Wprowadzenie edytora wizualnego

Maciej Król
Od najbliższego czwartku na polskiej Wikipedii (jako jednej z 10
największych) zostanie testowo wprowadzone narzędzie
[[:en:Wikipedia:VisualEditor|VisualEditor]] (edytora wizualnego) działające
już w angielskiej wersji językowej Wikipedii. Będzie dostępne w
preferencjach, jako jeden ze sposobów edytowania Wikipedii. Ponieważ będzie
to faza testowa narzędzia, wszelkie uwagi co do jego funkcjonowania winny
być zgłaszane za pomocą [https://bugzilla.wikimedia.org/ bugzilli].

--
Z poważaniem,

Maciej Król

Re: Wprowadzenie edytora wizualnego

Tomasz Ganicz
W dniu 22 kwietnia 2013 20:32 użytkownik Maciej Król
<[hidden email]> napisał:
> [...]
> to faza testowa narzędzia, wszelkie uwagi co do jego funkcjonowania winny

O ile sobie przypominam dobrze, to Philip Boudette, który odpowiada za
wdrożenie tego narzędzia prosił, aby nie zgłaszać błędów przez
bugzillę, tylko aby utworzyć w każdej Wikipedii stronę do zgłaszania
błędów, a potem ew. streścić uwagi w języku angielskim i wrzucić na
stronę z uwagami w MediaWiki wiki:

http://www.mediawiki.org/wiki/VisualEditor/Feedback

Opis edytora w anglojęzycznej Wikipedii:

http://en.wikipedia.org/wiki/Wikipedia:VisualEditor

W wielkim skrócie: ten edytor działa tak, że po kliknięciu zakładki
"edytuj" nie przechodzi się do okna edycji, tylko pisze się po prostu
po tekście artykułu tak jak on wygląda. Edytor obsługuje tylko proste
formatowanie tekstów i tworzenia linków wewnętrznych. Nie obsługuje
grafiki, przypisów, kategorii. Nie działa też dla nieistniejącego
artykułu. Pierwszą wersję artykułu trzeba napisać po staremu. Funkcja
edytora ma być standardowo włączona każdemu zalogowanemu edytorowi.
Przy włączonej opcji, obok zakładki "edytuj" pojawi się też zakładka
"edytuj źródło", która będzie umożliwiała edytowanie po staremu. Można
też będzie można całkiem sobie wyłączyć ten nowy edytor.

Re: Wprowadzenie edytora wizualnego

Bartosz Dziewoński
On Mon, 22 Apr 2013 21:23:12 +0200, Tomasz Ganicz <[hidden email]> wrote:

> [...]
> bugzillę, tylko aby utworzyć w każdej Wikipedii stronę do zgłaszania
> błędów, a potem ew. streścić uwagi w języku angielskim i wrzucić na

To jest wbudowane w edytor – patrząc na diffa, można kliknąć przycisk wyświetlający taki mały formularz zapisujący wynik na zdefiniowanej stronie. Nie jestem pewien, gdzie się ją definiuje, ale domyślnie chyba jest to [[Wikipedia:VisualEditor/Feedback]] [1].

[1] https://en.wikipedia.org/wiki/Wikipedia:VisualEditor/Feedback

> [...]
> "edytuj źródło", która będzie umożliwiała edytowanie po staremu. Można
> też będzie można całkiem sobie wyłączyć ten nowy edytor.

Trochę przestarzałe informacje :) Można już w nim tworzyć artykuły od zera, a prace nad obsługą pozostałych elementów wikiskładni stale posuwają się naprzód (choć nie śledzę tego na tyle, żeby powiedzieć, co dokładnie jest zrobione). Poza tym obsługa tego wszystkiego to jest kwestia zrobienia interfejsu – ta cięższa część, czyli obsługa parsowania wikitekstu i ponownej serializacji, została już praktycznie rozwiązana.

Poza tym domyślnie jest *wyłączony*, a można go będzie włączyć w Preferencjach, na dole sekcji "Edycja".

Choć faktycznie na razie niekoniecznie nadaje się do pisania artykułów, poprawianie literówek staje się dużo przyjemniejsze. :)

> Philip Boudette

Z tego, co wiem, to szefem projektu jest James Forrester[2], żadnego Philipa w związku z nim nie kojarzę (choć nazwisko jakoś znajome).

[2] https://www.mediawiki.org/wiki/User:Jdforrester_(WMF)

--
Matma Rex

On Mon, 22 Apr 2013 22:40:20 +0200, Bartosz Dziewoński <[hidden email]> wrote:

> Nie obsługuje
> grafiki, przypisów, kategorii.

Aż teraz popatrzyłem na stronę ze statusem[1] i co widzę? "adding initial support for the media item (37870) and category editing dialogs" :) Spodziewałbym się, że to zacznie działać w najbliższym czasie.

[1] https://www.mediawiki.org/wiki/Visual_editor#Status

--
Matma Rex

Re: Wprowadzenie edytora wizualnego

W dniu 22 kwietnia 2013 22:40 użytkownik Bartosz Dziewoński
<[hidden email]> napisał:

> [...]
> interfejsu - ta cięższa część, czyli obsługa parsowania wikitekstu i
> ponownej serializacji, została już praktycznie rozwiązana.

 Chodzi o:

http://wikimediafoundation.org/wiki/User:Philippe_%28WMF%29

który w Fundacji odpowiada za komunikację ze społecznością i
strategiczne planowanie.  Forrestera na spotkaniu nie było. Z tego co
mówił na spotkaniu w Mediolanie, raczej szybko nowych elementów tego
edytora nie będzie, bo to co już jest, jest na tyle "crappy", że
często się zawiesza i generuje błędy, dlatego na razie planują raczej
stopniowo doprowadzić do pełnej funkcjonalności to co jest
zaimplementowane teraz. Mnie się np. w angielskiej wysypywał ten
edytor na artykułach medalowych i innych bardzo długich. Przy pomocy
tego edytora nie można edytować sekcji, tylko cały artykuł, co
powoduje, że przy dużych artach to się dość długo wczytuje zanim jest
gotowe do edycji.  Eksperymentalne wersje tego może i mają pododawane
różne rzeczy - ale u nas włączona będzie taka sama wersja jak w
anglojęzycznej, która przypisów nie obsługuje w żaden sposób. I mówił,
że użytkownicy zalogowani będą to mieli - tak jak to jest w
anglojęzycznej ustawione jako opcję "default" - ale zdaje się, że
można poprosić aby było inaczej. W każdym razie w angielskiej - jest
to opcja "default".

On Mon, 22 Apr 2013 23:18:51 +0200, Tomasz Ganicz <[hidden email]> wrote:

> [...]
> anglojęzycznej ustawione jako opcję "default" - ale zdaje się, że
> można poprosić aby było inaczej. W każdym razie w angielskiej - jest

Nie jest, albo przynajmniej nie była miesiąc temu, jak ją sobie włączałem.

Sam nie pracowałem nad tym kodem, więc niewiele mogę powiedzieć, ale jak siedzę na różnych technicznych kanałach IRC Fundacji, to wygląda to całkiem nieźle, mimo systematycznych rewrite'ów :).

--
Matma Rex