Wikipedia w WP

Tomasz Chabinka
http://media2.pl/internet/55974-wirtualna-polska-z-wikipedia.html#utm_source=rss&utm_campaign=rss

"Celowo ograniczony został dostęp do opcji edytorskich, bowiem nie każdy
internauta jest zainteresowany dodawaniem do encyklopedii własnych
haseł, bądź uzupełnianiem już istniejących. Ważne jest jednak to, że
wszystkie zmiany i nowe definicje w Wikipedii pojawiają się na stronach
serwisu WP - wyjaśnia Bartłomiej Krawczyk, kierownik projektu.

Przypomnijmy, w kwietniu tego roku France Telecom (do której, w ramach
Grupy TP należy Wirtualna Polska) zawarł umowę
z Fundacją Wikimedia. Oba podmioty wspólnie pracują nad tworzeniem
nowych projektów na bazie Wikipedii."

I mamy pierwsze efekty umowy. Wyświetlać na swojej stronie Wikipedię
fajnie, ale żeby pomóc w jej rozwoju, to po co :/

Tomasz Chabinka aka Wyksztalcioch

"Pozostaje żyć. Po prostu i cudownie: żyć. Nie: chcieć żyć, lecz: żyć."
Edward Stachura

Re: Wikipedia w WP

Przykuta
http://pl.wikipedia.org/wiki/Wirtualna_Polska

strasznie krótkie te hasło ;)

Re: Wikipedia w WP

Dnia 10 września 2009 Tomasz Chabinka napisał:

> I mamy pierwsze efekty umowy. Wyświetlać na swojej stronie Wikipedię
> fajnie, ale żeby pomóc w jej rozwoju, to po co :/

Mogliby zrobić mirrora bez umowy z Fundacją, skoro takie są licencje
na których piszemy. :(

Zrobili to jednak przyzwoicie, bo serwis został zablokowany przed
indeksowaniem przez Google (metatagi noindex,nofollow), więc będzie to
tylko taki wewnętrzny leksykon WP. Szkoda, że ci, którzy trafią do
Wikipedii przez WP nie będą wiedzieli że "każdy może ją redagować".

Robert Drózd
wikipedia : http://pl.wikipedia.org/wiki/Wikipedysta:Rdrozd
e-mail    : rdrozd/at/sgh.waw.pl
blogi     : www.webaudit.pl/blog * vroobelek.iq.pl * biblijny.blox.pl

Re: Wikipedia w WP

W dniu 10 września 2009 13:09 użytkownik Tomasz Chabinka
<[hidden email]> napisał:

> [...]
>
> I mamy pierwsze efekty umowy. Wyświetlać na swojej stronie Wikipedię
> fajnie, ale żeby pomóc w jej rozwoju, to po co :/

No niestety - taką opcję wybrała ta firma. Mieliśmy okazję trochę
wpłynąć na kształt tego projektu - sugerując, aby w choć minimalnym
stopniu to nakłaniało czytelników WP do spróbowania edycji Wikipedii -
np: aby był link ze strony dla nie-istniejącego artykułu do opisu jak
edytować i ta prośba została częściowo spełniona, w sensie, że dali
link do "wstępu" - ale nie do wstępu u nas, tylko do kopii wstępu u
siebie. Wygląda na to, że WP ogólnie robi wszystko aby nie linkować
bezpośrednio do Wikipedii, tylko zatrzymać czytelnika u siebie, no a
ichni eksperci od PR robią wszystko aby to przedstawić jako rzekomą
wartość dodaną ich mirrora :-)

W każdym razie i tak jest lepiej niż we francuskim mirrorze, który
rażąco narusza licencję i irytuje francuskich wikipedystów wrzucaniem
reklam nawet do kopii ich stron użytkowników. W mirrorze WP - również
na naszą prośbę - zablokowano wyświetlanie stron wikipedystów. Zamiast
tego jest takie np takie coś:

http://wikipedia.wp.pl/wiki/Wikipedysta%3APolimerek

też z dość dziwnym tekstem - sugerującym bez żadnego linku przejście
do "serwisu społeczności twórców wikipedii" - jakby ktoś wiedział co
to jest ten serwis to niech da znać :-)

