Wiki Loves Monuments 2012

Przykuta
Lodewijk właśnie puścił zapytanie na liście fundacji, które kraje wzięłyby udział w tym roku w konkursie. Ponieważ roboty jest mnóstwo, a na razie u nas siedzi odder sam, więc puszczam publicznie zapytanie - czy ktoś byłby chętny aby pomóc mu przy organizacji?

http://commons.wikimedia.org/wiki/Commons:Wiki_Loves_Monuments_2012/Participating_countries

Jak coś, tu namiary:

http://pl.wikipedia.org/wiki/Wikipedia:WLZ

Re: [WikimediaPL-l] Wiki Loves Monuments 2012

Tomasz Ganicz
W dniu 16 marca 2012 00:41 użytkownik Przykuta <[hidden email]> napisał:
> Lodewijk właśnie puścił zapytanie na liście fundacji, które kraje wzięłyby udział w tym roku w konkursie. Ponieważ roboty jest mnóstwo, a na razie u nas siedzi odder sam, więc puszczam publicznie zapytanie - czy ktoś byłby chętny aby pomóc mu przy organizacji?

> [...]

odder się ma wkrótce spotkać w Warszawie z "Centrum Cyfrowym", bo oni
mają plan postawienia takiego serwisu pośredniczącego, który by
integrował dane z rejestru NID, mapę OSM i nasze zdjęcia i artykuły o
zabytkach. Ale tak czy siak koordynator z naszej strony jest pilnie
poszukiwany. W tym roku będzie znacznie łatwiej niż miał odder, bo
szlaki są już przetarte, a ten konkurs to prawdziwy samograj i opieka
nad nim nie wymaga jakiegoś gigantycznego wysiłku. Do zadań
koordynatora należy:
*utrzymywanie współpracy z partnerami - "Centrum Cyfrowym", Narodowym
Instytutem Dziedzictwa Narodowego, OpenStreetMap Polska
*zorganizowanie komisji konkursowej
*prowadzenie strony WLM w Wikipedii i bloga
*dopilnowanie aby w odpowiednim momencie były tłumaczenia banerów
reklamujących WLM i kreatora przesyłu plików na Commons

Przy okazji, jak ktoś by był zainteresowany:

31 marca w Łodzi odbędzie się doroczny zlot OpenStreet Map Polska:

http://openstreetmap.org.pl/osm/

> [...]

> *dopilnowanie aby w odpowiednim momencie były tłumaczenia banerów
> reklamujących WLM i kreatora przesyłu plików na Commons

Poza tym nasz koordynator zgłosił ponad miesiąc temu zadanie dla botów tutaj:

http://tinyurl.com/7yyvgqw

i ono czeka na wykonanie.

Potrzebna jest też pomoc przy uaktualnianiu stron na Commons. Polska jest na mapie jeszcze krajem nie biorącym udziału w WLM - biała plama.

Trzeba też uaktualnić wykazy, na razie aktualizacja idzie dość dobrze w woj. śląskim i dolnośląskim:

http://pl.wikipedia.org/wiki/Wikiprojekt:Wiki_Lubi_Zabytki/wykazy/wojew%C3%B3dztwo_dolno%C5%9Bl%C4%85skie

http://pl.wikipedia.org/wiki/Wikiprojekt:Wiki_Lubi_Zabytki/wykazy/wojew%C3%B3dztwo_%C5%9Bl%C4%85skie

Oprócz tych dwóch, jeszcze w kilku zwizualizowano częściowo ile jest zabytków zrobionych/do zrobienia.

Pracy jest na kilkadziesiąt/kilkaset osobogodzin.

Re: [WikimediaPL-l] Wiki Loves Monuments 2012

Cancre-2
Dnia 16-03-2012 o godz. 9:01 Przykuta napisał(a):

> Potrzebna jest też pomoc przy uaktualnianiu stron na Commons. Polska
> jest na mapie jeszcze krajem nie biorącym udziału w WLM - biała plama.

Tzn.?

> Trzeba też uaktualnić wykazy, na razie aktualizacja idzie dość dobrze w
> [...]

Jeśli dobrze rozumiem, to na tych stronach trzeba (1) uzupełnić wykaz zabytków, żeby był kompletny, (2) powstawiać obrazki (jeśli są), (3) uzupełnić współrzędne?

Wybaczcie za te pytania, nie jestem na bieżąco z akcją WLM.

Cancre

Re: [WikimediaPL-l] Wiki Loves Monuments 2012

Przykuta

> Tzn.?

http://commons.wikimedia.org/wiki/Commons:Wiki_Loves_Monuments_2012/Participating_countries

Podawałem we wcześniejszym mailu - no i reszta stron meta w szablonie nawigacyjnym.

