pamięć o wikipedystach

Daniel ~ Leinad
Za sprawą przykrej informacji jaka dziś do nas dotarła powstała strona
http://pl.wikipedia.org/wiki/Wikipedia:Zmarli_wikipedyści. Jeśli ktoś
jeszcze pamięta jakiś przypadek, który nie został opisany, to zachęcam
do rozbudowania strony. Jednocześnie uczulam na konieczność
weryfikowalności takiej informacji.

Leinad

Re: pamięć o wikipedystach

Tomasz Chabinka
Daniel ~ Leinad pisze:
> [...]
> jeszcze pamięta jakiś przypadek, który nie został opisany, to zachęcam
> do rozbudowania strony. Jednocześnie uczulam na konieczność

A czy można wiedzieć, co się dzisiaj stało, bo na podanej wyżej stronie
chyba tego nie ma?

--
Tomasz Chabinka aka Wyksztalcioch

"Pozostaje żyć. Po prostu i cudownie: żyć. Nie: chcieć żyć, lecz: żyć."
Edward Stachura

Re: pamięć o wikipedystach

Mateusz Głąb
2009/6/7 Tomasz Chabinka <[hidden email]>

> A czy można wiedzieć, co się dzisiaj stało, bo na podanej wyżej stronie
> chyba tego nie ma?
>
> --
> Tomasz Chabinka aka Wyksztalcioch

Jest, tylko link nie uwzględnia końcówki, po otworzeniu linku dopisz w url'u
końcówkę "ści"

Mateusz "Rapidografek" Głąb

Re: pamięć o wikipedystach

/
| Jednocześnie uczulam na konieczność
| weryfikowalności takiej informacji.

Bardzo celna uwaga. Niestety dla mnie informacja o Togo jest
nieweryfikowalna. Reszta w dyskusji strony.

        Pzdr., Janusz "Ency" Dorożyński

Re: pamięć o wikipedystach

Awersowy
2009/6/7 Dorozynski Janusz <[hidden email]>:
> Bardzo celna uwaga. Niestety dla mnie informacja o Togo jest
> nieweryfikowalna. Reszta w dyskusji strony.

A ja nie mam powodów nie ufać osobom obsługującym OTRS.

http://pl.wikipedia.org/wiki/Wikipedysta:Awersowy

Re: pamięć o wikipedystach

Michał Buczyński
Z głębokim smutkiem przyjmuję wiadomość o śmierci Tomasza.

Togo był jednym z grona Wielkich Wikipedystów, których poznałem przyszedłwszy na wiki.

Wspaniały człowiek i redaktor, ujmujący swoim spokojem, kulturą, otwartością, merytorycznością wypowiedzi. Dobry psycholog i religioznawca, żałuję, że nie poznałem Go osobiście. Przykro mi też, że Wikipedia musiała być dla niego czasem zbytecznym skokiem adrenaliny i że nie mieliśmy go dla siebie dłużej.

I, jeśli wiadomość jest prawdziwa - a wszystko na to wskazuje - wielka szkoda, że nie ma Go już z nami.

Pozdrawiam Was serdecznie i proszę o przekazanie moich kondolencji rodzinie/znajomym informującym OTRS.

michał "aegis maelstrom" buczyński.

/
| A ja nie mam powodów nie ufać osobom obsługującym OTRS.

Co ma do rzeczy zaufanie? Dość zgrabnie próbujesz odciągnąć od meritum.

A jeśli chodzi o powody, to podaj mi choć jeden, dla którego ja i ktokolwiek
inny nie miałby mieć prawa do zapoznania się z informacja ukrytą (co jest
zresztą jaskrawą cenzurą, z która niby tak wielu tu walczy) w bilecie OTRS
nr jakiś-tam podanym w przypisie.  Przy okazji - już się gubię do czego jest
przeznaczony OTRS. Sądząc do najnowszym jego zastosowaniu oprócz zgłaszania
błędów, naruszeń, żądań, potwierdzeń licencji i zezwoleń stosowany jest
m.in. do zgłaszania nekrologów. Ciekawe do czego jeszcze?

        Pzdr., Janusz "Ency" Dorożyński

Re: pamięć o wikipedystach

Powerek38
> [...]
>błędów, naruszeń, żądań, potwierdzeń licencji i zezwoleń stosowany jest
>m.in. do zgłaszania nekrologów. Ciekawe do czego jeszcze?

