Zakładajmy dobrą wolę - nawet w przypadku IPków

Zakładajmy dobrą wolę - nawet w przypadku IPków

Paweł Dembowski
Mam parę uwag w związku z moją dyskusją z Roo72
na temat artykułów A. Ruszkowskiego na temat
Sieradza i okolic:
http://pl.wikipedia.org/wiki/Dyskusja_Wikipedysty:Roo72#Skomlin
Proszę wszystkich o nieusuwanie samowolnie i od razu artykułów,
gdzie jedynie podejrzewamy naruszenie praw autorskich. Należy najpierw
wstawić szablon NPA - nie należy od razu zakładać złej woli tylko
dlatego, że ktoś pisze jako IP, a nie zalogowany użytkownik,
szczególnie jeśli jest to osoba starsza, niezbyt obeznana z
mechanizmami wiki. Podejrzewam, że gdyby artykuły pisane były z konta
[[Wikipedysta:A. Ruszkowski]] i były ładnie zwikizowane, nikt by tych
artykułów nie usuwał, mimo że utworzone konto nie oznacza łatwiejszej
identyfikacji niż stałe IP.

--
Paweł 'Ausir' Dembowski

Re: Zakładajmy dobrą wolę - nawet w przypadku IPków

Tomasz Ganicz
Paweł Dembowski napisał(a):

> [...]
> [[Wikipedysta:A. Ruszkowski]] i były ładnie zwikizowane, nikt by tych
> artykułów nie usuwał, mimo że utworzone konto nie oznacza łatwiejszej

Moim zdaniem - aktualnie procedura sprawdzania naruszeń prawa
autorskiego jest jedna często przydługa - zwłaszcza gdy ktoś szybko
reaguje na szablon NPA.

Proponuję takie ogólne rozwiązanie:
*Jeśli po wstawieniu szablonu NPA jest reakcja w dyskusji do hasła,
należy wstawić szablon {{NPA-dyskusja}} do tej dyskusji gdzie będzie
następująca treść:

Hasło zostało oznakowane jako podejrzana o naruszenie prawa autorskiego,
gdyż znaleziono oryginał zamieszczonego tekstu na stronie www, która
jest objęta ochroną praw autorskich. Ze względu na to, że Wikipedię może
anonimowo edytować każdy, istnieje ryzyko, że ktoś się podszywa pod
właściciela praw autorskich do skopiowanego tekstu. Potwierdzenie
posiadania praw autorskich do skopiowanego tekstu wymaga zatem wysłania
maila na adres: [hidden email] z nie-anonimowego adresu,
najlepiej takiego samego jak widniejący w danych kontaktowych strony z
tekstem źródłowym. W mailu tym należy wyraźnie napisać, że akceptuje się
objęcie skopiowanego tekstu licencją GNU FDL, z całą świadomością
skutków jakie to powoduje.

*Potem któraś z osób obsługujących OTRS, gdy dostanie taki mail napisze
w dyskusji, że właściciel potwierdził zgodę i zdejmie szablon NPA.

Natomiast ogólnie - to NPA to jeden wielki ból - bardzo często jest np:
tak, że po ustaleniu, że to nie jest NPA z tekstem nic się nie dzieje -
nawet jak jest on napisany skandalicznie lub stanowi np: formę
kryptoreklamy. Stąd postuluję aby przed wstawieniem szablonu NPA
rozważyć czy jednak nie usunąć hasła na innej podstawie - np: całkowitej
nieencyklopedyczności lub kryptoreklamy. Warto wtedy podać ten powód
jasno - aby nie było problemu z protestem o skasowanie z powodu NPA.

--
Tomasz "Polimerek" Ganicz
http://pl.wikipedia.org/wiki/Wikipedysta:Polimerek

Re: Zakładajmy dobrą wolę - nawet w przypadku IPków

From: "Paweł Dembowski"
> [...]
> http://pl.wikipedia.org/wiki/Dyskusja_Wikipedysty:Roo72#Skomlin
> Proszę wszystkich o nieusuwanie samowolnie i od razu artykułów,

No nie wiem jak inni, ale ja czasami też mam "ciężką rękę" i kasuję (choć
się ograniczam), ale zawsze wtedy sprawdzam, czy istnieje dyskusja do
takiego artykułu. Może więc tam napisz?

Beno/GEMMA