Dla pl trzeba by tez utworzyć stronę, np. analogicznie do

http://commons.wikimedia.org/wiki/Commons:Wiki_Loves_Monuments_2012_in_Germany

czy

http://commons.wikimedia.org/wiki/Commons:Wiki_Loves_Monuments_2012_in_Hungary

> [...]
>
> Wybaczcie za te pytania, nie jestem na bieżąco z akcją WLM.

Tak, tak, tak :)

W dniu 16 marca 2012 09:58 użytkownik Przykuta <[hidden email]> napisał:

> Tak, tak, tak :)

Z tymże współrzędne i inne takie lepiej jest zrobić botem - na
podstawie danych, które już ma Cyfrowa Polska - po co to ręcznie
powtórnie wklepywać... Druga opcja - wejść w głębszą współpracę z
Cyfrową Polską i darować sobie nasze spisy. Szkoda na to IMHO czasu i
wysiłku. Czy zabytek ma zdjęcie czy nie - w sumie  - jak się okazało
przy poprzedniej edycji WLM nie miało aż tak dużego znaczenia. Tabelki
w MediaWiki jako baza danych to wyjątkowo nieefektywna metoda pracy,
natomiast automatycznemu sprawdzeniu czy zabytek ma zdjęcie czy nie -
przeszkodził głupi zwyczaj na Commons - że szablony "zabytkowe"
zostały przerzucone z opisów zdjęć do kategorii, zaś nazwy kategorii
nie odpowiadają ani oficjalnym nazwom zabytków ani nie ma w nich też
numerów rejestrowych...

> [...]

> Z tymże współrzędne i inne takie lepiej jest zrobić botem - na
> podstawie danych, które już ma Cyfrowa Polska - po co to ręcznie

No na razie zgłoszenie do bota wisi, o czym pisałem dwa maile wcześniej, więc skuteczniej idzie wrzucanie namiarów ręcznie.

W dniu 16 marca 2012 11:16 użytkownik Przykuta <[hidden email]> napisał:

> No na razie zgłoszenie do bota wisi, o czym pisałem dwa maile wcześniej, więc skuteczniej idzie wrzucanie namiarów ręcznie.

Tak, tylko pytanie, czy te tabele w Wikipedii w ogóle są nam
potrzebne, jeśli zamiast tego można kierować potencjalnych uczestników
WLM do bazy danych z wygodną wyszukiwarką, która np. wyświetli listę
wszystkich zabytków w promieniu 10 km, czy poda numer rejestrowy po
wpisaniu nazwy zabytku.

> [...]

> WLM do bazy danych z wygodną wyszukiwarką, która np. wyświetli listę
> wszystkich zabytków w promieniu 10 km, czy poda numer rejestrowy po

Ale nie wiadomo, czy te zabytki już były sfocone czy nie, więc taka baza bez dodatkowych informacji, jest mniej nieprzydatna - po co mam robić 35 zdjęcie tego samego obiektu, skoro w okolicy jest 20 bez fotki.

Re: [WikimediaPL-l] Wiki Loves Monuments 2012

Maciej Szostek
W dniu 16 marca 2012 10:49 użytkownik Tomasz Ganicz
<[hidden email]> napisał:
> [...]
> zostały przerzucone z opisów zdjęć do kategorii, zaś nazwy kategorii
> nie odpowiadają ani oficjalnym nazwom zabytków ani nie ma w nich też

Na pewno przeszkodził? Chyba bot mógłby dodać tabelkom informację
'zabytkowi przypisano kategorię [[ ... ]] zawierającą XX plików'.

pozdrawiam
Maciek Szostek (piastu)

> [...]

> Na pewno przeszkodził? Chyba bot mógłby dodać tabelkom informację
> 'zabytkowi przypisano kategorię [[ ... ]] zawierającą XX plików'.

1. w kategoriach na Commons jak najbardziej są numery rejestrowe:

http://commons.wikimedia.org/wiki/Category:Holy_Guardian_Angels_church_in_Wa%C5%82brzych

bo używa się tego samego szablonu

2. w tabelkach są linki do galerii na Commons i są aktualizowane

http://pl.wikipedia.org/wiki/Wikiprojekt:Wiki_Lubi_Zabytki/wykazy/wojew%C3%B3dztwo_%C5%9Bl%C4%85skie/Zabrze

3. Każda taka tabelka jest o niebo lepsza niż suchy wykaz z namiarem na lokalizację. Niejednokrotnie jadąc gdzieś i mając przy sobie aparat, jeśli wcześniej nie spojrzałem do zasobów na Commons, robiłem foty tych samych obiektów, z tego samego ujęcia, co było po prostu stratą czasu. Myślę, że każdemu, kto ładował więcej fot na Commons, to się kiedyś zdarzyło.