Re: Wikipedia w WP

Michał Poltyn

http://wikipedia.wp.pl/wiki/User:Holek ORLY? ;)

--
Michał "Hołek" Połtyn

Re: Wikipedia w WP

Łukasz Garczewski-3
2009/9/10 Tomasz Chabinka <[hidden email]>:
> I mamy pierwsze efekty umowy. Wyświetlać na swojej stronie Wikipedię
> fajnie, ale żeby pomóc w jej rozwoju, to po co :/

A ja powiem tak: nie czarujmy się.

Ludzie, którzy na internecie znają się na tyle, że informacji
encyklopedycznych szukają na WP i tak nie będą potrafili wykonać
technicznie poprawnej edycji w 90% przypadków. Ze względu na wysoką
barierę wejścia.

Duża strata to to nie jest.

--
Łukasz 'TOR' Garczewski

Re: Wikipedia w WP

Witajcie,

Jeśli mogę wpuścić w tę dyskusję podmuch naiwnego być może optymizmu, to
moim zdaniem podstawową zaletą tego projektu na WP - przy wszystkich jego
wadach - jest znaczne zwiększenie zasięgu Wikipedii. Oczywiście brak autorów
jest dla naszej Wikipedii znacznie poważniejszym problemem niż brak
czytelników (na to raczej nie narzekamy), ale mimo wszystko chyba dla
każdego aktywnie piszącego artykuły to bardzo dobra wiadomość i miła
świadomość, że z jego pracą będzie mogło zapoznać się i skorzystać z niej
jeszcze więcej osób :)

W dniu 10 września 2009 14:07 użytkownik Michał <[hidden email]> napisał:

> http://wikipedia.wp.pl/wiki/User:Holek ORLY? ;)

O tym, że tak też się wyświetlają nie wiedzieli - ale to znikąd nie
linkuje - trzeba wiedzieć co wpisać, żeby to zobaczyć, więc czytelnik
raczej tego nie ma większych szans ujrzeć. Napisałem już do nich
wczoraj, o tym, że tak też widać strony userów - pewnie to wkrótce też
zablokują.

Generalnie - jako ktoś ma jakieś uwagi do nich (w sensie co byśmy
chcieli aby ew. zmienili) - to mogę im przekazać - czy je wdrożą to
już nie zależy ode mnie.

Re: Wikipedia w WP

Piotr Gackowski
> Generalnie - jako ktoś ma jakieś uwagi do nich (w sensie co byśmy
> chcieli aby ew. zmienili) - to mogę im przekazać - czy je wdrożą to
> już nie zależy ode mnie.

Na samej górze są dwa loga. Wirtualnej Polski i Wikipedii. Kliknięcie na
logo Wirtualnej Polski powoduje przejście do strony głównej Wirtualnej
Polski. Kliknięcie na logo Wikipedii powoduje przejście na stronę główną
http://wikipedia.wp.pl

Skoro się nami chwalą to niech linkują chociaż logo. Bo zdaje sie ze jak
tego nie robią to licencja i te sprawy.

PMG

Re: Wikipedia w WP

Przykuta
> Skoro się nami chwalą to niech linkują chociaż logo. Bo zdaje sie ze jak
> tego nie robią to licencja i te sprawy.
>
> PMG

Użycie loga, którego właścicielem jest fundacja, to akurat wynik rozmów z fundacją.

