Zdjecia of U.S. Air Force - World War II

Zdjecia of U.S. Air Force - World War II

Beata X
Witam,
potrzebuję pomocy z licencjami do fotografii. Nie bardzo znam się na
amerykańskich licencjach i nie za dobrze rozumiem co oni tam piszą.
Znalazłam stronę (jakich pewnie jest sporo) na której są m.in. zdjęcia
lotnicze z czasów II wojny światowej (m.in. fotografowali Polskę).
http://www.footnote.com/browse.php#All|47653680

Przykład: zdjęcie lotnicze Mielca
awers - http://www.footnote.com/image/47653680/
rewers - http://www.footnote.com/image/47653692/

Zdjęcia oznaczone są jako za FREE, ale w sensie, że to ogólnie płatny
serwis, a teraz mają jakąś promocję (do końca sierpnia) i można sporo rzeczy
ściągnąć bez wcześniejszego płacenia.
Pytanie - czy ściągnięte zdjęcia można później również za free opublikować ?
Czyli jaka jest ich faktycznie licencja ...
Może ktoś bardziej kumaty w angielskim by mógł na to look'nąć ? :-)

Beax

Re: Zdjecia of U.S. Air Force - World War II

filip_em Gazeta.pl
na commons są zdjęcia z NARA, także lotnicze, tu wynik wyszukiwania
http://commons.wikimedia.org/w/index.php?title=Special%3ASearch&search={{PD-USGov-Military-Air+Force}}&go=Przejd%C5%BA

mają specjalny szablon - {{PD-USGov-Military-Air Force}}

myślę że można spokojnie użyć tych zdjęć, ale może jeszcze jakiś admin
z commons się wypowie.

Pozdrawiam,
Filip

Re: Zdjecia of U.S. Air Force - World War II

Moim zdaniem na te zdjecia rozciaga sie ogolna zasada, iz wszystkie utwory
wytworzone przez pracownikow instytucji federalnych USA sa w domenie
publicznej (a US Air Force jest oczywiscie instytucja federalna). Jedyne, do
czego mozna sie czepiac, to zrodlo. Na Commons jest zwykle wymagane, aby PD
danego dziela bylo latwo weryfikowalne. Innymi slowy, powinnas dac w opisie
pliku link do strony jednoznacznie stwierdzajacej, skad jest to zdjecie,
kiedy i kto je wytworzyl itd.. Idealem bylaby podstrona w Archiwum
Narodowowym USA, ewentualnie mozna chyba z tego Footnote'a przepisac
sygnatury itd.

Pozdrawiam!

Re: Zdjecia of U.S. Air Force - World War II

picus-viridis
> [...]
>
> mają specjalny szablon - {{PD-USGov-Military-Air Force}}

A to zdjęcia robione przez automat podczepiony pod skrzydłem podlegają PA? Fotki z fotoradaru też? Albo z automatu fotograficznego w kabinie?

Picus viridis

Re: Zdjecia of U.S. Air Force - World War II

Tomasz Ganicz
W dniu 14 sierpnia 2009 18:15 użytkownik picus-viridis
<[hidden email]> napisał:

> A to zdjęcia robione przez automat podczepiony pod skrzydłem podlegają PA? Fotki z fotoradaru też? Albo z automatu fotograficznego w kabinie?

Ciekawe zagadnienie, ale chyba jednak prawa autorskie ma tu
odpowiednia instytucja, która automatyczny system fotografowania
stworzyła. W każdym razie na pewno dziełem jest tu cały zestaw tych
fotek - bo choć każda fotka została zrobiona automatycznie to ktoś
musiał zaprojektować system robienia tych zdjęć i zdecydować co i
kiedy fotografować. Np: bierzesz swój aparat nastawiasz go na jakiegoś
kwiatka i robisz mu automatem zdjęcia co godzina przez tydzień chcąc
zobrazować proces jego rozwoju i przekwitania. Każde poszczególne
zdjęcie jest robione automatem, bez Twojego osobistego udziału - ale
sens utworu ma tu całość - czyli cały zbiór zdjęć i tak to rozpatrując
Twój wkład twórczy jest dość oczywisty, choć każde zdjęcie z osobna
wykonywał automat.

Re: Zdjecia of U.S. Air Force - World War II

Leszek Krupiński
2009/8/15 Tomasz Ganicz <[hidden email]>:

> [...]
> sens utworu ma tu całość - czyli cały zbiór zdjęć i tak to rozpatrując
> Twój wkład twórczy jest dość oczywisty, choć każde zdjęcie z osobna

Szablony commons z rodziny -us-gov zawierają informację w stylu
"zdjęcie to zostało wykonane przez pracownika federalnego (tu ew.
konkretna nazwa instytucji - us navy, usaf, coast guard itp) w czasie
wykonywania obowiązków służbowych, przez co podlega licencji PD" - i
tu jest klucz do tego: "w czasie wykonywania obowiązków służbowych".

--leafnode

> [...]

> wykonywania obowiązków służbowych, przez co podlega licencji PD" - i
> tu jest klucz do tego: "w czasie wykonywania obowiązków służbowych".

Ja akurat miałem na myśli nie hamerykańskie, ale niemieckie zdjęcia lotnicze Warszawy, które w maju br. były prezentowane na skwerku przy ul. Karowej w W-wie.

Picus viridis