przekazanie przez UM zdjęć do commons

Zbigniew Czernik
Hej

Podczas wikiekspedycji od kilku urzędów miejskich padła propozycja
przekazania nam ciekawych zdjęć, w tym dużej części zdjęć archiwalnych.
Pytanie, jak to zrobić, aby licencyjnie było wszystko OK, ale też by nie
zniechęcić darczyńców zbytnimi technikaliami (załóżmy, że nikt z nich
nie będzie bawił się we wrzucanie tych zdjęć na commons)?

Re: przekazanie przez UM zdjęć do commons

Jakub K.
Standardowo przez OTRS:
http://pl.wikipedia.org/wiki/Wikipedia:Pozwolenia_na_wykorzystanie#Pozwolenie_na_zamieszczenie_utworu_na_wolnej_licencji
Plushy

2012/9/1 Zbigniew Czernik <[hidden email]>:

> [...]
> będzie bawił się we wrzucanie tych zdjęć na commons)?
>
> Pozdrawiam

Re: przekazanie przez UM zdjęć do commons

W dniu 1 września 2012 20:43 użytkownik Zbigniew Czernik
<[hidden email]> napisał:
> [...]
> zniechęcić darczyńców zbytnimi technikaliami (załóżmy, że nikt z nich nie
> będzie bawił się we wrzucanie tych zdjęć na commons)?

O ile same te urzędy mają czystą sytuację prawną z tymi zdjęciami, to
ew.  można z nimi podpisać umowę wg jednego ze wzorów ze strony KOED
(http://koed.org.pl/wzory-umow/) i potem ktoś może te zdjęcia
załadować. Jest tylko kwestia tego, czy urząd ma porządną dokumentację
do tych zdjęć (kiedy  i przez kogo zostały wykonane, czy ten ktoś był
pracownikiem urzędu i jeśli nie, to czy przeniósł umową prawa na
urząd)...

Re: przekazanie przez UM zdjęć do commons

Zbigniew Czernik
Tak, widziałem to, ale mam wrażenie, że jest to zbyt skomplikowane...
(czytaj: przekombinowane). Już łatwiejszą opcją wydaje mi się
przekonanie kogoś do wrzucenia tych zdjęć osobiście na commons...
Czy są jeszcze jakieś inne możliwości?

W dniu 01.09.2012 20:47, Jakub K. pisze:

> [...]
> Plushy

Re: przekazanie przez UM zdjęć do commons

Stan Zurek
> Tak, widziałem to, ale mam wrażenie, że jest to zbyt skomplikowane...
> (czytaj: przekombinowane).

Zdjęcia może załadować ktoś inny, albo nawet bot. Chodzi tylko o to,
że musimy mieć pozwolenie "na piśmie" od odpowiedniej osoby, że
faktycznie dane grafiki są udostępnione na wolnej licencji.

Zapewniam Cię, że wytłumaczenie laikowi jak załadować zdjęcia na
Commons, jest DUŻO trudniejsze i dużo bardziej skomplikowane (trzeba
dodać opis, licencję i kategorię).

Poproś osobę, która ma do tego prawo, aby przysłała Ci podpisane
następujące oświadczenie (np. wraz z listą plików):

========

Niniejszym zaświadczam, że jestem prawnym reprezentantem
właścicieli/jedynym właścicielem wyłącznych majątkowych praw
autorskich do utworów udostępnionych w formie plików pierwotnie
dostępnych w .../pod adresem www.... Pliki zamieszczono w projektach
Wikimedia, jako [NAZWA].

Wyrażam zgodę na wykorzystanie wspomnianych utworów na zasadach
licencji Creative Commons: uznanie autorstwa, na tych samych
warunkach, wersja 3.0 (
http://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0/deed.pl ).

Jestem świadomy, że udostępniając tę pracę na wyżej wspomnianej
licencji zgadzam się na jej komercyjne wykorzystanie i modyfikacje w
zależności od potrzeb użytkowników.

Wiem, że autorzy zachowują osobiste prawa autorskie do wspomnianej
pracy i że, o ile wyrażają taką wolę, ich autorstwo musi być uznane na
zasadach wybranej powyżej licencji. Modyfikacje wprowadzone do pracy
nie będą natomiast przypisywane tym autorom.

Jestem świadomy, że licencja odnosi się tylko do kwestii
prawno-autorskich, zastrzegam sobie prawo do podjęcia działań w
stosunku do osób wykorzystujących w/w utwór/utwory w sposób sugerujący
paszkwil czy zniesławienie oraz w przypadkach naruszania przez takie
osoby praw osobistych, praw pokrewnych czy ograniczeń związanych ze
znakami towarowymi.

Przyjmuję do wiadomości, że wyrażonej niniejszym zgody nie mogę cofnąć
i że pliki na wykorzystanie, których wyraziłem zgodę mogą być
bezterminowo przechowywane w projektach Wikimedia.

DATA, IMIĘ i NAZWISKO WŁAŚCICIELA PRAW AUTORSKICH

==============

Pozdrawiam

Zureks

W dniu 01.09.2012 20:57, Stan Zurek pisze:

> Zapewniam Cię, że wytłumaczenie laikowi jak załadować zdjęcia na
> Commons, jest DUŻO trudniejsze i dużo bardziej skomplikowane (trzeba
> dodać opis, licencję i kategorię).

Eee tam, IMO wrzucenie zdjęć za pomocą UploadWizarda jest raczej banalne.

Re: przekazanie przez UM zdjęć do commons

Wojciech Pędzich
W dniu 2012-09-01 21:01, Zbigniew Czernik pisze:

> Eee tam, IMO wrzucenie zdjęć za pomocą UploadWizarda jest raczej banalne.

