chwalenie się hoaxami

Piotr Gackowski
Kiedyś była mowa o tym by starac sie jakoś wpływać na firmy reklamowe by
nie robiły syfu z wikipedii. Ale jaki to ma sens skoro one są dumne z
tego i mają szanse na międzynarodową nagrode z tego powodu ?

PMG

http://gospodarka.gazeta.pl/gospodarka/1,33181,6748970,Polska_reklama_prawie_na_szczycie.html

W kategorii "media" nominowana była polska akcja promocyjna tabletek na
kaca .

W czerwcu ubiegłego roku na pl. Bankowym w Warszawie, obok pomnika
Juliusza Słowackiego stanął pomnik Mikołaja Wasiliewicza Onowałowa -
radzieckiego chemika i oficera NKWD.

Na Wikipedii można było przeczytać, że Onowałow przeszedł do historii,
jako twórca tabletki Spec tab, która zwiększała tolerancję organizmu na
alkohol. - Oprócz Wikipedii, o Onowałowie piszą autorzy stron
che-mix.net i russkyechimiki.ru - ekscytowali się internauci.

Wszystko okazało się sprawnie przygotowaną mistyfikacją i elementem
kampanii reklamowej firmy Jelfa. Za jej przeprowadzenie odpowiada
agencja Change Integrated z Warszawy.
--
          PMG
      BORN TO READ

Zmysłowa, odważna  i niebezpieczna...
Wyraź te trzy cechy za pomocą zdjęcia.
Wyślij swoją fotkę i wygraj Karet do kina
http://klik.wp.pl/?adr=http%3A%2F%2Ftransformers.bloog.pl%2F&sid=787

Re: chwalenie się hoaxami

Przykuta

> Wszystko okazało się sprawnie przygotowaną mistyfikacją i elementem
> kampanii reklamowej firmy Jelfa. Za jej przeprowadzenie odpowiada
> agencja Change Integrated z Warszawy.
> --

http://pl.wikipedia.org/wiki/Jelfa

czwarty wynik w google

Re: chwalenie się hoaxami

Tomasz Chabinka
Przykuta pisze:

> http://pl.wikipedia.org/wiki/Jelfa
>
> czwarty wynik w google

Może warto robić na złość, tym którzy robią na złość nam - Jelfa
wprowadza hasła, to my rozbudujemy im sekcje o ichnich wpadkach. Z tego
co słyszałem to kiedyś coś podobnego zadziałało, może teraz też by firmy
zrozumiały, że po prostu się to im nie opłaca.

Tomasz Chabinka aka Wyksztalcioch

"Pozostaje żyć. Po prostu i cudownie: żyć. Nie: chcieć żyć, lecz: żyć."
Edward Stachura

Re: chwalenie się hoaxami

filip_em Gazeta.pl
W dniu 6 lipca 2009 10:56 użytkownik Tomasz Chabinka
<[hidden email]> napisał:

a NPOV? bez żartów, tak doświadczony wikipedysta jak Ty nie powinien
mieć tego typu pomysłów. Rozumiem jeszcze list do agencji
reklamowej/prasy, ale takie działanie "na złość" to już by była
przesada.

Filip

Re: chwalenie się hoaxami

Dnia 6 lipca 2009 Tomasz Chabinka napisał:

> Może warto robić na złość, tym którzy robią na złość nam - Jelfa
> wprowadza hasła, to my rozbudujemy im sekcje o ichnich wpadkach.

Jak już mówimy o robieniu na złość, to może jakiś pozew? Czy wandalizm
nie jest jakimś umyślnym psuciem systemu informatycznego? W przypadku
większości wandali ew. pozew zakończyłby się stwierdzeniem niskiej
szkodliwości społecznej, albo nieznalezieniem wandala. A tu mamy
wykorzystanie hoaxa w celu osiągnięcia zysków, no i przyznanie się
firmy/agencji reklamowej do psucia Wikipedii.

Tylko kto w takim przypadku może być stroną pozywającą? Stowarzyszenie
i fundacja nie. Zbiorowy pozew innych autorów artykułu?

