Wikivoyage - nowy projekt Fundacji Wikimedia dla podróżników

Wikivoyage - nowy projekt Fundacji Wikimedia dla podróżników

Daniel ~ Leinad
Cześć,

w ostatnich dniach zaczął działać nowy projekt Fundacji Wikimedia o
nazwie Wikivoyage. Uściślając powstał on na bazie już szybciej
istniejącego niezależnego projektu o tej samej nazwie "Wikivoyage"
oraz na bazie społeczności Wikitravel. Celem nowo powstałego projektu
jest stworzenie przewodnika turystycznego po całym świecie, który
każdy może redagować, jego treści są rozpowszechniane na wolnej
licencji, no i oczywiście jest pozbawiony reklam (w przeciwieństwie do
Wikitravel).

Obecnie projekt ten nie ma swojej wersji w języku polskim, ale wiele
zależy od społeczności jaka się zawiąże wokół tego pomysłu. Osobiście
wydaje mi się, że na jego powstaniu powinno zależeć m.in. wikipedystom
i "lokalnym patriotom", ponieważ ten projekt daje możliwość zawarcia
znacznie bardziej szczegółowych informacji niż w hasłach Wikipedii.

Przyszłość polskiej wersji Wikivoyage decyduje się w dwóch miejscach:
* w głosowaniu:
https://meta.wikimedia.org/wiki/Wikivoyage/New_language_versions#Polish
* w Inkubatorze projektów: https://incubator.wikimedia.org/wiki/Wy/pl
(do tej strony prowadzi także adres http://pl.wikivoyage.org) gdzie
można by rozpocząć tworzyć projekt (pewnie po części na bazie
Wikitravel)

W ramach projektów Wikimedia do Wikivoyage kieruje prefiks interwiki
[[voy:]] ([[voy:en:]] skieruje odpowiednio do wersji
angielskojęzycznej).

Nazwa Wikivoyage może być nie do końca udana i zrozumiała dla osób
posługujących się językiem polskim, dlatego w ostatni weekend podczas
spotkania członków Zarządu Stowarzyszenia Wikimedia Polska,
zdecydowano o zabezpieczeniu wybranych polskich domen dla tego
projektu. Oczywiście kwestia ostatecznej nazwy polskojęzycznego
Wikivoyage będzie zależeć od społeczności tego projektu i
stowarzyszenie nie ma zamiaru ingerować w ten proces. Na tę chwilę
jesteśmy w posiadaniu następujących nazw domenowych:
* wikivoyage.pl,
* wikipodroze.pl,
* wikipodroznik.pl,
* wikiprzewodnik.pl.
Sugerowałbym tylko zorganizowanie jakieś sondy, która ostatecznie
wybrałyby nazwę i dała możliwość Wikimedia Polska rezygnację z
utrzymywania w przyszłości zbędnych domen.

Tak jak ma to miejsce w przypadku Wikipedii i pozostałych projektów
Wikimedia, tak samo w przypadku polskiego Wikivoyage, Zarząd
Stowarzyszenie Wikimedia Polska deklaruje gotowość pomocy społeczności
w rozwoju i promocji tego projektu.

Pozdrawiam,
Daniel // Leinad

Re: Wikivoyage - nowy projekt Fundacji Wikimedia dla podróżników

Zbigniew Czernik
Dla mnie najbardziej nazwą najbardziej wspierającą sukces jest
Wikiprzewodnik lub Wikipodroznik - prosta, łatwa w wymowie, brzmiąca po
polsku, zgodna z zasadą KISS.
Nazwa Wikiwojaż trąca mychą i wymaga chwili zastanowienia "o co biega".

Pozdrawiam

W dniu 12.11.2012 18:23, Daniel ~ Leinad pisze:

> [...]
>
> Pozdrawiam,
> Daniel // Leinad

Re: Wikivoyage - nowy projekt Fundacji Wikimedia dla podróżników

Szymon Grabarczuk
Żeby nie rozbijać dyskusji na różne miejsca w internecie, zachęcam do
edytowania Inkubatora.

Tar Lócesilion

Re: [WikimediaPL-l] Wikivoyage - nowy projekt Fundacji Wikimedia dla podróżników

Daniel ~ Leinad
Jeszcze dodam, że trwa proces wyboru loga dla Wikivoyage:
http://meta.wikimedia.org/wiki/Wikivoyage/Logo

Pojawił się także wpis na blogu:
http://blog.wikimedia.pl/2012/11/wikivoyage-nowy-projekt-fundacji-wikimedia-dla-podroznikow/

--
Daniel // Leinad

Re: Wikivoyage - nowy projekt Fundacji Wikimedia dla podróżników

Zbigniew Czernik
Jakby co jest wykop do wykopania:
http://www.wykop.pl/link/1374803/wikivoyage-nowy-i-ciekawy-projekt-tworcow-wikipedii/