W dniu 2012-03-16 11:16, Przykuta pisze:

> No na razie zgłoszenie do bota wisi, o czym pisałem dwa maile wcześniej, więc skuteczniej idzie wrzucanie namiarów ręcznie.

Zabieram się za pracę. Jeśli do wieczora nie uda mi się tego wykonać, to
dam znać - kwestia umiejętności:)

W dniu 16 marca 2012 11:51 użytkownik Przykuta <[hidden email]> napisał:

> 1. w kategoriach na Commons jak najbardziej są numery rejestrowe:
>
> http://commons.wikimedia.org/wiki/Category:Holy_Guardian_Angels_church_in_Wa%C5%82brzych

Chodzi o nazwy samych kategorii. Np. Jeśli by napisać jakiegoś
crawlera, który miałby automatycznie utworzyć bazę w postaci - zdjęcie
- nr rejestrowy zabytku - to najprościej byłoby to zrobić tak
a) pobrać listę "linkujących" ze strony szablonu zabytkowego
b) przelecieć tę listę - pobierając z szablonu zabytkowego numer i
wpisujac do rekordu bazy link do zdjęć

Niestety tak dobrze nie ma - bo ten sam szablon jest używany zarówno w
opisach zdjęć, jak i w opisach kategorii jak i w ręcznie tworzonych
galeriach :-(. Dodatkowo - nazwy tych galerii i nazwy kategorii są
oczywiście inne niż nazwy haseł w Wikipedii i inne niż oficjalne,
rejestrowe nazwy tych zabytków :-)

Co do użyteczności tabel - ja tu nie piszę o nas - zaawansowanych
commonsowcach, czy wikipedystach - tylko faktycznym "targecie" WLM -
czyli fotografach-amatorach, którzy stykają się z wiki po raz pierwszy
- to IMHO one raczej odstręczają.

Sam miałem potężny problem, gdy w ramach eksperymentu jedną z
wycieczek rowerowych przeznaczyłem na obfotografowanie zabytków po
drodze. Robiąc 40 kilometrowe kółko na rowerze na północ od mojego
domu -  przecinam 3 powiaty i 6 gmin. Aby zatem się zorientować jakie
są zabytki do ew. sfotografowania wzdłuż i w pobliżu tej trasy
musiałem - korzystając z tych tabel
a) zorientować się na mapie adminstracyjnej Polski jakie to są gminy i
powiaty i gdzie mniej więcej przechodzą granice tychże
b) odnaleźć w spisie drzewka stron z tabelami 6 odpowiednich podstron
i następnie patrząc na te 6 tabel i mapę Polski, zlokalizować zabytki
wzdłuż tej jednej drogi....

Tymczasem - wolałbym mieć jedną bazę danych, gdzie mogę np. podać
koordynaty mojego miejsca zamieszkania (a najlepiej jeszcze kliknąć je
na mapie) i następnie dostać listę zabytków w wybranym promieniu.
Jakby lista miała od razu linki (lub ich brak jak nie ma) do
odpowiednich zdjęć, kategorii, haseł w naszych projektach - to by było
super - ale to już jest w sumie sprawa wtórna. Podstawa ta taka baza,
która umożliwia szybkie i proste odnalezienie zabytków w najbliższej
swojej okolicy.

Re: [WikimediaPL-l] Wiki Loves Monuments 2012

Maciej Szostek
W dniu 16 marca 2012 12:15 użytkownik Tomasz Ganicz
<[hidden email]> napisał:

> Niestety tak dobrze nie ma - bo ten sam szablon jest używany zarówno w
> opisach zdjęć, jak i w opisach kategorii jak i w ręcznie tworzonych
> galeriach :-(.

http://commons.wikimedia.org/w/index.php?title=Special%3AWhatLinksHere&target=Template%3AZabytek&namespace=14
Ograniczone linkujących szablon tylko do kategorii to nie problem.. :)

pozdrawiam
Maciek Szostek (piastu)

Re: [WikimediaPL-l] Wiki Loves Monuments 2012

Tomasz Ganicz
W dniu 16 marca 2012 12:19 użytkownik Maciej Szostek
<[hidden email]> napisał:

> http://commons.wikimedia.org/w/index.php?title=Special%3AWhatLinksHere&target=Template%3AZabytek&namespace=14
> Ograniczone linkujących szablon tylko do kategorii to nie problem.. :)

A  czy ktoś by potrafił napisać crawlera, którego wynikiem pracy
byłaby baza danych w jakimś otwartym formacie (nie żadne wikitabele) ,
która by zawierała rekordy:
1. Numer rejestrowy zabytku
2. Linki do zdjęć, kategorii, galerii w Commons
3. Link do hasła w Wikipedii.

