enkel.wikipedia.org

Joakim Larsson-2
Engelska wikipedia har ju sin simple. Vi har ju redan en egen
språkupplaga va nästan alla olika wikimediaprojekt. Men de senaste
dagarna har jag personligen efter att det nämdes på irc börjat fundera
på om vi kanske inte skulle skaffa en egen enkel wikipedia. Jag skulle
nog ganska gärna bidra, och med tanke på stubfrekvensen så finns det
nog även andra som är intresserade av att skriva korta lättfattliga
artiklar.

Jag har kontakt några olika instanser som jag tror kanske kan hjälpa
mig med att upprätta något som liknar det som finns på engelska
simple, med ett grundordföråd som de flesta artiklar skrivs med som
kan baseras vilka ord till exempel en sexåring brukar ha i sitt
genomsnittliga ordföråd.

Min tanke är ju att enkel.wikipedia ska vara till hjälp för människor
som har små kunskaper i svenska eller kanske nyss har lärt sig läsa.

/Grön

Re: enkel.wikipedia.org

David Öhlin
> Min tanke är ju att enkel.wikipedia ska vara till hjälp för människor
> som har små kunskaper i svenska eller kanske nyss har lärt sig läsa.

Det är en god tanke. Jag skulle kunna tänka mig att för i alla fall de
flesta artiklar jag skriver också skriva en motsvarande enkel version.

Sen är ju frågan om behovet är så stort som för engelska.

Re: enkel.wikipedia.org

Jon Harald Søby-2
En enkel versjon vil ikke bety at det skal skrives kort, men at det
skal være lettforståelig. Det kan godt være på 40 sider. Forøvrig er
simple.wikipedia.org en eneste stor flopp, og en enkel.wikipedia.org
ville ikke ha en annen skjebne.

--
Best regards,
Jon Harald Søby

Website - http://www.alqualonde.com/
MSN messenger - [hidden email]
If you are interested, I now have 50 invites for Gmail

Re: enkel.wikipedia.org

Habj-2
On 1/30/06, Jon Harald Søby <[hidden email]> wrote:

> Forøvrig er
> simple.wikipedia.org en eneste stor flopp,

På vilket sätt är den det?

Jag skulle iofs hellre se att de människor som gillar att skriva enkelt och
lättförståeligt försökte hyfsa till lättbegripliga sammanfattningar att
lägga överst i varje artikel...

Re: enkel.wikipedia.org

Jon Harald Søby-2
Se en tilfeldig side her: http://simple.wikipedia.org/wiki/Special:Newpages
Det er ikke akkurat definisjonen på en vellykket ensyklopedi, i alle
fall ikke en som er mer enn to år gammel:
http://simple.wikipedia.org/w/index.php?title=Main_Page&action=history&limit=50&offset=20040105170841