Pozwolę sobie odpowiedzieć jako jeden z operatorów OTRS (choć fakt, że wśród
wywodzących się z plWiki, najmłodszy stażem). OTRS ma w tej chwili łącznie
kilkaset kolejek (czyli w praktyce adresów mailowych działających na
serwerach Fundacji) o różnym poziomie dostępu. Najbardziej ogólnie, celem
tego wszystkiego jest odpowiadanie na wszelkie maile, jakie ludzie wysyłają
pod te adresy. Sprawy są bardzo różne. Najczęściej są to kwestie np.
zezwoleń czy próśb o pomoc wynikających z nieznajomości mechanizmów Wiki.
Zdarzają się jednak także wszelkie inne tematy i my nie mamy żadnego wpływu
na to, o czym ktoś do nas napisze. Jeżeli tylko w jakikolwiek sensowny
sposób łączy się to z projektami Wikimediów, mamy obowiązek na takie maile
odpowiadać. Oczywiście ta odpowiedź musi opierać się na zdrowym rozsądku i
szanować zasady projektów (więc nie mówię tutaj, że np. strona "Pamięć
wikipedystów" musi istnieć, bo OTRS tak nakazuje - OTRS nie może projektom
nakazać absolutnie niczego, natomiast jest dla nich jednym z narzędzi
komunikacji ze światem zewnętrznym). OTRS odgrywa bardzo ważną rolę m.in.
dlatego, że dla wielu ludzi spoza projektów jest to jeden jedyny raz, kiedy
się z nami komunikują i warto, żeby nas dobrze zapamiętali :)

Dlaczego OTRS nie jest jawny? Ponieważ te mityczne bilety to nic innego jak
maile lub ich ciągi składające się w konwersacje Klienta (jak nazywamy
piszących na OTRS) z operatorami. Maile mają to do siebie, że zawierają
wiele informacji o charakterze poufnym, chociażby adresy mailowe i nazwiska
zarówno wikipedystów, jak i osób spoza (np. udzielających zezwoleń). Poza
tym pisząc maila (z wyjątkiem list dyskusyjnych) chyba nikt z nas nie
zakłada, że jego treść zostanie wywieszona w publicznie dostępnym miejscu.
Upublicznianie wiadomości przychodzących na OTRS byłoby nadużyciem zaufania
piszących. Są to więc powody zbliżone do tych, dlaczego nie każdy może być
checkuserem.

Poza tym kwestia dostępu do OTRS jest sprawą ogólnofundacyjną i powinna być
dyskutowana na Meta, bo rozmowa tutaj może być tylko informacyjna :)

Re: pamięć o wikipedystach

2009/6/8 Dorozynski Janusz <[hidden email]>:

> [...]

Ogólnie służy do zgłaszania wszelkich uwag i pytań dotyczących
Wikipedii, przez osoby, które z różnych względów nie chcą tego robić
publicznie. Polityka prywatności obowiązująca w ramach OTRS traktuje
te maile jako prywatne i jako takie obowiązuje w stosunku do nich
normalna, powszechnie obowiązująca w cywilizowanym świecie tajemnica
korespondencji.  Do ich upublicznienia potrzebna jest zgoda osoby,
która dany mail napisała.

Powody dla których piszący wolą zachować dyskrecję są bardzo różne.
Np: pisze profesor znanego uniwersytetu, że zauważył błąd ale nie chce
go zgłaszać przez "zgłoś błąd", bo w jego środowisku to nie jest mile
widziane, że on bawi się w Wikipedię.  Spory procent zgłoszeń piszą
ludzie których bezpośrednio dotyczy treść hasła i którzy nie chcą aby
ktoś wiedział, że interweniują oni w swojej własnej sprawie. Albo:
zgodę na udostępnienie zdjęcia na GNU FDL otrzymujemy od zawodowego
fotografa, który pragnie pozostać anonimowy, gdyż w agencji
fotograficznej, w której pracuje nie byłoby mile widziane, że
udostępnia zdjęcia na wolnych licencjach itd. itp.

Co do tego maila w sprawie Togo to on był podpisany imieniem i
nazwiskiem i z jego treści wynikała, że ta osoba chce powiadomić
społeczność wikipedystów o jego śmierci, ale nie została udzielona
zgoda na ujawnienie treści całego maila.

/

/
| Ogólnie służy do zgłaszania wszelkich ...

