Wielki Tydzień Światowego Dnia Książki 17 - 23 kwietnia

Wielki Tydzień Światowego Dnia Książki 17 - 23 kwietnia

Tommy Jantarek
Chciałem zaprosić wszystkich wikipedystów, i nie tylko, do nieco bardziej
uroczystego świętowania Światowego Dnia Książki.

Szczegóły na Facebooku <http://www.facebook.com/events/197512200372738/>,
mile widziane będzie gdy zaprosicie do udziału Waszych znajomych.

Dla tych co nie mają FB, szczegóły świętowania poniżej:

23 kwietnia obchodzimy Światowy Dzień Książki i Praw Autorskich.

Na co dzień każdy korzysta z książek. Tym razem dajmy książkom coś z
siebie, bezinteresownie i niezamierzenie. Od dzisiaj wykorzystajmy ten
tydzień na przepisanie choć jednej strony. Niech książki które są już w
domenie publicznej dzięki naszym rękom mają możliwość szybszego
udostępnienia swej treści za darmo czytelnikom.
Poświęćmy choć jeden dzień, choć chwilę czasu na przepisanie przynajmniej
jednej strony.
W obchodach tego święta biorą udział dwa projekty "Trzej muszkieterowie" A.
Dumasa (projekt dostępny pod adresem http://pl.wikisource.org/wiki/
Indeks:Trzej_muszkieterowie<http://www.facebook.com/l.php?u=http%3A%2F%2Fpl.wikisource.org%2Fwiki%2FIndeks%3ATrzej_muszkieterowie&h=RAQH3N7zl&s=1>)
oraz "Człowiek zmienia skórę" Bruno Jasieńskiego (projekt pod adresem
http://pl.wikisource.org/wiki/Indeks:Człowiek_zmienia_skórę<http://www.facebook.com/l.php?u=http%3A%2F%2Fpl.wikisource.org%2Fwiki%2FIndeks%3ACz%25C5%2582owiek_zmienia_sk%25C3%25B3r%25C4%2599&h=4AQESAMuB&s=1>
).
Zobaczycie stronę z wyświetlonymi cyframi. Każda cyfra to link do strony
książki. Zakolorowane cyfry to strony przepisane i skorygowane przed dwóch
wikiskrybów, więc praca nad nimi już jest ukończona, te na żółtym tle to
strony, które wymagają sprawdzenia jeszcze przez jednego wikiskrybę, te na
czerwonym to strony przepisane, ale jeszcze muszą być sprawdzone przez
dwóch wikiskrybów. Nas interesują te niepokolorowane.

1. Jak działać?

Wystarczy kliknąć w którąkolwiek cyfrę, a wyświetli się Wam okno z polem
edycji, wypełnionym niesformatowanym tekstem pochodzącym z OCR, oraz ponad
nim okno z widocznym skanem strony. Możemy usunąć wprowadzony już tekst i
przepisywać samemu to co widzimy na Skanie, lub wykorzystać ten tekst i
poprawić go tak, by był jak najwierniejszy przepisywanej treści. Według
widocznego skanu w polu edycji przepisujemy lub poprawiamy tekst tak, by
był zgodny z treścią oryginalną skanu. Przepisujemy dokładnie tak jak jest
na oryginalnej stronie, nie poprawiając na współczesną polszczyznę. Żeby
zobaczyć jak wyglada efekt naszych prac pod oknem edycji mamy przycisk
"Pokaż podgląd". Po przepisaniu tekstu, pod oknem edycji klikamy na
przycisk "Zapisz" pozostawiając zaznaczone kropką czerwone pole bez zmian i
pozostawiając w opisie zmian "/* Nieskorygowana */". Jeśli nie dajecie
sobie rady ze stroną, spróbujcie zobaczyć inną, bez zapisywania tej
sprawiającej problem. Jeśli po zapisaniu stwierdzicie, że coś nie wyszło,
nie martwcie się, do tych stron musi jeszcze zajrzeć dwóch wikiskrybów,
więc wszystko da się naprawić :)