Re: Wikipedia w WP

W dniu 10 września 2009 14:12 użytkownik Łukasz Garczewski
<[hidden email]> napisał:

> [...]
> encyklopedycznych szukają na WP i tak nie będą potrafili wykonać
> technicznie poprawnej edycji w 90% przypadków. Ze względu na wysoką

To też prawda - dlatego w sumie dobrze, że np: ten mirror nie jest
zrobiony tak, że można edytować Wikipedię bezpośrednio z tego, bo by
pewnie wzrósł nam radykalnie odsetek bezsensownych edycji - niemniej -
miło by było jakby WP w jakimś minimalnym chociaż stopniu robił dla
nas promocję możliwości edytowania. Zwłaszcza, że to się na tym
mirrorze nie skończy - oni planują dodawać linki do haseł z Wikipedii
w artykułach w innych działach WP. Będzie się zatem zdarzało, że dla
wielu ich czytelników - czytanie mirorra WP będzie w ogóle pierwszym
kontaktem z Wikipedią.

Podobnież - wg. słów pracowników Wikimedia Foundation - jedną z
wartości dodanych kontraktu z France Telecom/Orange miał być efekt
"outreachowy" - czyli dotarcie z Wikipedią do nowych czytelników i
edytorów - którzy wcześniej się z Wikipedią nie zetknęli. Jak na razie
wszystkie 3 mirrory - hiszpański, francuski i nasz - są raczej
"anty-outreachowe" - tzn. celowo nie zachęcają do edycji.

Ponad wszystko - nie obrażajmy czytelników WP - są wśród nich z
pewnością osoby potencjalnie wartościowe jako edytorzy Wikipedii. Jest
to było nie było jeden z 3 najbardziej popularnych portali w polskim
internecie.

Re: Wikipedia w WP

W dniu 10 września 2009 14:24 użytkownik PMG <[hidden email]> napisał:

> [...]
> http://wikipedia.wp.pl
>
> Skoro się nami chwalą to niech linkują chociaż logo. Bo zdaje sie ze jak

Warunki licencji są spełnione w niemal 100% - tego akurat, po
doświadczeniach z francuskim mirrorem Fundacja chyba dopilnowała. U
nas jest teraz taki tekst licencyjny:

"Tekst udostępniany na licencji Creative Commons: uznanie autorstwa,
na tych samych warunkach, z możliwością obowiązywania dodatkowych
ograniczeń. Zobacz szczegółowe informacje o warunkach korzystania"

a link ze słowa "warunki korzystania" - kieruje aktualnie do tej strony:

http://wikimediafoundation.org/wiki/Terms_of_Use

a tam stoi napisane, że obowiązek atrybucji można spełnić albo przez
link do oryginalnego hasła i jego historii - albo przez wzmiankę o
oryginalnym haśle i link do historii hasła. Kwestię wzmianki załatwia
stopka, natomiast sprawdź sobie, że oprócz strony głównej, którą oni
przerobili zresztą - wszędzie na dole jest link do historii haseł -
mocno zakamuflowany - ale jednak jest.

W tej chwili tylko strona główna narusza licencję - bo stanowi pracę
pochodną (nie jest to kopia, bo wywalili box z artykułami DA i
zmienili trochę wygląd) - a przy pracy pochodnej jest obowiązek
wskazania pracy źródłowej i jej autorów. Nad tą stroną główną oni
zdaje się jednak cały czas pracują - więc czekam na efekt finalny i
dopiero wtedy będzie im sens zwrócić na to uwagę.

Re: Wikipedia w WP

ABX-2
W dniu 10 września 2009 14:45 użytkownik Tomasz Ganicz
<[hidden email]> napisał:
> [...]
> zmienili trochę wygląd) - a przy pracy pochodnej jest obowiązek
> wskazania pracy źródłowej i jej autorów.

