Watykan i prawa autorskie

Piotr Marcinkiewicz
W GW pojawił się artykuł:

http://wiadomosci.gazeta.pl/wiadomosci/1,53600,3127060.html

W skrócie Watykan wymaga, aby wykorzystanie jakichkolwiek tekstów papieskich mających mniej niż pięćdziesiąt lat ponoszone były opłaty autorskie. Czy w takiej sytuacji nie będziemy zmuszeni do usunięcia wszystkich encyklik z Wikisources? A co z cytatami? Moglibyśmy chyba używać ich tylko na zasadzie fair use?

Czy fundacja Wikimedia nie powinna podjąć działań na rzecz uwolnienia słów papieży?

Superborsuk

http://pl.wikipedia.org/wiki/Wikipedysta:Superborsuk

Re: Watykan i prawa autorskie

Tomasz Ganicz
2006/1/24, Piotr Marcinkiewicz <[hidden email]>:
> [...]
>
> Czy fundacja Wikimedia nie powinna podjąć działań na rzecz uwolnienia słów papieży?

Może i powinna, ale trzeba by dotrzeć do czegoś bardziej wiarygodnego
na ten temat niż artykuł z Wyborczej. Wyborcza często wyolbrzymia
różnie problemy.

http://www.ceti.pl/kganicz/poli/kontakt.html

Re: Watykan i prawa autorskie

ajf-2
" (...) Zapewnia, że opłata będzie skromna - trzy do pięciu procent ceny
detalicznej każdej publikacji, w której będzie przynajmniej 10 proc. treści
dzieła papieża. (...) "

Jak na mój chłopski rozum to "po sprawie" - ponieważ wikisource, wikipedia, itp.
są publikacjami darmowymi, nie ma mowy o cenie detalicznej publikacji ...

Jeszcze tylko pytanie 3-5% z ceny DETALICZNEJ to chyba jest porównywalne z
zyskiem wydawnicwa ? Bo jeśli dobrze rozumiem to w przypadku książki tak z 70%
ceny detalicznej to są koszty produkcyjne (marże hurtowników, sprzedawców,
drukarnia) ?

Pozdrawiam
AJF/WarX

Re: Watykan i prawa autorskie

blueshade
On Tue, 24 Jan 2006 [hidden email] wrote:

> [...]
> są publikacjami darmowymi, nie ma mowy o cenie detalicznej publikacji ...

no zupełnie nie po sprawie, bo oznacza to, że użycie tych informacji w
wikipedii (i innych) spowoduje, że treści przestaną mieć charakter wolny -
co jest niedopuszczalne... w związku z tym, jeśli takie ograniczenia
zostaną nałożone przez Watykan, to będzie należało publikacje Watykanu
traktować jak każdy inny rodzaj publikacji komercyjnych - czyli tylko
użycie, jako źródła własnego wkładu, a w żadnym wypadku kopiowanie...

pozdrawiam,
   blueshade.

--
"Butch chased after the mailman. Through the force of habit, he'd put his
return address on the package. A distinct no-no when mailing body parts to

Re: Watykan i prawa autorskie

Gemma-8
> [...]
> traktować jak każdy inny rodzaj publikacji komercyjnych - czyli tylko
> użycie, jako źródła własnego wkładu, a w żadnym wypadku kopiowanie...

A prawo może działać wstecz? Do tej pory zgadzali_się na publikacje, czy
nie_zabraniali?

Beno/GEMMA

Re: Watykan i prawa autorskie

Paweł Dembowski
> [...]
> traktować jak każdy inny rodzaj publikacji komercyjnych - czyli tylko
> użycie, jako źródła własnego wkładu, a w żadnym wypadku kopiowanie...

Dokładnie - trzeba będzie to usunąć z Wikisource.

--
Ausir
Wikipedia, wolna encyklopedia

On Tue, 24 Jan 2006, Gemma wrote:

> A prawo może działać wstecz? Do tej pory zgadzali_się na publikacje, czy
> nie_zabraniali?

ianal, ale chyba nie może... spróbuję się dowiedzieć...

ja tylko odpowiedziałem na mail warxa, który sugerował, że nas to nie
dotyka w ogóle, bo wikipedia nie jest przedsięwzięciem komercyjnym... co
nie jest prawdą, bo naszym celem jest wolność treści, a nie
komercyjność/niekomercyjność...

regards,
   blue.

[...]

Adam Nojszewski
Paweł Dembowski wrote:

> Dokładnie - trzeba będzie to usunąć z Wikisource.

To encykliki zajmują więcej niz 10% Wikisources?

pozdrawiam
--
Adam Nojszewski                           gg:9130731 skype:anojszewski

Re: Watykan i prawa autorskie

Paweł Dembowski
> To encykliki zajmują więcej niz 10% Wikisources?
> pozdrawiam

Nie o to chodzi. Chodzi o to, że nie można tego już uznać za "wolny"
tekst ani PD.

> [...]

Re: Watykan i prawa autorskie

Paweł Dembowski
> A prawo może działać wstecz? Do tej pory zgadzali_się na publikacje, czy

Czemu prawo? Do tej pory też mieli na to prawa autorskie, tylko
zezwalali na publikację. Teraz przestali zezwalać. Przecież nie
wypuścili tego na żadnej licencji typu GFDL, która uniemożliwiałaby im
wycofanie takiego pozwolenia.

