Vi som sparkar igång maillistan

Habj-2
Svenska Wikipedias maillista har sovit törnrosasömn alldeles för
länge. Inofficiella kommunikationskanaler är jättebra, och alla
vill/kan inte hänga på IRC.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Wikipedia:Bybrunnen#Svenska_Wikipedias_maillista
har jag startat klubben "Vi som sparkar igång maillistan". Den som går
med i klubben lovar att skriva minst ett wikipediarelaterat
maillistinlägg i veckan.

/Habj

Re: Vi som sparkar igång maillistan

Joakim Larsson-2
En mailista har ju den fördlen att ett inlägg finns kvar och liksom
ligger i sin egen avskilda burk. Ibland är det ju svårt att veta vart
det har kommit nya inlägg på till exempel bybrunnen om man bara
förlitar sig till övervakningslistan ser man bara det senaste.

Och på irc så är man ju borta om man är borta och det är jobbigt att
få veta vad som hände. Mailen finns däremot kvar till nästa gång man
kollar.

Ett tips är ju att gmail är väldigt duktig på att hålla ordning på
maillistetrådarna. Du kan be mig om en inbjudan om du vill ha

/Grön

--
http://sv.wikipedia.org
070-340 83 89

Re: Vi som sparkar igång maillistan

Habj-2
Gmail är väldigt bra, men det finns även många bra trådande
mailklienter (mailprogram). Själv har jag aldrig haft något, men
kanske den som har tips kan infoga detta på
http://sv.wikipedia.org/wiki/Wikipedia:Sändlistor
?

/Habj

On 1/21/06, Joakim Larsson <[hidden email]> wrote:

> [...]
>
> Ett tips är ju att gmail är väldigt duktig på att hålla ordning på
> maillistetrådarna. Du kan be mig om en inbjudan om du vill ha

Andreas Vilén-2
Jag ser också gärna att maillistan vaknar till liv igen, men är det
någon som vet vilka som egentligen prenumererar på den? Går det att
kontrollera? I vilket fall uppmanar jag alla som får de här mailen att
åtminstone göra sig hörda.

/Andreas
On 1/21/06, Habj <[hidden email]> wrote:

> [...]
> mailklienter (mailprogram). Själv har jag aldrig haft något, men
> kanske den som har tips kan infoga detta på

Tomas Ottosson
Hej,
Jag tror det finns en funktion där man kan se vem som prenumererar. Se
din inställningssida. Men jag var rädd att det här inte funkade för
jag får aldrig några mail, men det är alltså bara väldigt stilla och
lugnt på listan helt enkelt..
/Tomas

Den 2006-01-22 skrev Andreas Vilén <[hidden email]>:

> [...]
> någon som vet vilka som egentligen prenumererar på den? Går det att
> kontrollera? I vilket fall uppmanar jag alla som får de här mailen att

http://mail.wikipedia.org/mailman/listinfo/wikisv-l

se "Medlemmar av WikiSV-l "
Och logga in

--
http://sv.wikipedia.org
070-340 83 89

Re: Vi som sparkar igång maillistan

Lars Aronsson-2
Grillo skrev:

> [...]
> det att kontrollera? I vilket fall uppmanar jag alla som får de
> här mailen att åtminstone göra sig hörda.

Prova att skriva något intressant och relevant -- om det nu finns
något att säga? -- och se om du får några svar.

--
  Lars Aronsson ([hidden email])

Re: Vi som sparkar igång maillistan

Björn Lindström-4
Andreas Vilén <[hidden email]> writes:

> [...]
> någon som vet vilka som egentligen prenumererar på den? Går det att
> kontrollera? I vilket fall uppmanar jag alla som får de här mailen

Listan har för närvarande ca 60 prenumeranter. Till det kommer de som
läser den via t.ex. http://gmane.org/

Re: Re: Vi som sparkar igång maillistan

Mike B-10

--- Björn Lindström <[hidden email]> wrote:

> [...]
> prenumererar på den? Går det att
> som får de här mailen
>
> Listan har för närvarande ca 60 prenumeranter.

Undrar hur många av prenumeranterna som verkligen
(fortfarande) läser?

\Mike

Yahoo! Photos – NEW, now offering a quality print service from just 8p a photo http://uk.photos.yahoo.com

Re: Vi som sparkar igång maillistan

David Öhlin
On 22/01/06, Andreas Vilén <[hidden email]> wrote:
> [...]
> någon som vet vilka som egentligen prenumererar på den? Går det att
> kontrollera? I vilket fall uppmanar jag alla som får de här mailen att

Undertecknad gör sig hörd.

Bra initativ av Habj och Grön för övrigt! Jag skriver inte upp mig som
igångsparkare, men jag lovar att inte dra mig för att skriva om jag
kommer på något relevant och intressant.

[[Användare:Caesar]]

On 1/23/06, Mike B <mike_wikipedia-/[hidden email]> wrote:

> Undrar hur många av prenumeranterna som verkligen
> (fortfarande) läser?
>
> \Mike

En maillista är inte i lika stort behov av "matning" som ett webbaserat
diskussionssforum, för att inte folk ska försvinna ut. Forum som är döda
slutar man ju kolla, medan en maillista kan vara helt tyst i två veckor och
sen vakna när någon skriver något intressant. En del kan dock ha reggat en
särskild mailadress enbart för wikipedias mailsystem och maillistan, och
slutat kolla eftersom där aldrig händer nåt. Det vore bra om vi om en månad
glatt kan berätta att listan lever igen - och tala sanning... alla hjälper
till  på de sätt de har lust med, som vanligt, men lite flera namn på
"klubben" på bybrunnen vore inte så dumt.

När en lista är död blir det väldigt lätt så att man inte själv tänker på
den som en kanal man kan använda. Därför tror jag att listan just nu behöver
aktiv matning, ungefär som ett webbforum i uppstartningsskedet. Strategier
för matning av listan och allmän listpuffning kan vara:

* leta medvetet efter intressanta saker att säga om/kring Wikipedia: hur
wikigemenskapen funkar eller inte funkar, skillnader och likheter mellan
svenska och andra wikipedior, svwikis historia, problem kring artiklar om
kontroversiella ämnen, hur arbetet med att instifta vår KOMINTERN ;-) eller
att ha tidsbegränsade val till administratörskap, nån artikel men vill puffa
för så andra kan hjälpa till med den... så länge listan är i det här stadiet
av aktivitet finns IMO inget större skäl att hålla hård list-disciplin (även
om jag vet att "listsnuten" slår hårt ner på rena testmail till listan).
* läsa igenom trådar som varit tysta ett tag för att se om det finns mera
att säga i ämnet, eller om det är läge för en avläggartråd
* finns flera ställen på wikin där vi borde lägga länkar till en länk till
http://sv.wikipedia.org/wiki/Wikipedia:S%C3%A4ndlistor ?
* borde den sidan på något sätt uppdateras?

Re: Vi som sparkar igång maillistan

Jon Harald Søby-2
Jeg leser også. Så vidt. Sjekker kun mail en gang i uka, og da er det
20 mails å lese. Dum vane.

--
Best regards,
Jon Harald Søby

Website - http://www.alqualonde.com/
MSN messenger - [hidden email]
If you are interested, I now have 50 invites for Gmail

Re: Re: Vi som sparkar igång maillistan

Dan Koehl
Dan är med och läser!

:)

--
Telefonieren Sie schon oder sparen Sie noch?
NEU: GMX Phone_Flat http://www.gmx.net/de/go/telefonie