(Btw. co mnie najbardziej wkurza, my sobie chuchamy i dmuchamy na
zasady i licencje, a praktycznych możliwości wyegzekwowania tego, żeby
nasze prawa jako autorów haseł i zdjęć były respektowane nie mamy.
Złodzieje i oszuści śmieją nam się w twarz i tworzą kolejne "artykuły"
w ramach kampanii viralowych)

> Z tego
> co słyszałem to kiedyś coś podobnego zadziałało, może teraz też by firmy
> zrozumiały, że po prostu się to im nie opłaca.

Już w tym momencie hasło jest zdominowane przez kontrowersje, co przy
większości polityków by nie przeszło. :-)

Robert Drózd
wikipedia : http://pl.wikipedia.org/wiki/Wikipedysta:Rdrozd
e-mail    : rdrozd/at/sgh.waw.pl
blogi     : www.webaudit.pl/blog * vroobelek.iq.pl * biblijny.blox.pl

Re: chwalenie się hoaxami

Tomasz Chabinka
filip_em Gazeta.pl pisze:
> [...]
> mieć tego typu pomysłów. Rozumiem jeszcze list do agencji
> reklamowej/prasy, ale takie działanie "na złość" to już by była

Nie wydaje mi się, żeby rozbudowa jakiejś sekcji oczywiście w duchu NPOV
była POV - zresztą w Jelfie tak to wygląda, sekcja o Corhydronie jest
zdecydowanie najdłuższa. Co do stażu to mnie tu ostatnio coraz mniej
jest, więc na staż nie należy nic zrzucać ;)

W dniu 6 lipca 2009 11:08 użytkownik Robert Drózd <[hidden email]> napisał:

> [...]
> wykorzystanie hoaxa w celu osiągnięcia zysków, no i przyznanie się
> firmy/agencji reklamowej do psucia Wikipedii.

IMHO można by to zgłosić do Rady Reklamy jako działanie sprzeczne z
Kodeksem Etyki Reklamy:

http://www.radareklamy.pl/jednolity-tekst-kodeks-etyki-reklamy.htm

Można dowodzić, że ta akcja reklamowa złamał parę istotnych punktów:

"Art. 8
Reklama nie może nadużywać zaufania odbiorcy, ani też wykorzystywać
jego braku doświadczenia lub wiedzy."

"Art. 9
Reklamodawca, promujący, pośrednik i środki przekazu, każdy wyłącznie
w zakresie swojej działalności dotyczącej reklamy, będzie przestrzegał
zasady, aby odbiorca reklamy powstałej lub rozpowszechnianej z jego
udziałem mógł zawsze zidentyfikować, że dany przekaz jest reklamą."

"Art. 10
1. Ponadto reklamy nie mogą wprowadzać w błąd jej odbiorców, w
szczególności w odniesieniu do: [..] istotnych cech, w tym
właściwości, składu, metody, daty produkcji, przydatności, ilości,
pochodzenia (w tym geograficznego) reklamowanego produktu;

"2. Użyte w reklamie dane oraz nieobjęte tym pojęciem w rozumieniu
Kodeksu terminy naukowe, cytaty z publikacji technicznych lub
naukowych muszą wskazywać źródło oraz nie mogą być używane w sposób
wprowadzający w błąd."

Skargę może każdy złożyć:

http://www.radareklamy.pl/zlozskarge.html

Jeśli ta agencja reklamowa nie należy do żadnego związku czy
stowarzyszenia działającego w ramach tej rady to i tak ew. opinia rady
co do nieetyczności danej reklamy, sama w sobie da bardzo negatywny
odbiór dla samej firmy i jej zleceniodawcy i pewnie będzie też
odbierała jakiekolwiek szanse na otrzymanie nagrody na
międzynarodowych konkursach.

Re: chwalenie się hoaxami

Tomasz Chabinka
Tomasz Ganicz pisze:
> Skargę może każdy złożyć:
>
> http://www.radareklamy.pl/zlozskarge.html

Czy można prosić o takie dane jak: reklamowany produkt/usługa i
przybliżona data i godzina emisji?