Ale i tak stoisz w obliczu jazdy jeśli ktoś dojdzie ze zdjęcia pochodzą
od UM a przecież każdy może w Necie podać się za kogo chce. Obawiam się,
że bez OTRS się nie obejdzie.

Wojtek

/
| Tak, widziałem to, ale mam wrażenie, że jest to zbyt skomplikowane...
| (czytaj: przekombinowane).

Ale wysłanie zgody na OTRS nie musi wykonywać właściciel praw autorskich.
Wystarczy że podpisze kwit na papierze, a resztę możesz zrobić ty. Skan w
mejlu na OTRS i tyle, potem dostajesz bilet i ładujesz z powołaniem się na
bilet.

/
> [...]
| mejlu na OTRS i tyle, potem dostajesz bilet i ładujesz z powołaniem się na

Ale oczywiście musisz powoli, wyraźnie i powtarzając dwa razy uświadomić
ich, że zgadzając się na CC-BY-SA zezwalają na również komercyjne używanie
tych zdjęć bez możliwości odwołania zgody i bez możliwości domagania się
kasy. Niestety to zwykle powoduje, że sprawa staje się nieaktualna.

Re: przekazanie przez UM zdjęć do commons

W dniu 1 września 2012 21:25 użytkownik Dorożyński Janusz (4w)

Oczywiście pod warunkiem, że urząd faktycznie ma majątkowe prawa
autorskie do zdjęć. Z tym bywa różnie. Tak jak pisałem urząd musi mieć
dokumentację tych zdjęć aby można było uznać, że są OK. W praktyce to
jest tak, że urząd ma coś w archiwum, ale są to w większości typowe
utwory osierocone, bo nie ma do nich żadnej dokumentacji. Sa fakt
trzymania zdjęć w archiwum nie daje nikomu do nich żadnych praw, tak
samo jak nie nabywa się praw autorskich do książek, które trzyma się w
domowej biblioteczce. Po pierwszej wikiekspedycji też parę urzędów
zgodziło się udostępnić zdjęcia - ale szybko wyszło właśnie, że sam
urząd za bardzo nie miał pojęcia jakie ma do tych zdjęć prawa. Małe
urzędy bardzo rzadko mają jakąkolwiek dokumentację w tym zakresie.

/
| Oczywiście pod warunkiem, że urząd faktycznie ma majątkowe prawa
| autorskie do zdjęć. Z tym bywa różnie.

Być może z tego względu jak ich uświadomić, to się wycofują. Miałem tak z UM
w Czarnkowie i zdjęciami T-34. Skończyło się na tym, że poprosiłem handlowca
z mojej firmy o zrobienie zdjęć, pobrałem od niego kwit i pliki, potem OTRS
(sam to zatwierdziłeś o ile pamiętasz :-) ) itd.

Re: przekazanie przez UM zdjęć do commons

Tommy Jantarek
Na początku wspomniano że duża część to zdjęcia archiwalne. A co ze
zdjęciami wykonanymi do 1994 roku, na których nie oznaczono wyraźnie
zastrzeżenia prawa autorskiego?
Czy to nie jest tak jak pisze mec. Monika Brzozowska
"Jeśli autor zdjęcia, które było zrobione do 1994 r., nie opatrzył owego
zdjęcia stosowanym zastrzeżeniem - zdjęcie takie nie było chronione przez
prawo autorskie. A skoro nie było przedmiotem prawa autorskiego pod rządami
wcześniejszych ustaw i skoro można było z niego w sposób nieograniczony
korzystać - rozciąga się to na czas obecny. Zgodnie bowiem z art. 124 ust.
1 pkt. 3 prawa autorskiego z 1994 r. "przepisy ustawy stosuje się do
utworów do których prawa autorskie według przepisów dotychczasowych
wygasły, a które według niniejszej ustawy korzystają nadal z ochrony, z
wyłączeniem okresu między wygaśnięciem ochrony według ustawy dotychczasowej
i wejściem w życie niniejszej ustawy. (...)"."

Czy do takich zdjęć jest potrzebne OTRS?

Re: przekazanie przez UM zdjęć do commons

Tomasz Ganicz
W dniu 1 września 2012 23:17 użytkownik Tommy Jantarek
<[hidden email]> napisał:

> [...]
> wyłączeniem okresu między wygaśnięciem ochrony według ustawy dotychczasowej
> i wejściem w życie niniejszej ustawy. (...)"."

To się zgadza, ale to jest ograniczone do zdjęć, które zostały
upublicznione przed zmianą ustawy w 1994 i musi istnieć dowód na owo
upublicznienie. Przez upublicznienie rozumie się wyjście ze zdjęciem
poza zakres dozwolonego użytku osobistego czy
biblioteczno/archiwistycznego. Czyli np. musi być dowód, że zdjęcie
zostało przed 1994 r. opublikowane w książce, gazecie, lub chociaż na
jakiejś wystawie zorganizowanej poza murami archiwum. Na zdjęcia
trzymane w archiwum, które nie zostały nigdy upublicznione ta luka
prawna nie działa.

Zresztą nawet jak zdjęcie było opublikowane przed 1994 bez
zastrzeżenia - to zawsze istnieje ryzyko, że stało się to bez wiedzy i
zgody autora. Wówczas takie upublicznienie było nielegalne i jeśli
autor lub ktoś działający w jego imieniu (np. agencja fotograficzna)
trzyma w szufladzie oryginał zdjęcia z notą copyrightową (np: w
postaci stempla na odwrocie odbitki) to ten wyjątek prawny na to
zdjęcie też nie działa. Były dwa takie przypadki na OTRS - raz z
protestem z agencji foto, a drugi raz z protestem spadkobiercy
fotografa. W obu przypadkach chodziło o zdjęcia portretowe umieszczone
na skrzydełkach okładki książki.