Koledzy, ależ ja w ogóle nie kwestionuję zasadności istnienia OTRSa, zasad
jego funkcjonowania, poza tylko zdefiniowaniem jego właściwości. Poufność
OTRSa jest oczywista, jak dla mnie może być trzy razy większa lub może jej
nie być wcale. Nie obchodzi mnie to, jak zresztą w zasadzie sam OTRS. Kiedyś
przypadkiem, to normalka w tym naszym światku, dowiedziałem się, jak zgłosić
zgodę licencyjną i to mi wystarczy, jeśli będę chciał z tego skorzystać, to
skorzystam (ale pewnie nie będę chciał - wolno mi nie korzystać z
możliwości).

/
> [...]
| społeczność wikipedystów o jego śmierci, ale nie została udzielona
| zgoda na ujawnienie treści całego maila.

Dla mnie jest to dziwne - co jest takiego groźnego w zgodzie nadawcy na
ujawnienie zapewne bardzo krótkiej (bo co jeszcze trzeba napisać) całej
informacji: "Wtedy i tam odszedł NN, znany wam jak XX, ja jestem jego
tym/tą, nazywam się YZ. W razie potrzeby mogę dostarczyć/wskazać niezależne
potwierdzenie mojej informacji".

        Pzdr., Janusz "Ency" Dorożyński

Re: pamięć o wikipedystach

Leszek Krupiński

> [...]
> informacji: "Wtedy i tam odszedł NN, znany wam jak XX, ja jestem jego
> tym/tą, nazywam się YZ. W razie potrzeby mogę dostarczyć/wskazać niezależne

Dyskusja robi się nieco makabryczna - "udowodnij że XX nie żyje".

--leafnode

> [...]

> informacji: "Wtedy i tam odszedł NN, znany wam jak XX, ja jestem jego
> tym/tą, nazywam się YZ. W razie potrzeby mogę dostarczyć/wskazać niezależne

Napisałem, że w rzeczonym mailu nie było zgody na jego publiczne
udostępnienie w całości. Nie było też zakazu - ale nikt się o zgodę
nie pytał, bo nikomu nie przyszło do głowy, żeby osobie prawdopodobnie
pogrążonej w żałobie zawracać czymś takim głowę.  Ściśle biorąc to
było to tak, że na maila odpisał Sp3uhe, składając naturalne w tej
sytuacji kondolencje, a potem zaczął się pytać na IRCu o kogo mogło
chodzić (bo w mailu było tylko podane nazwisko tego zmarłego
Wikipedysty oraz jego dawny adres E-mail) i koledzy z IRCa analizując
archiwum tej listy doszli do tego, kto to był, i przy okazji
oczywiście dowiedzieli się też o całej sprawie - ale to w sumie było
zgodne z intencją osoby, która ten mail wysłała.

Generalnie mail wyglądał raczej na wiarygodny, na wysłany przez osobą
związaną ze zmarłym, która o samej Wikipedii nic nie wie i znalazła
tylko mail kontaktowy, aczkolwiek możliwość, że to był makabryczny
"żart" nie została w sumie wykluczona. Co więcej, połączenie nazwiska
z pseudonimem wikipedysty, też w sumie nie jest 100% pewne ani też na
pewno nie odbyło się za zgodą jego rodziny/spadkobierców.

/
| Napisałem, że ...

Togo faktycznie pisywał w 2005 roku na listę z dwóch adresów w Astercity,
które działa w Warszawie (teraz jeszcze Kraków i Zielgóra) i raczej oferuje
konta pocztowe tylko swoim abonentom, podpisywał się kilka razy imieniem i
nazwiskiem, a w Wawie zdaje się spotykał się z nim Joy. Natomiast w info na
stronie jest mowa o tym, że zmarł w swoim domu w Jerozolimie. Dla mnie
informacje by uwiarygodniło podanie, kiedy się przeprowadził do Jerozolimy i
skąd, oraz kto podał ostatnią informację o nim i kim jest dla niego. Ja
osobiście nie widzę powodu, aby tych dwóch informacji nie upublicznić, bo:

| w rzeczonym mailu nie było zgody na jego publiczne
| udostępnienie w całości. Nie było też zakazu

zgodnie z zasadą - co nie jest zabronione jest dozwolone. Ale nie upieram
się, bo w kontekście zaufania - jeśli Tomaszu pozwolisz uwiarygodnić swoim
imieniem, nazwiskiem i nikiem ów podany tylko z numeru bilet OTRS-a, to mnie
to wystarczy. Choć oczywiście wolałbym, aby treść wiadomości była jawna.

        Pzdr., Janusz "Ency" Dorożyński