Zasoby Muzeum Narodowego w Warszawie z domeny publicznej

Zasoby Muzeum Narodowego w Warszawie z domeny publicznej

Marta Malina Moraczewska-2
Hej!

Jak niektórzy z Was już wiedzą, Muzeum Narodowe w Warszawie wyraziło
wstępnie chęć współpracy ze Stowarzyszeniem Wikimedia Polska. Ma ona być
oparta na stopniowym udostępnianiu wysokiej jakości reprodukcji dzieł
sztuki z kolekcji MNW w Wikimedia Commons - na podstawie udostępnionych
materiałów można będzie planować i proponować dalsze działania.

Na początek Muzeum proponuje dwutorowe działanie: po pierwsze, w ramach
walki z tzw 'problemem żółtej mleczarki' najpopularniejsze pliki będące
reprodukcjami obiektów z kolekcji MNW zostaną załadowane do Wikimedia
Commons w lepszej jakości (skany wykonane przez Dział Digitalizacji MNW).
Po drugie natomiast Muzeum wyraża chęć udostępnienia na początek
ograniczonej ilości "nowych" (nieobecnych teraz w Wikimedia Commons)
reprodukcji dzieł sztuki ze swoich zbiorów.

I tutaj pytanie Muzeum oraz koordynatora GLAM-WIKI do Społeczności o
ewentualne sugestie - co Waszym zdaniem (o ile Muzeum wyrazi zgodę) warto
byłoby na początek udostępnić ze zbiorów http://cyfrowe.mnw.art.pl/? Gdzie
Waszym zdaniem najbardziej brakuje materiału ilustracyjnego (epoka? twórca?
technika? - na razie tylko obiekty 2d z domeny publicznej)

Poinformowałam pracowników Muzeum, że na początek zapytam Was o to, jakie
elementy publicznie dostępnej kolekcji MNW -
http://cyfrowe.mnw.art.pl/dmuseion?action=ChangeLanguageAction&language=pl
- najbardziej by się przydały w Wikimedia Commons.

We wstępnej dyskusji padła propozycja wyboru części obiektów z kolekcji
"Partage Plus" która obejmuje głównie późny XIX wiek i początek XX wieku -
Młoda Polska i secesja - bardzo atrakcyjny wizualnie i ciekawy artystycznie
okres w sztuce polskiej. Myślę że zaproponowanie MNW udostępnienia
fragmentu tego zbioru w Wikimedia Commons na początek współpracy to dobry
pomysł i podstawa do rozbudowywania artykułów związanych z tematyką
fin-de-siecle jako korzeni współczesności. Ale myślę też, że Wasze opinie,
sugestie i pomysły są najważniejsze :-)

Dzisiaj utworzę stronę dla tego nowego projektu w Wikimedia Commons, jutro
będziemy testować opisy plików. Wszystkich zainteresowanych pracą z
zasobami Muzeum Narodowego zachęcam też do wpisania się na stronie projektu
(podeślę Wam link) lub na wikiprojekcie -
https://pl.wikipedia.org/wiki/Wikiprojekt:GLAM/Dla_wikipedyst%C3%B3w

Czekam na Wasze sugestie, pytania i pomysły :-) Pozdrowienia!

Marta Malina

Re: Zasoby Muzeum Narodowego w Warszawie z domeny publicznej

Borys Kozielski-2
Świetnie. Gratulacje. Warto może zrobić tzw wizadra uploadu do tej akcji.
Yarl może założyć. Polega to na tym, że użytkownicy korzystający z
konkretnego linku ładują zdjęcia od razu do odpowiedniej kategorii i z
odpowiednim szablonem. Zdjęcia są zliczane i efekty widoczne na stronie w
galerii. Wykorzystywane to było w Wiki Lubi e-podręczniki i w Wiki Lubi
Przyrodę.
Pozdrowienia

tel. 602218851
Fundacja "Otwórz się"
http://otworzsie.org.pl

W dniu 22 czerwca 2015 12:01 użytkownik Marta Malina Moraczewska <
[hidden email]> napisał:

> [...]
>
> Marta Malina

Re: Zasoby Muzeum Narodowego w Warszawie z domeny publicznej

Michał Buczyński
Hej Marto, wszyscy,

na konferencji rozmawialem krotko w tej sprawie z Liamem Wyattem (user:Wittylama), koordynatorem GLAM pracujacym dla Europeany, obecnie rezydujacym w Bolonii, majacym doswiadczenie jako wolontariusz - Wikimedian in Residence (British Museum, czerwiec 2010).

https://en.wikipedia.org/wiki/User:Wittylama

Liam mowil, ze moze pomoc w sprawie pierwszego Wikimedianina "in Residence". Wczesniej mowil tez, ze poznaliscie sie na konferencji GLAM w Paryzu - ciesze sie, ze moga byc jej tez takie owoce. :)

Dalej mozna na priv. :)

michal buczynski.