Dnia 6 lipca 2009 Tomasz Ganicz napisał:

> http://www.radareklamy.pl/jednolity-tekst-kodeks-etyki-reklamy.htm

> Można dowodzić, że ta akcja reklamowa złamał parę istotnych punktów:

To kto składa?:)

> Skargę może każdy złożyć:

> http://www.radareklamy.pl/zlozskarge.html

W formularzu nie odkryto jeszcze istnienia interentu, ale przeglądając
wnioski, na kampanie internetowe skargi składano.

[...]

W dniu 6 lipca 2009 11:45 użytkownik Tomasz Chabinka
<[hidden email]> napisał:

> Czy można prosić o takie dane jak: reklamowany produkt/usługa i
> przybliżona data i godzina emisji?

Ja już składam zażalenie - ale inni też mogą. Ja to składam na reklamę
w internecie (cały czas ta reklama trwa patrz: http://www.spectab.pl/
i radiu - w Radiu to szło w czerwcu w ZETce:
http://zet.pl/Strony/Strona.aspx?PageId=162

Re: chwalenie się hoaxami

Tomasz Chabinka
Tomasz Ganicz pisze:

> [...]
> w internecie (cały czas ta reklama trwa patrz: http://www.spectab.pl/
> i radiu - w Radiu to szło w czerwcu w ZETce:
Bo tam jest takie pole: przybliżona data emisji, to myślałem, żeby tam
wpisać datę dodania artykułu w Wikipedii, bo "cały czas" albo "w
czerwcu" to za bardzo nie ma jak wpisać.

Tomasz Chabinka aka Wyksztalcioch

"Pozostaje żyć. Po prostu i cudownie: żyć. Nie: chcieć żyć, lecz: żyć."
Edward Stachura

Re: chwalenie się hoaxami

Tomasz Ganicz
W dniu 6 lipca 2009 12:09 użytkownik Tomasz Chabinka
<[hidden email]> napisał:

> Bo tam jest takie pole: przybliżona data emisji, to myślałem, żeby tam
> wpisać datę dodania artykułu w Wikipedii, bo "cały czas" albo "w
> czerwcu" to za bardzo nie ma jak wpisać.

W odniesieniu do Wikipedii można by podać datę utworzenia hasła o
Onowałowie - ja tak zrobiłem.

Jak załączniki dałem kilkanaście stron WWW w tym najlepsza: własna
reklamówka akcji stworzona przez Agencję, w której całkiem jawnie i
bez żadnych obsłonek agencja się przyznaje do celowego wprowadzania w
błąd odnośnie źródeł pochodzenia specyfiku medycznego:

http://tinyurl.com/p2p4hl

Re: chwalenie się hoaxami

Tomasz Chabinka
Tomasz Ganicz pisze:

> [...]
> bez żadnych obsłonek agencja się przyznaje do celowego wprowadzania w
> błąd odnośnie źródeł pochodzenia specyfiku medycznego:

A czy mógłbyś podać datę utworzenia tego hasła, bo ja nie jestem w
stanie jej zdobyć :(

Tomasz Chabinka aka Wyksztalcioch

"Pozostaje żyć. Po prostu i cudownie: żyć. Nie: chcieć żyć, lecz: żyć."
Edward Stachura

Re: chwalenie się hoaxami

Tomasz Ganicz
W dniu 6 lipca 2009 12:38 użytkownik Tomasz Chabinka
<[hidden email]> napisał:

> A czy mógłbyś podać datę utworzenia tego hasła, bo ja nie jestem w
> stanie jej zdobyć :(

Spectab powstał 12 maja o 16:23 i został usunięty 16 maja o 17:56

treść pierwotnego wpisu:

'''SpecTab'''- wynalazek radzieckiego naukowca Mikołaja Onowałowa.
Preparat zmniejszający uboczne objawy działania alkoholu -  łagodzi
objawy spowodowane przez nadmierne spożycie alkoholu (takie jak: bóle
głowy, uczucie pragnienia, drżenie rąk, wrażliwość na światło, hałas i
ogólne osłabienie) oraz normalizuje procesy trawienia zaburzone przez
spożycie alkoholu.

