Zaciemnienie polskiej Wikipedii

Natalia-24
Halo, halo :) Społeczność rozważa zaciemnienie polskiej Wikipedii w ramach
protestu przeciwko zmianom prawnoautorskim w PE. To poważna decyzja i musi
być podjęta szybko, dlatego Wasze za/przeciw jest ważne - odezwijcie się,
jeśli jeszcze tego nie zrobiliście :)

https://pl.wikipedia.org/wiki/Wikipedia:Kawiarenka/Og%C3%B3lne#Blackout

Re: Zaciemnienie polskiej Wikipedii

Łukasz Lipiński
Właśnie miałem o tym pisać. Wikipedia JUŻ jest "zaciemniona"; nie da się
wejść na żadną podstronę za wyjątkiem stanowiska wikipedystów i hasła o
dyrektywie. Kto to wprowadził?

śr., 4.07.2018, 13:22 użytkownik Natalia Szafran-Kozakowska <
[hidden email]> napisał:

> [...]
> być podjęta szybko, dlatego Wasze za/przeciw jest ważne - odezwijcie się,

Paweł Chmielewski GM
Konieczna interwencja administratora ASAP. W tym momencie Wiki jest
bezużyteczna - powód jak niżej. Na tym miało polegać "zaciemnienie"?

Paweł Chmielewski

śr., 4 lip 2018 o 15:31 Łukasz Lipiński <[hidden email]> napisał(a):

> [...]
> dyrektywie. Kto to wprowadził?
>
> śr., 4.07.2018, 13:22 użytkownik Natalia Szafran-Kozakowska <

Robert Drózd-3
Nie wierzę. Decyzja podjęta w ciągu czterech godzin na podstawie kilkunastu
głosów w dyskusji? Kto zrewertuje ten wandalizm?

Pozdrawiam,
Robert Drózd

W dniu 4 lipca 2018 15:34 użytkownik Paweł Chmielewski GM <
[hidden email]> napisał:

> [...]
>
> Paweł Chmielewski
>

> śr., 4 lip 2018 o 15:31 Łukasz Lipiński <[hidden email]>

Szymon Grabarczuk
Wandalizm? Moim zdaniem to umotywowana i proporcjonalna odpowiedź na
zagrożenie.

Cała społeczność nie mogła się wypowiedzieć odpowiednio wcześnie tylko
dlatego, że nie ma nikogo, czyim obowiązkiem byłoby informowanie *naszej*
społeczności o sprawach *advocacy* z odpowiednim wyprzedzeniem. Natalia nie
ma takiego obowiązku. Gdyby ktoś taki był, mielibyśmy co najmniej tydzień
na rozmowy. Byłyby analizy potencjalnych skutków i rekomendacje działań.

Dimi bierze pieniądze wyłącznie za działania lobbystyczne "w terenie", w
samej Brukseli. Zresztą jako nie-prawnik może nie mieć warsztatu lub
specjalistycznej wiedzy potrzebnej do pisania pewnych tekstów.

On Wed, 4 Jul 2018, 15:46 Robert Drózd, <[hidden email]> wrote:

> Nie wierzę. Decyzja podjęta w ciągu czterech godzin na podstawie kilkunastu
> głosów w dyskusji? Kto zrewertuje ten wandalizm?

> [...]

Bukaj
Kilka godzin temu Łukasz zadał pytanie - kto podjął decyzję o
"wyłączeniu" pl.wiki. Nikt nie raczył odpowiedzieć. Skoro - jak sam
stwierdziłeś - cała społeczność nie miała szansy się wypowiedzieć, to
na jakiej podstawie ktoś przyznał sobie prawo decydowania o tak
poważnych rzeczach za społeczność? To jest wandalizm i to gruby.
Jeżeli komuś zależało na "wyłączeniu", to zdecydowanie miał możliwość
wcześniejszego przygotowania dyskusji i wypracowania stanowiska całej
społeczności, a przynajmniej umożliwienia wyrażenia swojego zdania
przez osoby, które nie są przykute do komputera 24/7. To nie jest
nagła sytuacja, o całej sprawie głośno jest od pewnego czasu. Żenada.

Jakub

Re: Zaciemnienie polskiej Wikipedii

Paweł Zaręba
też tak uważam.

