studenci zaliczają studia artykułami

Re: studenci zaliczają studia artykułami

Tomasz Raburski
Podsumuję krótko moje doświadczenia w pracy ze studentami :
- najlepiej zaczynać od tłumaczeń, bo wtedy studenci nie muszą mieć zbyt
dużej wiedzy i w miarę bezboleśnie uczą się kodu.
- są hasła łatwe, z którymi po przeszkoleniu poradzi sobie większość
studentów, np. biografie, czy hasła schematyczne (miejscowości itp). Hasła
z "nauk o wysokim konsensusie" (przyrodnicze i ścisłe) są zwykle
łatwiejsze, bo łatwiej zgromadzić do nich literaturę. Hasła z nauk
społecznych, humanistyki czy filozofii niestety są trudniejsze, wymagają
szerszej wiedzy i słabi studenci sobie z nimi nie poradzą (skutkiem będą
gnioty)
- bezwględnie potrzebny jest ciągły nadzór prowadzącego (merytoryczny i
techniczny). Mało który student jest samodzielny. O to się rozbijało
większość projektów: prowadzący zlecali napisanie haseł, nic prawie nie
wiedzieli o WP i zostawiali studentów samych sobie,
- prowadzący musi się orientować w prawach autorskich i przeprowadzić
krótki kurs na ich temat.
- trzeba się nastawić, że ambitni studenci są nieliczni. Większość pójdzie
na łatwiznę. Trzeba więc pilnować, żeby ta "droga łatwizny" spełniała
przynajmniej minimalne wymagania WP.
Tomek Raburski

Re: studenci zaliczają studia artykułami

Maciej Szostek
Hej

A ja dostałem dziś maila (nie w związku z moją obecnością na
Wikipedii, mail 'promocyjny') na temat SGH rozwijającego Wikipedię:
http://openknowledge.pl/

pozdrawiam
Maciek Szostek (piastu)

****
Studenci SGH poprawiają Wikipedię

Studenci Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie rozpoczęli projekt pod
nazwą OpenKnowledge, którego celem jest poprawa jakości artykułów w
największej internetowej encyklopedii. "Jest taki żart, że jeśli w
Wikipedii nie mogę znaleźć jakiegoś hasła, to znaczy, że jestem na
studiach" – mówi Michał Cieślikowski, prezes zarządu NetClub SGH –
organizacji, która prowadzi projekt. Opracowanie artykułów lub
poprawianie istniejących to jednak dobra okazja do nauki. "Jednym z
naszych celów jest także integracja istniejących studenckich kół
naukowych z różnych uczelni, które mogą współpracować przy tym
projekcie" - wyjaśnia Michał.

Studenci z kół naukowych chcący wziąć udział w projekcie mają do
dyspozycji specjalną roboczą wersję Wikipedii OpenWiki do umieszczania
testowych artykułów przed ich akceptacją i ostateczną publikacją.

Artykuły trafią do Wikipedii po akceptacji pracowników naukowych -
opiekunów danego koła naukowego. Organizatorzy projektu współpracują w
tym zakresie ze Stowarzyszeniem Wikimedia Polska. Wikimedia Polska ma
prawo do zgłaszania poprawek do proponowanych artykułów. Studenci
korzystają także z pomocy zawodowej korektorki, która dba o
stylistyczną stronę artykułów. "Artykuły muszą być wysokiej jakości" -
podkreśla Michał Cieślikowski.

Więcej informacji o projekcie: http://openknowledge.pl/
Kontakt do prezesa NetClub SGH: Michał Cieślikowski, tel. 788-691-795.

Pozdrawiam
Marcin Poznań

Re: studenci zaliczają studia artykułami

Wojciech Pędzich
Dnia 8-01-2013 o godz. 11:32 Maciej Szostek napisał(a):
> [...]
>
> A ja dostałem dziś maila (nie w związku z moją obecnością na
> Wikipedii, mail 'promocyjny') na temat SGH rozwijającego Wikipedię:

Najpierw niech tą swoją Open Knowledge wiki ze spambotów oczyszczą i uszczelnią. OZ mnie przeraziły.

Wojtek

Dnia 8 stycznia 2013 Maciej Szostek napisał:

> A ja dostałem dziś maila (nie w związku z moją obecnością na
> Wikipedii, mail 'promocyjny') na temat SGH rozwijającego Wikipedię:
> http://openknowledge.pl/

No, akurat Wojtek ten "projekt" dobrze zrecenzował na DI:
http://di.com.pl/news/47311,0,Zamiast_licencjatow_studenci_beda_pisac_artykuly_do_Wikipedii_Czy_to_sie_moze_udac-Anna_Wasilewska-Spioch.html

http://pl.wikipedia.org/wiki/Wikipedysta:Rdrozd * http://swiatczytnikow.pl :)

W dniu 2013-01-07 22:04, Cancre pisze:

> Napisane w sposób
> nieprzystający do naszych standardów (zbyt naukowe/trywialne, bez
> definicji), źle sformatowane, często bez bibliografii, na oko
> wyglądające na NPA.

Mnie cały czas zastanawia dlaczego tu i ówdzie podnoszona jest kwestia
"zbyt naukowych" artykułów. Ale być może tylko mi one nie przeszkadzają.

