Uppdatering av Wikipedia:Sändlistor

Stefan-52
Jag har skrivit en liten handledning om hur det går till att använda
nyhetsgrupper på http://sv.wikipedia.org/wiki/Wikipedia:S%C3%A4ndlistor. Jag
skulle vara tacksam för lite puts på den så att den blir bättre.

/Stefan

Re: Uppdatering av Wikipedia:Sändlistor

Stefan-52
Vad jag förstår så använder inte så många newsklienter för att läsa
diskussionsgrupper. Jag använder själv Thunderbird och innan dess
Netscapes mailklient. Båda har varit helt suveräna när det gäller
organiseringen av diskussionerna. Till skillnad från mail så lagras
inget lokalt utan man läser bara från servern, och trots att själva
mailfunktionen i Thunderbird är inställd med en mailadress så går det
att använda en annan adress i diskussionsgrupperna.

Det lär även finnas newsfunktioner i Outlook Express men eftersom jag
knappt har sett det programmet så vet jag inte hur det fungerar. Det är
dessutom svårt att få tag i gratis newsklienter på nätet. Jag har laddat
ner och testat GrabIt men jag fick inte till trådningen i den. Istället
visades inläggen som vanliga mail. Jag testade också xnews. Det är
gratis och behöver ingen installation. Det var bara att klicka på
exe-ikonen så var jag igång. Det var ett väldigt rörigt program och
sorterade inläggen väldigt konstigt. Det har fått en del beröm på nätet
och till skillnad från GrabIt (som har fått ännu mer beröm) så trådas
faktiskt inläggen.

Kort sagt, Thunderbird är bäst emm. För att ställa in newsfunktionen
till svenskspråkiga Wikipedia:

1. Klicka på Tools/Account settings
2. Klicka på Add account
3. Markera Newsgroup account
4. Skriv ditt användarnamn och emailadress på wikisv-l
5. Fyll i server: news.gmane.org
6. Ange namn på kontot
7. Klicka ok och stäng fönstret

Högerklicka sedan på newskatalogen och välj subscribe. Välj de
diskussionsgrupper du vill läsa. Du behöver inte vara medlem för att
kunna läsa grupperna. Du kan skriva "wikipedia" i sökrutan så slipper du
drilla dit igenom alla underkataloger.

~~~~
http://sv.wikipedia.org/wiki/User:StefanB