A czy wstawiając treści między tekstem hasła a historią/licencją nie
tworzona jest praca pochodna? Bo przy takim układzie jaki jest
wizualnie np. tu: http://wikipedia.wp.pl/wiki/Kult jest to IMO treść
wstawiona jest częścią hasła a więc widzimy pracę pochodną. Ale za to
działa link do Wikisłownika :)

ABX

Re: Wikipedia w WP

ABX-2
W dniu 10 września 2009 13:45 użytkownik Tomasz Ganicz
<[hidden email]> napisał:
> Mieliśmy okazję trochę
> wpłynąć na kształt tego projektu

Kto "my"? Podpisała się jedna osoba :)

> W każdym razie i tak jest lepiej niż we francuskim mirrorze, który
> rażąco narusza licencję i irytuje francuskich wikipedystów wrzucaniem
> reklam

Na marginesie, w kodzie strony w Wirtualnej Polsce jest przygotowane
miejsce na reklamę śródtekstową, tyle że nie wypełnione jeszcze
zawartością. Zarówno ta reklama, tekst hasła, jak i podtekstowy
dodatek "Zobacz więcej w serwisach WP" wszystkie razem są objęte chyba
przez div o identyfikatorze "artykul" co z semantycznego punktu
widzenia wskazuje że dodawanie następuje w ich świadomości do artykułu
tworząc pracę pochodną :)

ABX

Re: Wikipedia w WP

Daniel Koć
ABX pisze:
> [...]
> przez div o identyfikatorze "artykul" co z semantycznego punktu
> widzenia wskazuje że dodawanie następuje w ich świadomości do artykułu

Ale to równie dobrze można powiedzieć (i kilka razy to słyszałem,
aczkolwiek temat się nigdy jakoś nie rozwinął) to samo można mówić o
grafikach w artykułach. A one nie zawsze są na odpowiedniej licencji,
żeby je "wymieszać" z tekstem.

--
whoami

Re: Wikipedia w WP

Dnia 10 września 2009 ABX napisał:

> Na marginesie, w kodzie strony w Wirtualnej Polsce jest przygotowane
> miejsce na reklamę śródtekstową, tyle że nie wypełnione jeszcze
> zawartością.

Z innego newsa:

"Portal może korzystać z zasobów Wikipedii i co ciekawe – może
publikować tam swoje reklamy. Te jednak w nieznanej nam części trafią
do Fundacji. - Wszystkie formy reklamowe, które zamieszczane są w
witrynie, otrzymały akceptację Fundacji – czytamy w komunikacie
Wirtualnej Polski."
http://webinside.pl/artykul.php?id=6275

[...]

Ejdzej Wikipedysta
W dniu 10 września 2009 14:17 użytkownik Tomasz Ganicz
<[hidden email]> napisał:
> [...]
> raczej tego nie ma większych szans ujrzeć. Napisałem już do nich
> wczoraj, o tym, że tak też widać strony userów - pewnie to wkrótce też

Może dopisz, że to generalnie dotyczy wszystkich stron np.
http://wikipedia.wp.pl/wiki/Dyskusja:Polska

--
Wikipedysta:A.J.

Re: Wikipedia w WP

Ejdzej Wikipedysta
W dniu 11 września 2009 14:08 użytkownik Ejdzej Wikipedysta
<[hidden email]> napisał:
> Może dopisz, że to generalnie dotyczy wszystkich stron np.
> http://wikipedia.wp.pl/wiki/Dyskusja:Polska

Albo jeszcze lepiej:
http://wikipedia.wp.pl/wiki/Wikipedia:Administratorzy

I nie trzeba jej specjalnie wklepywać: można wklikać
http://wikipedia.wp.pl/wiki/Administrator

--
Wikipedysta:A.J.

Re: Wikipedia w WP

Dorożyński Janusz (4-webd)
Oświadczenie omawiane na GDJ jest na stronie [[Wikipedia:Oświadczenie nt.
Wikipedii na WP]]. Można/trzeba wstawiać podpisy uczestników/głosy poparcia.

        Pzdr., Janusz "Ency" Dorożyński

Re: Wikipedia w WP

Paweł Zaręba
Proszę o poparcie.