Wikiseksizm

Re: Wikiseksizm - urzad vs organ

Marcin Cieslak-3

Są u nas na wiki dużo gorsze problemy, jak np.

[[Ministerstwo Finansów]] zamist [[Minister Finansów]]

I jakoś prawnicy konstytucjonaliści nie odsądzają nas od czci
i wiary, że jesteśmy niekomptentni.

//Saper

Re: Wikiseksizm

Aleksander Domański
No, w świetle tego przykładu trzeba by podać nie dwie, a trzy definicje
wyrazu
'organ'. Ta trzecia byłaby określeniem potocznym, mocno dziennikarskim, np.
podane przez Ciebie organa ścigania i organ prasowy.

Organa ścigania - http://sprp.com.pl/etyka.php?page=4
Organa prasowe -
http://bip.kprm.gov.pl/portal/kpr/11/198/Rzecznik_prasowy_rzadu.html

Wydaje mi się, że to nie jest "język potoczny, mocno dziennikarski".

IMO pod pojęciem organu nie należy materializować pojęcia instytucji.
A więc organem nie jest białkowa osoba ministra, tylko jego zawodowa
funkcja z
delegacją i prerogatywami.

Najlepsza definicja organów państwa jaką znalazłem:
http://www.wzp.pl/cim/spoleczenstwo2

W dniu 9 marca 2012 00:09 użytkownik Gemma <[hidden email]> napisał:

> [...]
> można to rozciągnąć na całość danej instytucji. Np. ministerstwo raczej nie
> powinno być uważane za organ w rozumieniu korytarzy i kwiatków na klatce
> schodowej, tylko sprawowania funkcji. Tak samo - organ ma siedzibę w
> rozumieniu
> adresu pocztowego, a nie budynku z cegły.
>
> SJP mówi o nazwie instytucji, ale nie definiuje samego pojęcia instytucji.
> IMO
> pod pojęciem organu nie należy materializować pojęcia instytucji.
>
> A więc organem nie jest białkowa osoba ministra, tylko jego zawodowa

Re: Wikiseksizm

/
| Najlepsza definicja organów państwa jaką znalazłem:
| http://www.wzp.pl/cim/spoleczenstwo2

Jeśli organ to byt prawny (czyli myślowy czy jakoś tak), to jakie znaczenie
ma ile białkowców się w nim "mieści"?  Np. osób prawych (spółek akcyjnych na
ten przykład) nie dzielimy na jednoosobowe i wieloosobowe. Ponadto ww.
definicja podaje, że organami są Ministerstwa, a nie Ministrowie.

        Pzdr., Janusz "Ency" Dorożyński

Używajmy żeńskich końcówek na -a, przecz ze zdrobnieniami na -żka, -lka,
-tka, -ini itd. :-))

Re: Wikiseksizm

Gemma-8

> [...]
przykład) nie dzielimy na jednoosobowe i wieloosobowe. Ponadto ww. definicja
podaje, że organami są Ministerstwa, a nie Ministrowie.

Organ jest uprawniony do czegoś. A czy ministerstwo ma uprawnienia? Raczej
minister. Znaczy _M_inister

Beno

Re: Wikiseksizm

/
| Organ jest uprawniony do czegoś. A czy ministerstwo ma uprawnienia?
| Raczej minister. Znaczy _M_inister

Sensu stricto masz rację, ale w świadomości jest - jadę coś załatwić (kasę,
kwit, medal, ...) do ministerstwa :-)) . Dobra , szlus, bo nam się dyskusja
wyprowadziła w zupełnie nie seksistowskie chaszcze.

        Pzdr., Janusz "Ency" Dorożyński

Używajmy żeńskich końcówek na -a, przecz ze zdrobnieniami na -żka, -rka,
-lka, -tka, -ini itd., bo inaczej pojawią się inne na -żek, -rek, -lek,
-tek, -in itd.,  :-))

Re: Wikiseksizm

Gemma-8
Właśnie sprawdziłem - wyraz "polityczka" jest na Wikipedii 20 razy. Aż się boję
sprawdzać inne. Robić coś z tym, czy na razie czekać?

Beno

Re: Wikiseksizm

Karol Głąb
W dniu 2012-03-11 19:45, Gemma pisze:
> Właśnie sprawdziłem - wyraz "polityczka" jest na Wikipedii 20 razy. Aż się boję
> sprawdzać inne. Robić coś z tym, czy na razie czekać?

Może się trochę czepiam, ale jeśli mówimy o zawartości - treści, to ja
bym używał "w Wikipedii" analogicznie do "w Encyklopedii", a nie "na
Wikipedii". Rozumiem, że Wikipedia jest traktowana jako przestrzeń
otwarta, dlatego też wolimy użyć przyimka "na". Z drugiej strony,
przyimek ten zyskuje na popularności dzięki portalom społecznościowym i
komunikatorom - na FB, na GG.

Treść możemy też czytać na stronie (np. internetowej) oraz na portalu,
ale piszemy w portalu lub dla portalu.

Re: Wikiseksizm

Marek Mazurkiewicz
W dniu 11 marca 2012 20:53 użytkownik Karol Głąb
<[hidden email]> napisał:

> [...]
> GG.
>
> Treść możemy też czytać na stronie (np. internetowej) oraz na portalu, ale

To "na Wikipedii" to raczej podejrzewam że wzięło się od "na
internecie" które Bralczyk wywodzi od "na komputerze" sugerując raczej
"w internecie" (http://jerzybralczyk.bloog.pl/id,6281986,title,Internet,index.html)

A co do "polityczka" to najpierw się zdziwiłem z tej formy a potem
znalazłem: http://poradnia.pwn.pl/lista.php?id=11508 - w skrócie nie
wiadomo czy jest ok

Re: Wikiseksizm

Paweł Chmielewski GM

> A co do "polityczka" to najpierw się zdziwiłem z tej formy a potem
> znalazłem: http://poradnia.pwn.pl/lista.php?id=11508 - w skrócie nie
> wiadomo czy jest ok

Warto przypomnieć, że prof. Bańko, który najczęściej odpowiada w poradni
wydawnictwa PWN, należy do tych językoznawców bardzo przychylnie
nastawionych do feministycznych postulatów żeńskich określeń do niemalże
wszystkich stanowisk i zawodów (i to nie tych z końcówką -a). I nie jest
członkiem RJP.

--
Paweł Chmielewski*
*