2. Na czym się wzorować w przypadku problemów?

Oba projekty mają już przepisane kilka stron dla ułatwienia. Wystarczy
kliknąc w pole "edytuj" u góry strony i podejrzeć jak to zrobili wcześniej
przepisujący. Potem wystarczy zastosować podobny zabieg na przepisywanej
przez siebie stronie a tamtą stronę zamknąć (ważne: bez zapisywania zmian,
wystarczy wyłączyć okno)
a) "Trzej muszkieterowie" przepisane strony to między innymi
http://pl.wikisource.org/wiki/Strona:Aleksander_Dumas-Trz
ej_muszkieterowie-tom_1.djvu/006 oraz http://pl.wikisource.org/wiki/
Strona:Aleksander_Dumas-Trzej_muszkieterowie-tom_1.djvu/007<http://www.facebook.com/l.php?u=http%3A%2F%2Fpl.wikisource.org%2Fwiki%2FStrona%3AAleksander_Dumas-Trzej_muszkieterowie-tom_1.djvu%2F007&h=hAQEHd-RO&s=1>
b) "Człowiek zmienia skórę": http://pl.wikisource.org/wiki/
Strona:Bruno_Jasieński_-_Człowiek_zmienia_skórę.djvu/008 oraz
http://pl.wikisource.org/wiki/Strona:Bruno_Jasieński_-_Cz
łowiek_zmienia_skórę.djvu/009<http://www.facebook.com/l.php?u=http%3A%2F%2Fpl.wikisource.org%2Fwiki%2FStrona%3ABruno_Jasie%25C5%2584ski_-_Cz%25C5%2582owiek_zmienia_sk%25C3%25B3r%25C4%2599.djvu%2F009&h=rAQHeJLMo&s=1>

3. Co się Wam w edycji przyda?

Kilka sztuczek, by osiągnąć zamierzony efekt.
a) Przeniesienie do następnego wiersza uzyskuje się za pomocą wpisania kodu
b) Wcięcie akapitu osiągamy za pomocą kodu {{tab}}

4. Kto może wziąć udział w wydarzeniu?

a) Przede wszystkim powinny to być obowiązkowe obchody Wielkiego Tygodnia
dla każdego wolontariusza projektów Wiki, wikipedystów, użytkowników
Wikicytatów, Wikisłownika, Wikibooks i innych siostrzanych projektów.
b) Każdy, kto ma ochotę podglądnąć sposób naszej pracy, jak powstają wersje
książek dostępne w domenie publicznej.

Więc działajcie, udostępniajcie wydarzenie, zaproście znajomych Wikiholików
i tych, którzy na tę wspaniałą chorobę nie zachorowali. Niech ten Światowy
Dzień Książki przyświeca nam cały ten tydzień.

Zapraszam serdecznie :)

TJ

Re: Wielki Tydzień Światowego Dnia Książki 17 - 23 kwietnia

remedios44
Jak się wszyscy rzucą na dwie książki, to mogą być konflikty edycji ;)
Więcej książek, nad którymi można pracować, jest tu: http://pl.wikisource.org/wiki/Wikiźródła:Wikiprojekt_Proofread - wybór jest spory, więc dla każdego powinno się znaleźć coś, co go zainteresuje. :)

Remedios44
Szczegóły na Facebooku &lt;http://www.facebook.com/events/197512200372738/&gt;,
[...]
Indeks:Trzej_muszkieterowie&lt;http://www.facebook.com/l.php?u=http%3A%2F%2Fpl.wikisource.org%2Fwiki%2FIndeks%3ATrzej_muszkieterowie&amp;h=RAQH3N7zl&amp;s=1&gt;)
oraz "Człowiek zmienia skórę" Bruno Jasieńskiego (projekt pod adresem
http://pl.wikisource.org/wiki/Indeks:Człowiek_zmienia_skórę&lt;http://www.facebook.com/l.php?u=http%3A%2F%2Fpl.wikisource.org%2Fwiki%2FIndeks%3ACz%25C5%2582owiek_zmienia_sk%25C3%25B3r%25C4%2599&amp;h=4AQESAMuB&amp;s=1&gt;
).
Strona:Aleksander_Dumas-Trzej_muszkieterowie-tom_1.djvu/007&lt;http://www.facebook.com/l.php?u=http%3A%2F%2Fpl.wikisource.org%2Fwiki%2FStrona%3AAleksander_Dumas-Trzej_muszkieterowie-tom_1.djvu%2F007&amp;h=hAQEHd-RO&amp;s=1&gt;
łowiek_zmienia_skórę.djvu/009&lt;http://www.facebook.com/l.php?u=http%3A%2F%2Fpl.wikisource.org%2Fwiki%2FStrona%3ABruno_Jasie%25C5%2584ski_-_Cz%25C5%2582owiek_zmienia_sk%25C3%25B3r%25C4%2599.djvu%2F009&amp;h=rAQHeJLMo&amp;s=1&gt;
3. Co się Wam w edycji przyda?
Kilka sztuczek, by osiągnąć zamierzony efekt.
a) Przeniesienie do następnego wiersza uzyskuje się za pomocą wpisania kodu
&lt;br /&gt; (to jest taki nasz Wikiźródłowy "enter")
[...]

