Żeńskie formy

Re: Żeńskie formy

/
| Rozumiem że zaraz mamy botem poprawiać piłkarki na piłkary a narciarki na
| narciary.

Ależ broń nas Boże i benewolent dyktatorze od tego. Czas jeszcze nie
nadszedł. Natomiast spokojnie każdy może osobiście zdecydować, że będzie w
korespondencji standardowej (czyli poza kanałem oficjalno-urzędowym)
stosował taką formę. Jak ja stosuję termin wikipedianin (i będę od teraz
stosował wikipedianina zamiast -nka), tak nam będzie rósł uzus :-) .
        Pzdr., Janusz "Ency" Dorożyński

Re: Żeńskie formy

Paweł Zienowicz
W dniu 2012-02-29 12:38, Daniel ~ Leinad pisze:
> No i co ważne nie ma w angielskim odpowiednika słowa "stewardesa" o
> tak szerokim znaczeniu jak "steward", dlatego rozszerzanie na siłę
> znaczenia w języku polskim uważam za o wiele gorsze zjawisko niż
> prosty zabieg dodania "-ka".

Wolę stosować wyrazy oraz formy już istniejące w języku - steward,
stewardesa lub stewardessa

Staram się w miarę możliwości nie tworzyć nowomowy.

Paweł Zienowicz

Re: Żeńskie formy

:-)

| nowe żeńskie nazwy zawodów i funkcji
| jednocześnie są zdrobnieniami i upupiają kobiety (sorry, "kobietki"

A ciekawe, określenie "kobietka" jest ciepłe i urocze (mam nadzieję, że
panie też tak to odbierają), w odróżnieniu od określenia "facecik"

/
| Niestety jednak da się zauważyć wyraźną tendencję do
| tworzenia form żeńskich z -ka i walka z tym jest chyba skazana na
| niepowodzenie.

Nie uważam tak. Jedyną stałą rzeczą w znanym nam świecie są zmiany :-) .

/
| Ja jako politolog jestem święcie przekonany, że minister Mucha z dużym
| kunsztem zastosowała u Lisa technikę odwracania uwagi mediów, która w
| świecie amerykańskiej polityki nazywa się "stunt",

Jest wręcz bardzo prawdopodobne. I wcale mi to nie przeszkadza.

        Pzdr., Janusz "Ency" Dorożyński

Re: Żeńskie formy

Wikipedysta Mikołka
On 29 February 2012 11:57:29, Gemma wrote:
> Angielski jest językiem polisemantycznym do bólu. Tu chodzi o stewarda

No w porządku, język polski też jest.

> klien_ci (handel) i klien_ty (informatyka)

Czy odmiana "klienty" jest dopuszczana przez SJP - być może jest, nie
mam żadnego pod ręką, więc nie mogę sprawdzić - proszę zatem o źródła.

> rzecz_y_pospolitej (republiki) i Rzeczpospolitej (gazety)

To są formy oboczne i równie dobrze można powiedzieć "rzeczpospolitej
weneckiej", przy czym ta druga forma wynika z tendencji do upraszczania
języka, tak jak "poszłem".

> przypadk_u (zdarzenia losowego) i przypadk_a (pojęcia gramatycznego)

Zgadzam się, możliwe jest użycie końcówki "a" w drugim przypadku (o
powody trzeba by zapytać profesora Miodka ;)).  Ale dotyczy to
deklinacji słowa - "rzeczpospolita", "klient", "przypadek" - nie o
formę rodzajową.

Jeżeli już coś w języku polskim istnieje, to po co wyważać otwarte
drzwi. Ale to tylko M.H.O. ;)

Mikołka

--
http://pl.wikipedia.org/wiki/Wikipedysta:Mikołka
http://meta.wikimedia.org/wiki/User:Mikołka

Re: Żeńskie formy

Gemma-8
>  Ale dotyczy to deklinacji słowa - "rzeczpospolita", "klient", "przypadek" -
nie o formę rodzajową.

Poodałem różne fomy różnicowania wyrazów, żeby pokazać, że można, a nawet warto
zmieniać. Forma rodzajowa zmienia się w klientach - ci klienci i te klienty.

