Watykan i prawa autorskie

Re: Watykan i prawa autorskie

Juliusz Z
Pomijając wszystkie za i przeciw - czy komuś się chciało (od razu
powiem, że mnie się nie chciało) sprawdzić, ile takich watykańskich
tekstów w ogóle mamy? Czyli o jakiej skali my tu dyskutujemy? Bo jeśli
jest tych tekstów dwa czy osiem, do zamiast bić tu pianę wyciąłbym je
wszystkie dla świętego spokoju. Gorzej, jeśli jest ich znacznie więcej...
Julo

Re: Watykan i prawa autorskie

Adam Dziura

http://pl.wikisource.org/wiki/Autor:Papież - zobacz sam. Dużo tego.

--
Pozdrowienia || Adam Dziura || http://mojaopera.9g.pl

Re: Watykan i prawa autorskie

Derbeth-2
Dnia Tue, 24 Jan 2006 16:41:49 +0100, Juliusz napisał(a):

> Nasza publikacja też jest "dotychczasowa". Nie powinniśmy tego kasować,
> bo to i tak już "poszło" w świat i tkwi w setkach mirrorów. Licencja
> GFDL zakłada powołanie się na źródło, zatem przyszły "kopista" naszych
> danych jest zobowiązany sprawdzić, co ma prawo kopiować.

Myślę, że nie masz racji. Za mirrory nie odpowiadamy, natomiast za jakość naszych serwisów już tak. Nie zgadzam się ze stwierdzeniem, że to użytkownik powinien martwić się o prawa autorskie. Jesteśmy wolną encyklopedią a Wikisource jest źródłem wolnych tekstów - oznacza to, że użytkownik może nam zaufać i nie przejmować się, że tekst X jest dostępny na warunkach A i B a tekst Y na warunkach C i D.

> Nie sposób analizować wstecz wszystkich publikacji, które legalnie
> zostały już udostępnione. Jest i już, kropka, mleko jest rozlane.
> Porównanie z absurdem palenia wydanych już książek jest bardzo trafione.

A kto mówi o paleniu książek? Jest chyba coś takiego jak płacenie tantiemów. Sytuacja jest jaka jest, możesz się nie zgadzać z decyzją Watykanu, możesz protestować, ale musisz się jej podporządkować.

Wyobraź sobie coś takiego: wyjeżdżasz i pozwalasz sąsiadowi korzystać z twojego samochodu. Wracasz a sąsiad nie chce przyjąć do wiadomości, że twoim samochodem jeździć już nie może. Prawo autorskie to nie zabawa.

--
Piotr 'Derbeth' Kubowicz
Derbeth Site <http://derbeth.glt.pl>

Pomóż Wikibooks stworzyć największy zbiór otwartych podręczników! http://pl.wikibooks.org/

Opera - the fastest browser on Earth! http://www.opera.com/

Re: Watykan i prawa autorskie

Paweł Dembowski

http://pl.wikisource.org/wiki/Jan_Pawe%C5%82_II
http://pl.wikisource.org/wiki/Autor:Benedykt_XVI
http://pl.wikisource.org/wiki/Autor:Jan_XXIII

--
Ausir
Wikipedia, wolna encyklopedia

Adam Dziura napisał(a):

> http://pl.wikisource.org/wiki/Autor:Papież - zobacz sam. Dużo tego.

Średnio dużo. 1 bulla i 19 encyklik i listów JPII i kilka poprzednich
papieży. Homilie się nie liczą, bo to nie teksty watykańskie.

Uważam, że dzielimy włos na czworo

Julo

Re: Watykan i prawa autorskie

Panterka
Użytkownik Przemyslaw 'BlueShade' Idzkiewicz napisał:

>ianal, ale chyba nie może... spróbuję się dowiedzieć...
>
>ja tylko odpowiedziałem na mail warxa, który sugerował, że nas to nie
>dotyka w ogóle, bo wikipedia nie jest przedsięwzięciem komercyjnym... co
>nie jest prawdą, bo naszym celem jest wolność treści, a nie
>komercyjność/niekomercyjność...
>
>regards,
>   blue.

Z tego, co się dowiedziałam, to Watykan objął prawe autorskim wszystkie
pisma, encykliki etc. które jeszcze nie wyszły, jak i te, które były
pisane pół wieku temu.
Za cytowanie choćby fragmentów (nie podano, czy w celach komercyjnych
czy nie) grozi kara. I już. Można sobie wszystkie cytaty i pisma Jana
Pawła II wyciąć.
Panther(ka)

Re: Watykan i prawa autorskie

Gemma-8
From: "Panterka"
> Za cytowanie choćby fragmentów (nie podano, czy w celach komercyjnych
> czy nie) grozi kara. I już. Można sobie wszystkie cytaty i pisma Jana
> Pawła II wyciąć.
> Panther(ka)

Bez przesady. Cytować wolno wszędzie i wszystko, co wyszło drukiem lub
poawiło się na publicznych stronach w interku, lub zawisło na bilbordach,
lub ktoś powiedział głosem oficjalnie itp. (za wyjątkiem publikacji tzw. na
prawach rękopisu, ale to tu nie ma miejsca). Istotna jest tylko wielkość
cytatu.