Substancje czynne:
- [[kwas]] bursztynowy - przyspiesza [[metabolizm]] alkoholu
- ekstrat z żurawiny
- vit. C

==Linki zewnętrzne==

* http://che-mix.net/nikolai_vasilievitch_onovalov.html
* http://www.russkiyechimiki.ru

{{DEFAULTSORT: SpecTab}}

[[Kategoria:Leki]]
[[Kategoria:Rosyjscy chemicy]]
[[Kategoria:Urodzeni w 1915|Onowałow, Mikołaj]]
[[Kategoria:Zmarli w 1993|Onowałow, Mikołaj]]
[[Kategoria:Mikołaj Onowałow]]

Mikołaj Onowałow:

Utworzony po raz pierwszy: 16:27 12 maj 2008 - skasowany 13:12, 23 cze
2008, ponownie przywrócony 08:37, 24 cze 2008 i ponownie usunięty
08:46, 24 cze 2008

Pierwotny tekst wpisu:

'''Mikołaj Wasyliewicz Onowałow'''-ros.(ur.28 stycznia [[1915]] zm.2
listopada [[1993]]) radziecki i rosyjski lekarz i naukowiec, pułkownik
[[NKWD]].

Urodził się 28 stycznia [[1915]] w mieście [[Wnukowo]] nieopodal
Moskwy. W [[1938]] roku ukończył wydziały neurologii a także chemii i
filozofii Akademii Nauk Medycznych [[ZSRR]]. W [[1941]] roku, jako
[[oficer]] Armii Czerwonej, obejmuje kierownictwo szpitala polowego
pod Briańskiem. Za zasługi odznaczony orderem Czerwonej Gwiazdy.
W [[1945]] roku wraca na akademię gdzie był jednym z asystentów Jakuba
Karola Parnasa w jego ostatnich eksperymentach nad chemizmem mięśni.
Jednocześnie jako oficer [[NKWD]] w stopniu półkownika prowadzi
badania nad środkiem zwiększającym tolerancję organizmu na alkohol
etylowy. Twórca tzw. kapsułki Onowałowa znanej także jako "Sznit"
(Pol.tarcza) lub [[Spectab]], wykorzystywanej później przez agentów
radzieckich i rosyjskich służb specjalnych, w tym [[KGB]].
Członek moskiewskiego towarzystwa chemicznego.
Zmarł w Moskwie 2 listopada [[1993]] roku.

==Linki zewnętrzne==

* http://che-mix.net/nikolai_vasilievitch_onovalov.html
* http://www.russkiyechimiki.ru

{{DEFAULTSORT:Onowałow, Mikołaj}}
{{biografia stub}}

[[Kategoria:Rosyjscy chemicy]]
[[Kategoria:Urodzeni w 1915|Onowałow, Mikołaj]]
[[Kategoria:Zmarli w 1993|Onowałow, Mikołaj]]
[[Kategoria:NKWD]]
[[Kategoria:Spectab]]

Ja napisałem we wniosku gdzie ten przekaz był umieszczony w internecie
- jakie konkretnie punkty łamie i że dowodem na to, że to nie zrobił
przypadkowy internauta lecz pracownik firmy - własna reklamówka akcji
przedstawiana przez pracowników firmy (ten link, który wcześniej
podałem. Nie pomyślałem, żeby zrzuty ekranowe zrobić. Teraz je
zrobiłem:

http://tools.wikimedia.pl/~poli/Onowalow/

można je do wniosku dołączyć ew.

Re: chwalenie się hoaxami

Marcin Sochacki
On Mon, Jul 06, 2009 at 12:31:07PM +0200, Tomasz Ganicz wrote:
> http://tinyurl.com/p2p4hl

Akcja widać była na tyle znana w środowisku reklamowym, że dorobiła się
parodii:
http://www.reklamufka.pl/index.php?option=com_zoom&Itemid=43&page=view&catid=4

Re: chwalenie się hoaxami

Tomasz Ganicz