Cytowanie Przemyslaw 'BlueShade' Idzkiewicz <[hidden email]>:

> ja tylko odpowiedziałem na mail warxa, ...

Tylko nie warxa !!!

AJF/WarX

Cytowanie Paweł Dembowski <[hidden email]>:

> [...]
> zezwalali na publikację. Teraz przestali zezwalać. Przecież nie
> wypuścili tego na żadnej licencji typu GFDL, która uniemożliwiałaby im

Ale taka logika, że teraz trzeba to skasować jest bez sensu. Publikacja już
była, przecież Watykan nie każe palić wszystkich publikacji, które już zostały
wydane...

Pozdrawiam
AJF/WarX

> [...]

> była, przecież Watykan nie każe palić wszystkich publikacji, które już zostały

Dotychczasowych nie, ale dalsze publikacje już tak. A nasza licencja
wymaga możliwości dalszej publikacji.

--
Ausir
Wikipedia, wolna encyklopedia
http://pl.wikipedia.org

Re: Watykan i prawa autorskie

blueshade

> Tylko nie warxa !!!

a jak? warksa?
czy jednak chodzi o brak kapitalizacji?

bo jeśli o to drugie, to brakowało jej w całości wypowiedzi... już taki
styl ;)...

kind regards,
   blueshade.

--
> [...]
a victim's family." -- choppingblock.org

Re: Watykan i prawa autorskie

> Dotychczasowych nie, ale dalsze publikacje już tak. A nasza

No, to jeżeli nie ma kaczki dziennikarskiej z tymi prawami
autorskimi, to można zablokować mozliwość dalszych publikacji -
tłumaczenia na inne języki itd. i ewentualnie wysłać kogoś do Rzymu
na audiencję ;)

Re: Watykan i prawa autorskie

Juliusz Z
Paweł Dembowski napisał(a):

>Dotychczasowych nie, ale dalsze publikacje już tak. A nasza licencja
>wymaga możliwości dalszej publikacji.

Nasza publikacja też jest "dotychczasowa". Nie powinniśmy tego kasować,
bo to i tak już "poszło" w świat i tkwi w setkach mirrorów. Licencja
GFDL zakłada powołanie się na źródło, zatem przyszły "kopista" naszych
danych jest zobowiązany sprawdzić, co ma prawo kopiować.
Nie sposób analizować wstecz wszystkich publikacji, które legalnie
zostały już udostępnione. Jest i już, kropka, mleko jest rozlane.
Porównanie z absurdem palenia wydanych już książek jest bardzo trafione.
Czy Niemcy, którzy wydali swoją wiki na DVD zobowiązani są do
zniszczenia niesprzedanych płyt tylko dlatego, że (być może, ale
zakładam że tak jest) trafiły się tam ze dwie encykliki?
Julo

> [...]

> zniszczenia niesprzedanych płyt tylko dlatego, że (być może, ale
> zakładam że tak jest) trafiły się tam ze dwie encykliki?

To jest złe porównanie. Przecież to tak, jakby mówić, że jeśli coś
jest NPA i było w Wikipedii niezauważone od lat, to ma zostać, bo
mleko jest już rozlane i jest w setkach mirrorów.

On Tue, 24 Jan 2006, Paweł Dembowski wrote:

> To jest złe porównanie. Przecież to tak, jakby mówić, że jeśli coś
> jest NPA i było w Wikipedii niezauważone od lat, to ma zostać, bo
> mleko jest już rozlane i jest w setkach mirrorów.

no tak, ale, afaik, to nie było NPA... trzebaby wiedzieć na jakich
zasadach watykan to udostępniał do tej pory... jeśli dawał nieograniczony
dostęp i nieograniczone prawa redystrybucji, to nie może tego teraz tak
po prostu odebrać...

a jeśli nigdy takich praw nie dawał, to być może ten content się w
wikipedii (i innych) pojawił niezgodnie z jej zasadami...

pozdrawiam,
   blueshade.

> [...]

> a jeśli nigdy takich praw nie dawał, to być może ten content się w
> wikipedii (i innych) pojawił niezgodnie z jej zasadami...

Watykan twierdzi, że dokumenty te były cały czas objęte prawem
autorskim tylko teraz zaczęli te prawa egzekwować, podczas gdy
wcześniej przymykali na to oko...

> [...]

> Watykan twierdzi, że dokumenty te były cały czas objęte prawem
> autorskim tylko teraz zaczęli te prawa egzekwować, podczas gdy

hmm... generalnie objęcie prawem autorskim chyba nie oznacza automatycznie
ograniczeń w prawach do dystrybucji... wydaje mi się, że materiały na
licencjach gfdl, cc, itp nadal są objęte prawami autorskimi, tyle, w
ramach tych praw nadawane są odpowiednie przywileje...

anyway, jeśli ktoś wrzucił te materiały do wikipedii verbatim bez
sprawdzenia, na jakich prawach/licencjach są dystrybuowane to dał ciała...
i w takim razie trzebaby to faktycznie traktować jako NPA i ścigać
bezlitośnie...

pozdrawiam,
   blueshade.