> [...]

> a) zorientować się na mapie adminstracyjnej Polski jakie to są gminy i
> powiaty i gdzie mniej więcej przechodzą granice tychże

przecież info o gminach i powiatach jest w tabelkach. Co do granic, no to potrzebna jest mapa. Mi to wystarczało.

> b) odnaleźć w spisie drzewka stron z tabelami 6 odpowiednich podstron
> i następnie patrząc na te 6 tabel i mapę Polski, zlokalizować zabytki
> wzdłuż tej jednej drogi....

A wystarczyłoby tylko wydrukować 3 strony powiatów, takie jak ta:

http://pl.wikipedia.org/wiki/Wikiprojekt:Wiki_Lubi_Zabytki/wykazy/wojew%C3%B3dztwo_%C5%9Bl%C4%85skie/powiat_cz%C4%99stochowski

Ja jadąc w okolice Wałbrzycha/Kłodzka, wydrukowałem z 10 stron z wiki + mapa i to spokojnie starczyło na tydzień eksploracji terenu.

Aczkolwiek, jak byłoby takie cudowne narzędzie, które dałoby mi listę punktów wszystkich niesfotografowanych zabytków, naniesionych od razu na mapę, w promieniu n kilometrów po wpisaniu miejsca zamieszkania/pobytu, a dodatkowo dodałoby info, gdzie są jeszcze zabytki, których fotografie są słabej jakości, to byłoby naprawdę super. Ale czegoś takiego nie mamy.

Poza tym, na zewnętrznym narzędziu nie dostaniemy chyba informacji, czy link do zabytku jest jeszcze czerwony, czy już niebieski. Mimo, że jest to konkurs dla ludzi z zewnątrz (i to konkurs, dla znacznej większości jednorazowy), to lepiej, gdyby to nie była tylko to sztuka dla sztuki. Mając 200 000 zdjęć i 2000 haseł, z każdym kolejnym załadowanym zdjęciem, jakość wiki nie jest specjalnie lepsza, jeśli sprawnie nie organizujemy tego potencjału.

W dniu 16 marca 2012 12:32 użytkownik Przykuta <[hidden email]> napisał:

> Poza tym, na zewnętrznym narzędziu nie dostaniemy chyba informacji, czy link do zabytku jest jeszcze czerwony, czy już niebieski. Mimo, że jest to konkurs dla ludzi z zewnątrz (i to konkurs, dla znacznej większości jednorazowy), to lepiej, gdyby to nie była tylko to sztuka dla sztuki. Mając 200 000 zdjęć i 2000 haseł, z każdym kolejnym załadowanym zdjęciem, jakość wiki nie jest specjalnie lepsza, jeśli sprawnie nie organizujemy tego potencjału.

Tak, ale ciągle patrzysz na to okiem starego wygi, który zajmuje się
fotografowaniem dla Commons do dawna i brał udział w wikiekspedycjach.
Będziesz to robił zapewne niezależnie od tego czy będzie WLM czy nie
będzie "-)

Natomiast z tego co obserwowałem w ramach zeszłorocznego WLM - newbies
raczej działali tak:
a) mieli jakieś zdjęcia z wakacji, z wycieczek rowerowych, czasem
jakieś stare zdjęcia skanowane, czy też np. prowadzili własne konta w
picassie, na flikrze itd.
b) chcieli te zdjęcia dodać do konkursu i w związku z tym
c) potrzebowali numer rejestrowy zabytku
d) szukali zatem na tych listach pojedynczych numerów - co jest
koszmarnie uciążliwe - mając zdjęcie zabytku - musisz wiedzieć, w
jakiej jest gminie i powiecie - dla mnie to np. była w nawet
najbliższej mojej okolicy zagadka do rozwikłania - nigdy dotąd się nie
zastanawiałem nawet jak przebiegają granice gmin i powiatów w
okolicach Łodzi :-)
e) bardzo prosta i prymitywna wyszukiwarka:
http://wikilubizabytki.centrumcyfrowe.pl/ - pozwala znaleźć numer
rejestrowy zabytku w 15 sekund i nie trzeba o nim nic wiedzieć, oprócz
tego w jakiej miejscowości on jest...

