amerykańskie, a potem być może jakieś inne, np. nieistniejącego (dla Brodacza) pewnego Landa :-)) . Oczywiści inaczej jest w odniesieniu od sprawców treści - ich dotyczy prawo miejsca ich pobytu.

        Z uszanowaniem, Janusz "Ency" Dorożyński, członek stowarzyszenia