Zdjęcia ze zbiorów własnych a NOR i WER

Cancre-2
Witajcie,

Sprawa jest dość fundamentalna, bo dotyczy podstawowych i
niepodważalnych reguł: weryfikowalności i NOR.

Mianowicie: jak zasady te mają się do plików?

Konkretnie mam na myśli pliki, przedstawiające obiekty będące własnością
prywatną (zwłaszcza rodzinne zdjęcia), nigdzie wcześniej niepublikowane,
a więc takie, których autentyczności nie możemy zweryfikować. Np. ktoś
przesyła fotkę swojego krewnego i wstawia do jego biogramu na Wiki. Mamy
masę takich zdjęć różnych żołnierzy z czasów II wś czy innych
XX-wiecznych postaci opatrzone opisem typu "ze zbiorów własnych".

Przyznam, że w kontekście ww. reguł nie bardzo mi się to podoba. Zresztą
i zdrowy rozsądek podpowiada, że każdy może podesłać nam zdjęcie swojego
wujka (tudzież jakiś produkt z Fotoszopa) i opisać, że to pilot Jan
Kowalski. Czego my bardzo często nie będziemy w stanie potwierdzić,
jeśli ów pilot nie ma w sieci żadnej innej podobizny. Podobnie jak
wyłącznie na wiarę bierzemy dołączane do takich zdjęć opisy, daty,
identyfikację wydarzeń itd. Czysty OR moim zdaniem, który w artykułach
zdecydowanie wypleniamy, a tu jakoś uchodzi.

Kto chce zobaczyć przykłady - proszę wyszukać na Commons np. "archiwum
rodzinne", "zbiory własne" albo "zbiory rodzinne".

Nie wiem, może się czepiam, ale akurat ostatnio co rusz natykam się
hasła z takimi ilustracjami i mam wątpliwości. Co myślicie?

Cancre

---

Re: Zdjęcia ze zbiorów własnych a NOR i WER

Tomasz Ganicz
W dniu 26 marca 2014 18:00 użytkownik Cancre <[hidden email]> napisał:

> [...]
>
> Nie wiem, może się czepiam, ale akurat ostatnio co rusz natykam się hasła z
> takimi ilustracjami i mam wątpliwości. Co myślicie?

Ja nie pamiętam ani jednego takiego przypadku, żeby ktoś zgłosił, że
zdjęcie archiwalne przedstawia inną osobę, niż opisana. Za to było
parę przypadków pomylenia zdjęcia żyjącej osoby, nadesłane przez
wikipedystę, jak również np. przypadki pomyłek w opisach zdjęć
zabytków i generalnie wszelkich innych obiektów, oprócz tych, które są
powszechnie znane. Jakbyśmy mieli zasadę, że OR-em są zdjęcia jak nie
ma dowodu na ich autentyczność - to by zaskutkowało usunięciem 99%
zdjęć... I to bardziej by uderzyło w zdjęcia współczesne, bo to jest
"OR" czystej wody. Wikipedysta gdzieś jedzie, robi zdjęcie i sam je
opisuje. Nie ma przy tym żadnego dowodu, że wie co fotografuje i czy
faktycznie sfotografował, to co stwierdził w opisie....

/
| Sprawa jest dość fundamentalna, bo dotyczy podstawowych i niepodważalnych
| reguł: weryfikowalności i NOR.
|
| Mianowicie: jak zasady te mają się do plików?

Masz rację, mają się nijak - to w czystej postaci tw i nieweryfikowalność.
Czyli pełny rozjazd ze świętymi zasadami W. Dalej jest gorzej. Gdyż Tomasz
słusznie dowodzi, że praktycznie w 100% zdjęcia samoopisane są w zgodzie z
prawdą (nikt tej zgodności nie podważył), czyli przywołuje najpewniejsze
kryterium prawdy - praktykę. Dlaczego jest to jednak gorzej? Bo to też
rozjazd ze świętymi zasadami W. - która nie jest miejscem na dawanie
świadectwa prawdzie, a jest miejscem na relacjonowanie tego jak świat
opisują inni.

Wyjście? Proste. Jak czegoś nie da się zwalczyć, to trzeba to polubić :-)) .
Zresztą mamy na ten wypadek kolejną świętą zasadę ...

Re: Zdjęcia ze zbiorów własnych a NOR i WER

Łukasz Lipiński
Zdjęcia ładowane są na Commons, gdzie nie ma odpowiednika WP:OR.
Przypominam, że każdy projekt rządzi się własnymi zasadami, a zakaz OR
nie obowiązuje we wszystkich (vide Wikibooks albo Wikiversity). Nie
mamy obowiązku korzystania z zasobów Commons, więc jeżeli ktoś nie
chce "orowych" zdjęć, może ich nie używać.

pozdrawiam - Teukros

Re: Zdjęcia ze zbiorów własnych a NOR i WER

Marek Mazurkiewicz
Gdzieś w gąszczu przestrzeni wikipedia lub pomoc mieliśmy wpisane zdaje się
nawet, że NOR nie dotyczy plików.

Re: Zdjęcia ze zbiorów własnych a NOR i WER

Tomasz Ganicz
Jest tutaj:

https://pl.wikipedia.org/wiki/Wikipedia:Nie_przedstawiamy_tw%C3%B3rczo%C5%9Bci_w%C5%82asnej#Ilustracje_a_tw.C3.B3rczo.C5.9B.C4.87_w.C5.82asna

W dniu 2014-03-26 21:18, Tomasz Ganicz pisze:
> Jest tutaj:
>
> https://pl.wikipedia.org/wiki/Wikipedia:Nie_przedstawiamy_tw%C3%B3rczo%C5%9Bci_w%C5%82asnej#Ilustracje_a_tw.C3.B3rczo.C5.9B.C4.87_w.C5.82asna

Niby tak, ale tu generalnie jest mowa o własnoręcznie wykonanych
zdjęciach ogólnodostępnych miejsc/wydarzeń itp., a nie o zdjęciach
obiektów (to nie zawsze przecież muszą być fotografie), które ktoś
posiada w zbiorach własnych i do których żadne oczy poza jego własnymi i
ewentualnie krewnych/znajomych nie mają dostępu.

O tych rzeczach wiemy tyle, ile ktoś nam przekaże w opisie pliku. Nie
mamy zazwyczaj najmniejszej możliwości, żeby sprawdzić, czy na tym
zdjęciu jest faktycznie, powiedzmy, pułkownik XYZ na swoim ślubie 19 X
1919 r. Nie wiemy nawet, kim jest rzekomy właściciel tej odbitki.

Cancre

---

W dniu 27 marca 2014 17:31 użytkownik Cancre <[hidden email]> napisał:

> [...]
> faktycznie, powiedzmy, pułkownik XYZ na swoim ślubie 19 X 1919 r. Nie wiemy
> nawet, kim jest rzekomy właściciel tej odbitki.

Nie, tam jest mowa o wszelkich zdjęciach + jest zachęta, żeby też
ładować własnoręcznie wykonane.

A przy zdjęciach osób współczesnych, nieznanych powszechnie z wygląda
masz taką realną możliwość?