Tą wyszukiwarkę można by rozwinąć o geokoordynaty, linki do
odpowiednich stron w Wikipedii i na Commons - tylko potrzebna jest
jednolita baza danych zawierająca odpowiednie dane.

> [...]

> fotografowaniem dla Commons do dawna i brał udział w wikiekspedycjach.
> Będziesz to robił zapewne niezależnie od tego czy będzie WLM czy nie

Tak jak i dziesiątki innych wikipedystów :) Poza tym nie muszę n razy wpisywać nazwy kolejnych miejscowości, tylko szybko nawiguję między podstronami, bo mam je linkami powiązane. I z tego względu nie zgodzę się, że te tabelki są nieprzydatne. Cały czas widać ruch w ich uzupełnianiu.

> Tą wyszukiwarkę można by rozwinąć o geokoordynaty, linki do
> odpowiednich stron w Wikipedii i na Commons - tylko potrzebna jest
> jednolita baza danych zawierająca odpowiednie dane.

No, ok - ta jest łatwiejsza dla newbie.

Oba modele mają inne funkcje - tabelki są przydatne przede wszystkim, by się zorientować, co jest do zrobienia, czego nie daje wyszukiwarka dla newbie.

Może w konkursie wskazać na dodatkowy warunek przy nagradzaniu (jakaś specjalna opcja w puli nagród) dla unikatowych zdjęć zabytków, czyli zdjęć tych obiektów, których jeszcze nie mamy. Można by nawet zrobić (po odsianiu sfoconych obiektów) wyszukiwarkę obiektów niesfotografowanych. Spośród nagrodzonych 10 zdjęć, 4 to były fotki obiektów mających 50-100 zdjęć na Commons. 4 nie były fotografowane wcześniej i to chyba było specjalne podejście komisji pl - bo w innych krajach wybierano obiekty, które miały większe szanse na wygranie WLM.

Re: [WikimediaPL-l] Wiki Loves Monuments 2012

Powerek38
Przepraszam najmocniej, jeśli ktoś o tym już pisał (bo z konieczności
czytam tę dyskusję na marginesie pracy w biurze :)  , ale moim
największym problemem w zeszłym roku, kiedy pracowałem przy tych
zabytkach w oparciu o wyszukiwarkę Cyfrowej Polski, był straszny bałagan
w samych rejestrach urzędowych. IMHO trudno będzie napisać naprawdę
dobrą bazę, jeśli np. jeden zabytek bywa wpisany pod kilkoma numerami,
każde województwo ma zupełnie osobną numerację, a wszystko to razem jest
bardzo niespójne. To znaczy oczywiście da się, ale jak przekonał się np.
Beau, dla bota może być tu za dużo różnych trudności technicznych.

A jeśli chcielibyśmy jeszcze powiązać to z hasłami na Wiki, to dochodzą
kolejne schody: różnice w nazewnictwie (np. u nas w ogromnej większości
kościoły opisane są wezwaniami, np. św. Krzysztofa, a w rejestrach jest
różnie, np. kościoły zakonne są często nazywane od zakonów) i różnice w
samym zakresie wpisów, bo zdarza się, że obiekty z dwóch naszych
artykułów są wpisane pod jednym numerem w rejestrze (np. kościół i
sąsiedni klasztor), albo odwrotnie.

Pozdrawiam!

Powerek38

W dniu 2012-03-16 13:40, Przykuta pisze:

> [...]
>
> Przykuta

Re: [WikimediaPL-l] Wiki Loves Monuments 2012

Paweł Zienowicz
W dniu 2012-03-16 11:33, Przykuta pisze:
> Ale nie wiadomo, czy te zabytki już były sfocone czy nie, więc taka baza bez dodatkowych informacji, jest mniej nieprzydatna - po co mam robić 35 zdjęcie tego samego obiektu, skoro w okolicy jest 20 bez fotki.

Popieram Przykutę. Dla mnie uczestnictwo w WLM to uzupełnianie zdjęć
zabytków. Nie zamierzam wygrywać konkursu - nie taki mam cel. Traktuję
WLM jako okazję dla planowego udokumentowania do którego inaczej trudno
się zmobilizować. Dla mnie spis obiektów niesfotografowanych oraz ich
lokalizacja GPS są bardzo ważne. Myślę, że wśród tysięcy uczestników
konkursu więcej znajdzie się osób o podobnym podejściu.

Celem WLM jest przecież zrobienie dokumentacji fotograficznej, a nie
konkurs na najlepsze zdjęcie Zamku Królewskiego w Warszawie. Sam konkurs
fotograficzny jest tutaj dodatkiem - wisienką sztuki na torcie wiedzy.

Paweł Zienowicz