Beno/GEMMA

Gemma napisal dn. 25.01.06 12:21:

> [...]
>prawach rękopisu, ale to tu nie ma miejsca). Istotna jest tylko wielkość

Dzisiejsza Rzeczpospolita pisze o tym tak:
http://www.rzeczpospolita.pl/gazeta/wydanie_060125/kraj/kraj_a_12.html?k=on;t=2006012520060125

Jeśli komuś się chce  (mnie się nie chce) niech napisze do Watykanu o
wykładnię oficjalną i kropka.
W końcu m.in. po to chyba mamy Stowarzyszenie?
Julo

Re: Watykan i prawa autorskie

Tomasz Ganicz
06-01-25, Juliusz Z <[hidden email]> napisał(a):

> [...]
> wykładnię oficjalną i kropka.
> W końcu m.in. po to chyba mamy Stowarzyszenie?
To jest bardziej sprawa dla Fundacji bo dotyka także projektów w
innych językach. Napiszę w tej sprawie do prawnika Fundacji.
http://www.ceti.pl/kganicz/poli/kontakt.html

Re: Watykan i prawa autorskie

PALLADINUS
On 1/25/06, Gemma wrote:

> [...]
> na
> prawach rękopisu, ale to tu nie ma miejsca). Istotna jest tylko wielkość

Nie zupelnie "wszedzie i  wszystko", bo jak mowi ustawa:

"Wolno przytaczać w utworach stanowiących samoistną całość urywki
rozpowszechnionych
utworów lub drobne utwory w całości, w zakresie uzasadnionym
wyjaśnianiem, analizą krytyczną, nauczaniem lub prawami gatunku twórczości."

Tak gwoli scislosci:)

--

                        P A L L A D I N U S

> [...]

> wykładnię oficjalną i kropka.
> W końcu m.in. po to chyba mamy Stowarzyszenie?
Ludzie z Fundacji skierowali mnie do:

http://en.wikipedia.org/wiki/User:Essjay

który jest profesorem teologii katolickiej i nadzoruje w Wikipedii en
artykuły na tematy związane z Watykanem. Prowadopodobnie zostanie z
jego pomocą wystosowany jakiś oficjalny list do Watykańskich
urzędników w tej sprawie.

http://www.ceti.pl/kganicz/poli/kontakt.html

Re: Watykan i prawa autorskie

zero-3

Dnia 25-01-2006 o godz. 15:21 PALLADINUS napisał(a):

> lub
> bilbordach,
> publikacji tzw.
> wielkoĹ&#65533;Ä&#65533;

> Nie zupelnie "wszedzie i  wszystko", bo jak mowi ustawa:
>
> "Wolno przytaczaÄ&#65533; w utworach stanowiÄ&#65533;cych samoistnÄ&#65533; caĹ&#65533;oĹ&#65533;Ä&#65533; urywki
> rozpowszechnionych
> utworów lub drobne utwory w caĹ&#65533;oĹ&#65533;ci, w zakresie uzasadnionym
> wyjaĹ&#65533;nianiem, analizÄ&#65533; krytycznÄ&#65533;, nauczaniem lub prawami gatunku
> [...]

tak zwany dozwolony uzytek publiczny,
wg polskiego prawa przemowienia publiczne (homilie) mozna publikowac w celach informacyjnych
jak jest wg wloskiego to nie wiem, a zdaje sie ze ono ma tu znaczenie, bo watykanskiego chyba nie ma
znajdzcie jakiegos kompetentnego Wlocha

zero

On 1/25/06, zero wrote:

> [...]
> celach informacyjnych
> jak jest wg wloskiego to nie wiem, a zdaje sie ze ono ma tu znaczenie, bo

Z tym, ze polska ustawa mowi, ze jej przepisy stosuja sie do tekstow,
ktorych tworca jest obywatelem polski. A ze JP2 jak mniemam nie stracil
obywatelstwa po wyborze na papieza, to jego dziela podlegaja tej ustawie :]

--

                        P A L L A D I N U S

Dnia 25-01-2006 o godz. 20:24 PALLADINUS napisał(a):

> [...]
> ktorych tworca jest obywatelem polski. A ze JP2 jak mniemam nie stracil
> obywatelstwa po wyborze na papieza, to jego dziela podlegaja tej ustawie

sluszna uwaga, ale wyglada na to, ze jeżeli nabyl obywatelstwo watykanskie to bedzie sie liczylo prawo bardziej restrykcyjne

zero

Re: Watykan i prawa autorskie

Daniel Miłaczewski

  Od: "zero":

> [...]
celach informacyjnych
  > jak jest wg wloskiego to nie wiem, a zdaje sie ze ono ma tu znaczenie,

  Zgodnie z obowiązującymi umowami międzynarodowymi dzieła obce podlegają na
terenie państwa, któro ratyfikowało taką umowę, takim samym prawom jak
dzieła rodzime.

  DanielM

.

Re: Watykan i prawa autorskie

Po moim mailu na listę foundation-l trwa tam obecnie dyskusja paru
prawników na ten temat. Na razie nie ma do końca jasności o co chodzi
prawnikom z Watykanu i czy te informacje prasowe nie są przesadzone.
Prawdopodobnie po wyjaśnieniu tych kwestii zostanie wysłany jakiś
oficjalny list do LAV (Libreria Editrice Vaticana) - wydawnctwa
watykańskiego, które ma prawa autorskie do wszystkich tekstów
papieskich z pytaniem jak oni widzą tę sprawę w kontekście projektów
Wikimedia.

Teksty papieskie wydawane przez Watykan z całą pewnością podlegają
normalnej ochronie prawnej w Polsce. Watykan podpisał w 1934 r.
Traktat Berneński, który to normuje i który jest też podpisany przez
Polskę. Teksty encklik i innych oficjalnych dokumentów papieskich nie
są własnością papieży tylko tego wydawnictwa. Papieże i inny
dostojnicy watykańscy podpisują z urzędu zgodę na przekazanie praw
autorskich temu wydawnictwu, do wszystkich oficjalnie wydawanych
dokumentów z racji sprawowanego urzędu.

Link do wątku, jakby ktoś chciał sobie poczytać:

http://mail.wikimedia.org/pipermail/foundation-l/2006-January/thread.html#5789

http://www.ceti.pl/kganicz/poli/kontakt.html