To jest działanie, które powinno skutkować banem, pozbawieniem uprawnień i
ostracyzmem.

Pablo000

W dniu 4 lipca 2018 22:01 użytkownik Bukaj <[hidden email]> napisał:

> [...]
> przez osoby, które nie są przykute do komputera 24/7. To nie jest
> nagła sytuacja, o całej sprawie głośno jest od pewnego czasu. Żenada.

dr Paweł Zaręba

Re: Zaciemnienie polskiej Wikipedii

piotrekd
Jestem neutralny w sprawie zaciemnienia, ale śmiem wskazać – jako
wikimedianin z projektu siostrzanego, którzy na WP się raczej nie
udziela, choć co jakiś czas przegląda dyskusje – że gdyby chcieć
doprowadzić do tego złotego konsensusu, to – jak wynika z moich
obserwacyj kawiarenki wikipedyjnej – trwałoby to jakieś pięć lat i kilka
megabajtów rozmów rozdzielonych wielomiesięcznymi przerwami.

<sarkazm>A za pięć lat to będzie idealny czas o tym myśleć…</sarkazm>

--
— PIOTREKD <[hidden email]> [IRC: PiotrekD@freenode]

Re: Zaciemnienie polskiej Wikipedii

A tak prosiłem w Kawiarence, żeby stonować emocje i zakładać dobrą wolę
drugiej strony.
Zarzut o wandalizm jest bardzo poważny, bo mówi o tym, że ktoś działał w
ZŁEJ WIERZE celem ZASZKODZENIA Wikipedii.
Wykaż proszę Bukaju, że osoby, które to wprowadziły po krótkiej dyskusji na
temat blackoutu oraz dłuuugiej dyskusji na temat tego, że "coś trzeba
zrobić" działały w złej wierze celem zaszkodzenia projektowi.
Oraz Twój komentarz jest nieaktualny, bo Wpedzich wyjaśnił i przeprosił.
Odsyłam do Baru.

Pozdrawiam,
Nostrix
http://pl.wikipedia.org/wiki/Wikipedysta:Nostrix

śr., 4 lip 2018 o 22:01 Bukaj <[hidden email]> napisał(a):

> [...]
> przez osoby, które nie są przykute do komputera 24/7. To nie jest
> nagła sytuacja, o całej sprawie głośno jest od pewnego czasu. Żenada.

Ciężko mi się odnosić do wypowiedzi w Kawiarence, bo z uwagi na
wyłączenie pl.wiki nie miałem szansy ich przeczytać - i to w zasadzie
może być komentarzem do całej sytuacji. Fajnie że odsyłasz do Baru,
szkoda że nie mogę tam zajrzeć. Co do wandalizmu - od "coś trzeba
zrobić" do "wyłączamy polską Wikipedię" jest długa droga. Jak widać z
dyskusji na tej liście, ludzie nie mieli nawet pojęcia, o co w tym
wszystkim chodzi. Jeżeli ktoś podejmuje decyzję o wyłączeniu na 24
godziny polskiej Wikipedii praktycznie bez jakiejkolwiek szerszej
dyskusji, to jest to działanie szkodliwe. Szwedzki. Roo72 czy Radomil
też mieli pewnie dobre intencje, a uprawnienia administratora utracili
za działania dotyczące pojedynczych artykułów. Tutaj ktoś zdecydował o
zamknięciu na 24 godziny jednej z najczęściej odwiedzanych stron w
polskim internecie, tworzonej przez społeczność, bez porządnych
konsultacji. Nazwij to jak chcesz, dla mnie to wandalizm, choćby ta
osoba miała dobre intencje.

Jakub

W dniu 4 lipca 2018 22:34 użytkownik Nostrix <[hidden email]> napisał:

> [...]
> zrobić" działały w złej wierze celem zaszkodzenia projektowi.
> Oraz Twój komentarz jest nieaktualny, bo Wpedzich wyjaśnił i przeprosił.

Strony na Wikipedii, w tym kawiarenkę, możesz przeglądać i edytować,
jeśli wyłączysz w przeglądarce internetowej uruchamianie JavaScriptu.

Jeśli nie chcesz wyłączać JS-u, skorzystaj z tego narzędzia
(podziękowania dla wargo za podlinkowanie na IRC-u kilka godzin temu):

https://pl.wikipedia.org/api/rest_v1/page/html/Wikipedia%3AKawiarenka%2FOg%C3%B3lne

Pozdrawiam.