Beno

Re: Żeńskie formy

kicior99-2
W dniu 29 lutego 2012 11:13 użytkownik Powerek38 <[hidden email]>napisał:

> Ja jako politolog jestem święcie przekonany, że minister Mucha z dużym
> kunsztem zastosowała u Lisa technikę odwracania uwagi mediów, która w
> świecie amerykańskiej polityki nazywa się "stunt",

Cupid stunt? :)
--
~~~~~ciechan~~~~~
pozdrowiszcza :)

Re: Żeńskie formy

Albertus-2
są jeszcze “loszki” – teolożki

tu mam ciekawą i rozsądną (jak mi się wydaje) koncepcję
http://poradnia.pwn.pl/lista.php?id=645

“Forma męska jest bardziej naturalna w zdaniach klasyfikujących (...). W
użyciu konkretnym zachęcam do używania form żeńskich”

Przecież Awersowy nie powie: "Moją żoną jest administrator".

Krzysztof
Albertus teolog
http://pl.wikipedia.org/wiki/Wikipedysta:Albertus_teolog

---

/
| Przecież Awersowy nie powie: "Moją żoną jest administrator".

Ale może powiedzieć "Moja żona jest administratorą" :-)) . Na językoznawców nie ma się co oglądać, to konserwy ;-) .

        Pzdr., Janusz "Ency" Dorożyński

Re: Żeńskie formy

Powerek38
Trochę na marginesie tej dyskusji, ale w tej samej sprawie - jesteśmy w
Rzepie (tylko nie wiem, czy tylko on-line czy to poszło też dzisiaj w
wydaniu papierowym):
http://www.rp.pl/artykul/17,831122-W-Internecie-toczy-sie-wojna-o-zenskie-koncowki-zawodow.html?p=1

Powerek38

Poszło w papierowym bo w PR ! czytali.
--
~~~~~ciechan~~~~~
pozdrowiszcza :)

Re: Żeńskie formy

Piotr Gackowski
"Wiele razy tworzyłam nowe hasła i wypadały z nich zawody i funkcje, które pisałam w formie żeńskiej. W ten sposób inni wikipedyści zmieniali mi np. "premierkę" na "premier", co skutkowało wojnami edycyjnymi. Również inne osoby z przekonaniami równościowymi, tworzące hasła na Wikipedii, mają ten problem &#8211; żali się Anna Dryjańska z Fundacji Feminoteka. Dodaje, że na Wikipedii nie ma żadnego problemu z "prostytutką", "pielęgniarką" i "salową", czyli zawodami kojarzącymi się z niskim
statusem społecznym i z niską płacą. Wszystkie zawody związane z prestiżem mają być jednak zapisywane w męskiej formie. Ale jeżeli nie mówimy o "prezydentce" czy "premierce", to nie możemy sobie wyobrazić kobiet na szczytach władzy!
[...]
W oskarżeniach polskiej wersji Wikipedii o seksizm Dryjańską wspiera choćby prof. Magdalena Środa, która również ma swój biogram w Wikipedii. &#8211; Wikipedia jest redagowana w sposób seksistowski. Widać tam uwarunkowania patriarchalne i normatywne, które niekoniecznie wynikają ze złej woli, tylko raczej z ignorancji &#8211; mówi prof. Środa, która również życzyłaby sobie, by każdy zawód i funkcja miały żeński odpowiednik."

Po takim wycieraniu sobie gęby Wikipedią nie mam ochoty na jakikolwiek dialog z tymi środowiskami. Już po tej "prostytutce" na koncie Feminoteki byłem oburzony. Teraz nie wiem po co my z nimi rozmawiamy.

PMG

Dnia 1-03-2012 o godz. 8:25 Powerek38 napisał(a):

> Trochę na marginesie tej dyskusji, ale w tej samej sprawie - jesteśmy w
> Rzepie (tylko nie wiem, czy tylko on-line czy to poszło też dzisiaj w
> [...]

Jest ponoć podobny artykuł, o wiele bardziej wyważony (tyle że bez nas) w
Wyborczej.

--
~~~~~ciechan~~~~~
pozdrowiszcza :)

Re: Żeńskie formy

kicior99-2
Nie napiszę swojego zdania o feministkach, gdyż raz już je napisałem po
czym moój mail trafił dzięki wikipedystce Ziel do wikipedii z moim
nazwiskiem a na to zgody nie dawałem.

--
~~~~~ciechan~~~~~
pozdrowiszcza :)

Re: Żeńskie formy

Piotr Gackowski
Dnia 1-03-2012 o godz. 9:27 kicior99 napisał(a):
> Jest ponoć podobny artykuł, o wiele bardziej wyważony (tyle że bez
> nas) w
> Wyborczej.

Może chodzi o to.
http://www.tokfm.pl/Tokfm/1,116483,11257044,Brawo_Mucha_.html

PMG

Re: Żeńskie formy

kicior99-2
> Może chodzi o to.
> http://www.tokfm.pl/Tokfm/1,116483,11257044,Brawo_Mucha_.html
>
> PMG

Chyba nie, artykuł był w przeglądach pracy w Jedynce i na tok.fm. To byla
opinia jakiejś językoznawczyni.