Zgadza się.Póki co dwie książki biorą udział w tym wydarzeniu, między
innymi dlatego że nie są opracowywane, także z tego powodu, by nie
przeszkadzać innym wikiskrybom przy już przez nich opracowywanych
projektach. Poza tym nie warto wywoływać efektu "osiołkowi w żłobie dano".
Dobrze będzie jeśli i przy tych dwóch książkach ktoś choć raz zedytuje. W
wyborze ważnym też było, żeby nie był to projekt udny, wiec w miarę łatwa
do sformatowania proza z w miarę czytelnym OCRem,tak żeby potencjalnym
nowym użytkownikom nie utrudniać sprawy,zwłaszcza tym,którzy nie znają kodu
wiki, a wydarzenie nie jest adresowane tylko do wikipedystów. Nie wiem czy
wrto porywać się z motyką na słońce i oferoać od razu około 300 projektów,
jeśli ktoś ma ochotę, nie widzę problemu żeby poedytowal i inne projekty.

TJ

W dniu 17 kwietnia 2013 15:04 użytkownik Remedios44 <[hidden email]>napisał:

> [...]
>
> Remedios44

Re: Wielki Tydzień Światowego Dnia Książki 17 - 23 kwietnia

przepraszam, miało być "żeby nie był to projekt trudny".
Listy nie da się zedytować, powinienem sprawdzić :)

TJ

W dniu 17 kwietnia 2013 15:20 użytkownik Tommy Jantarek <[hidden email]
> [...]

> TJ

Re: Wielki Tydzień Światowego Dnia Książki 17 - 23 kwietnia

Rozumiem, ale rzecz w tym, że "nudny" i "interesujący" to pojęcia bardzo względne i dla każdego co innego mogą znaczyć. Gdy "oferujesz" dwie wybrane przez siebie książki, może się okazać, że te osoby, które samo wydarzenie zainteresowało, mają zupełnie inny gust od Ciebie. Ponieważ jednak mamy ich znacznie więcej (dzięki komu osiołkowi w żłoby dano? ;)), zainteresowani mogą wybrać to, co ich bardziej interesuje. :)

Remedios44
Dnia 17 kwietnia 2013 15:20 Tommy Jantarek &lt;[hidden email]&gt; napisał(a):
[...]
W dniu 17 kwietnia 2013 15:04 użytkownik Remedios44 &lt;[hidden email]&gt;napisał:
&gt; Jak się wszyscy rzucą na dwie książki, to mogą być konflikty edycji ;)
&gt; Więcej książek, nad którymi można pracować, jest tu:
&gt; http://pl.wikisource.org/wiki/Wikiźródła:Wikiprojekt_Proofread - wybór
&gt; jest spory, więc dla każdego powinno się znaleźć coś, co go zainteresuje. :)
&gt;
&gt; Remedios44
&gt; _______________________________________________
&gt; Lista dyskusyjna WikiPL-l
&gt; [hidden email]
&gt; https://lists.wikimedia.org/mailman/listinfo/wikipl-l
[...]

Nie kierowałem się kryteriami "nudny" czy "interesujący" lecz łatwy dla
potencjalnego nowego użytkownika. Napisałem, że nie widzę problemu, jeśli
ktoś będzie chciał edytować inne prjekty. Nie widzę też sensu dawać do
użytku projektu zawierającego trudny w edytowaniu jakikolwiek dramat lub
tekst bez OCR. Wydarzenie ma zachęcić do edycji, choc jednej, nie
odstręczyć. A tak a propos, zaprosiłaś już kogoś Remedios? Bo z tego co
widziałem do wydarzenia zapraszają póki co osoby spoza projektów Wiki.

TJ

W dniu 17 kwietnia 2013 15:26 użytkownik Remedios44 <[hidden email]>napisał:

> [...]
> &gt;

Re: Wielki Tydzień Światowego Dnia Książki 17 - 23 kwietnia

Pierwszy dzień świętowania zaowocował 55-cioma przepisanymi nowymi
stronami.
Remedios44 dzięki wielkie za wstawienie ogłoszenia na tablicy ogłoszeń na
Wikipedii, pozwoliłem sobie skopiować je na wolnej licencji do Wikicytatów
:)

TJ