W dniu 04.07.2018 o 22:50 Bukaj pisze:

> [...]
> polskim internecie, tworzonej przez społeczność, bez porządnych
> konsultacji. Nazwij to jak chcesz, dla mnie to wandalizm, choćby ta

Bukaj, dla zalogowanych Wikipedia działa w miarę normalnie, trzeba
tylko "ręcznie" wpisywać adresy. Prawdopodobnie większość z
najważniejszych masz w pamięci przeglądarki. Działają skróty w
wyszukiwarce, jak np. WP:BAR.

pozdrawiam - Teukros

Re: Zaciemnienie polskiej Wikipedii

Roo czy Szwedzkiemu nigdy nie udowodniono wandalizmu. Chodziło mi wyłącznie
o stosowanie adekwatnego do sytuacji słownictwa (wiki-terminologii), bez
oskarżeń na wysokim C.

śr., 4 lip 2018 o 22:50 Bukaj <[hidden email]> napisał(a):

> [...]
> polskim internecie, tworzonej przez społeczność, bez porządnych
> konsultacji. Nazwij to jak chcesz, dla mnie to wandalizm, choćby ta

Paweł Filipczak
Tylko jak juz tak ograniczacie dostep do wikipedii i dajeciee linki do
artykulow na temat dyrektywy, to dobrze by bylo dac dostep do linkow
ktore prowadza do tego co jest opisane w tej dyrektywie.
Pierwszy z brzegu prpzyklad.

Artykuł 3 przewiduje wyjątek w prawach autorskich dla text i data
miningu (TDM)[21].

Jest link do text minig, czy tez data mining. Chcialem zobaczyc co to
jest, skoro jest wyjatkiem, a tu zonk, wejsc sie nie da. Takie cos,
predzej czlowieka zniecheci z czytania dalszego tekstu, skoro nie moze
sprawdzic co dany fragment znaczy.

Druga sprawa, to czy takie zaciemnianie cos da. Mysle, ze jak komus
zalezy i jest zorientowany w temacie, to juz cos robi w tej sprawie, a
temu co nie zalezy (czyli wiekszosc jak sadze), to takie zaciemnianie
nic nie da. Po prostu spedzi wiecej czasu na szukaniu w Google.

Mysle, ze wiekszy efekt bylby z wielkiego banera jak przy zbieraniu kasy
na Wikipedie, niz z takiego zaciemniania.

Pozdrawiam
Paweł

/
| Mysle, ze wiekszy efekt bylby z wielkiego banera jak przy zbieraniu kasy na
| Wikipedie, niz z takiego zaciemniania.

Dyskusyjne. Ale możemy sprawdzić to eksperymentalnie - na górnikach. Żeby zamiast przyjeżdżać do stolicy blokować ulice, Sejm i zaciemniać, tj. palić opony wywieszali banery na swoich wieżach wyciągowych.

J"E"D

W dniu 06.07.2018 o 00:00, Dorożyński Janusz pisze:
> [...]
Ja nie mowie o swiecie rzeczywistym, tylko wirtualnym. Jakby ktos z
Wikipedii chcial sie zachowywac jak gornicy, co robia demolke na ulicach
Warszawy, to na pewno by to odnioslo skutek, ale nie ludzmy sie, ze
ktokolwiek kto ma cokolwiek wspolnego z Wikipedia, pojdzie palic opony
na Wiejskiej, choc nie przecze, widok musialby byc ciekawy.

Ciekawi mnie, co takie zaciemnianie przyniesie. Ok, czesc osob sie o tym
dowie i co dalej? Czy cos z tym zrobi? Szczerze watpie.
Mam taka propozycje. Spytaj soe swoich znajomych ktorzy nie sa zwiazani
z IT (taki szary czlowiek z ulicy), czy cos zrobili w zwiazku z
zaciemnieniem Wikipedii.

Trzeba ludzi informowac i edukowac, a nie stawiac pod sciana jakim jest
blokowanie Wikipedii.
Tych co zainteresuje, zaczna szukac kolejnych zrodel informacji i byc
moze cos zrobia, a reszta sie tylko wkurzy i gdyby takie cos czesciej
sie pojawialo, to by poszukali innego zrodla informacji.