--
~~~~~ciechan~~~~~
pozdrowiszcza :)

Re: Żeńskie formy

PMG, wyluzuj. Rozmawiamy z nim dlatego, że to dość wpływowe, ważne
medialnie i opiniotwórcze środowisko, a przede wszystkim dlatego, że do
pewnego stopnia mają rację. Oczywiście, tylko do pewnego stopnia :)
Poza tym powinniśmy rozmawiać z każdym, kto ma do plWiki konkretne uwagi
- przy czym nie musimy się zgadzać, ale dialog jeszcze nikogo nie zabił
(no, może poza Sokratesem ;p

Osobiście myślę, że akurat w tym artykule Rzepy Ania Dryjańska (którą
bardzo dobrze znam w realu i która m.in. pomagała nam załatwić wywiad z
Henryką Bochniarz dla Wikinews, a jako wikipedystka miała hasła nawet na
Czywieszu, więc poznała projekt całkiem nieźle) zrobiła nam prezent w
tym sensie, że podała bardzo skrajne przykłady, jak "premierka" czy
"prezydentka".  Myślę, że tak daleko idące przykłady mogą być dla części
czytelników (zwłaszcza czytelników Rzepy, z ich specyficznym profilem)
sygnałem, że może te żądania idą jednak za daleko. Ale problem jest,
pisaliśmy o nim wielokrotnie ja i parę innych osób, przy czym ja widzę
go raczej na poziomie "prawniczki" i "chemiczki" niż "prezydentki"  :)

Powerek38

W dniu 2012-03-01 09:22, PMG pisze:

> [...]
>
> Po takim wycieraniu sobie gęby Wikipedią nie mam ochoty na jakikolwiek dialog z tymi środowiskami. Już po tej "prostytutce" na koncie Feminoteki byłem oburzony. Teraz nie wiem po co my z nimi rozmawiamy.

Powerek, problem jest  w tym, że podane przyklady były wybitnie nieuznawane
zarówno przez normy jak i przez uzus i trudno w tej sytuacji odebrać
wypowiedź jako przejaw dobrej woli. Zwłaszcza, że w tym kontekście można
było wcale nie mieszać wikipedii. Feministki glupie nie są i podejrzewam,
że ta pani celowo przesadziła, co wynika po prostu z tego, że prowadzi
walkę. Może premierki nie da się przepchnąć, ale może psycholożkę? A o brak
dobrej woli posądzam ją dlatego, że jest masa żeńskich form nie
nacechowanych negatywnie - referentka, feministka, lekarka, krawcowa,
programistka - przeto zarówno starych jak i całkiem współczesnych.

--
~~~~~ciechan~~~~~
pozdrowiszcza :)

Re: Żeńskie formy

Dorożyński Janusz (4-webd)
Z artykułu wyłazi fundamentalny brak znajomości zasad W., czyli odtwórczy, kompilacyjny, neutralny jej charakter.

Niestety choćby nasza neutralność, która w miarę nam się udaje, jest przekreślana ideologicznymi atakami, jak np. brakiem parytetów (płciowych, choć nikt nie sięga do parytetów łysi/owłosieni, sokole oczy/okularnicy, itd.). Tutaj też niestety dołożono do tego Ptjota, który oczywiście miał prawo powiedzieć, że jesteśmy zmaskulinizowanym środowiskiem, bo to fakt, ale w kontekście wypadło już z tezą.

A w ogóle to w tym artykule słownikiem feministycznym redaktor po części zrobił sobie głupie żarty ze środowiska feministycznego.

        Pzdr., Janusz "Ency" Dorożyński

Re: Żeńskie formy

W dniu 1 marca 2012 09:44 użytkownik kicior99
<[hidden email]> napisał:

> [...]
> nacechowanych negatywnie - referentka, feministka, lekarka, krawcowa,
> programistka - przeto zarówno starych jak i całkiem współczesnych.

"Lekarka" zasadniczo jest określeniem kolokwialnym. Kobieta lekarz po
zdaniu odpowiedniego egzaminu otrzymuje tytuł zawodowy, który ustawowo
nazywa się "lekarz medycyny". Nie ma tytułu zawodowego "lekarka
medycyny", stąd lekarki mają na pieczątkach i tabliczkach albo skrót
"lek.med." albo określenie "lekarz medycyny". Męskie nazwy tytułów i
stopni naukowych i zawodowych wynikają chyba z faktu, że "tytuł" i
"stopień" są w języku polskim rodzaju męskiego.