Re: studenci zaliczają studia artykułami

Szymon Grabarczuk
Cóż, kiedy człowiek nazywa się Karol007 :P

A na poważnie, to nawet w zasadach redagowania artykułów prawniczych
jest zdanie o przystępnym stylu. Zostało wpisane daawno temu, więc go
nie usuwałem, ale też mam przeczucie, że są materie, w których nie da
się pisać za prawdziwie, za naukowo, za dokładnie...

--
Tar Lócesilion

Re: studenci zaliczają studia artykułami

Stan Zurek
> [...]
> nie usuwałem, ale też mam przeczucie, że są materie, w których nie da
> się pisać za prawdziwie, za naukowo, za dokładnie...

Moim zdaniem zawsze da się napisać przystępnie. Można walić równaniami
z potrójnymi całkami, ale zawsze można opisać i wytłumaczyć, lub co
najmniej podsumować "swoimi słowami" o co chodzi w danej materii.
Tylko trzeba temat odpowiednio dobrze rozumieć, aby móc to zrobić...

Pozdrawiam

Zureks

Re: studenci zaliczają studia artykułami

Olaf Matyja-2
2013/1/9 Stan Zurek <[hidden email]>:

> [...]
> najmniej podsumować "swoimi słowami" o co chodzi w danej materii.
> Tylko trzeba temat odpowiednio dobrze rozumieć, aby móc to zrobić...

Czasem się da, ale są artykuły, zwłaszcza matematyczne, w których po
prostu się nie da.
Oj, walczyłem z tym nie raz na PAnM.
Jeśli wpisze się potrójną całkę, to ktoś zaraz pisze "artykuł powinien
być zrozumiały dla licealisty".
Jeśli wpisze się opis / podsumowanie własnymi słowami to ktoś zaraz
pisze "styl podręcznikowy".
Poza tym opis słowny to będzie tylko jakieś przybliżenie tej potrójnej
całki, a w matematyce przybliżenie ścisłego pojęcia to błąd
merytoryczny.
Jest to zresztą główny powód, dla którego zrezygnowałem ze sportu
umedalawiania artykułów matematycznych, który kiedyś uprawiałem.

Osobiście uważam, że jeśli ktoś potrzebuje pojęcia wyjaśnianego zwykle
potrójnymi całkami, to tych właśnie całek oczekuje, a nie
humanistycznego eseju.

Nie da się w tym samym artykule opisać tego językiem dla laików, bo
trzeba by po drodze wytłumaczyć, co to jest całka potrójna, co to jest
całka, co to jest funkcja i faktycznie zrobi się z tego podręcznik, a
bez założenia znajomości pojęć użytych w definicji trudno nawet wstęp
artykułu napisać. Jak np. streścić w zrozumiały sposób definicję z
artykułu [[proper forsing]]? I po co, skoro interesuje on tylko
specjalistów od teorii mnogości, a dla nich styl jest przystępny?

Pozdrawiam,
Olaf

Re: studenci zaliczają studia artykułami

Szymon Grabarczuk
Bardzo podobnie jest z prawem. Jeśli chciałbym opisywać zdolność
prawną Unii Europejskiej, i powiedzmy wziąłbym sobie cywilistyczny
grunt krajowy, napisałbym mnóstwo artykułów wyjaśniających, co to jest
państwo, a co to jest prawo cywilne, a zanim doszedłbym do Komisji
Europejskiej, reprezentującej majątkowe interesy UE, Wikipedia
wybuchłaby od tych "mądrości" ;)

--
Tar Lócesilion

Re: studenci zaliczają studia artykułami

Tomasz Ganicz
W dniu 9 stycznia 2013 12:42 użytkownik Tar Lócesilion
<[hidden email]> napisał:
> [...]
> państwo, a co to jest prawo cywilne, a zanim doszedłbym do Komisji
> Europejskiej, reprezentującej majątkowe interesy UE, Wikipedia

To jest też kwestia - stylu nauczania i obyczajów w polskim środowisku
naukowym. U nas w trakcie nauczania - i również w czasie pisania
dysertacji - czy prowadzenia dysput naukowych - przywiązuje się (IMHO)
za dużą uwagę do formalnej poprawności, a za małą do zrozumiałości
tego co się pisze i mówi. Inaczej w świecie anglosaskim - gdzie się
kładzie w pierwszym rzędzie nacisk na klarowność i zrozumiałość
wypowiedzi. Nieraz jest tak, że gdy czytam artykuł o czymś w polskiej
Wikipedii - nie rozumiem o co chodzi - i dopiero jak przejdę do
anglojęzycznej mam bardziej łopatologiczne wyjaśnienie "o co biega".
Jak to chyba Einstein powiedział - jeśli coś można w ogóle zrozumieć
to można to też zrozumiale wyjaśnić :-)  U nas jednak na
łopatologiczne wyjaśnienie terminu natychmiast będą krzywili się
"eksperci" z danej dziedziny.

Ta "poprawnościowa" paranoja skutkuje np. takimi zdankami:

"Zapis ułamka dziesiętnego bez kreski ułamkowej to postać dziesiętna
ułamka dziesiętnego. Mówiąc "ułamek dziesiętny" będziemy mieli na
myśli ułamek dziesiętny zapisany w postaci dziesiętnej."

To jest cytat z podręcznika do matematyki do klasy V szkoły podstawowej...

2013/1/9 Tomasz Ganicz <[hidden email]>:
> Jak to chyba Einstein powiedział - jeśli coś można w ogóle zrozumieć
> to można to też zrozumiale wyjaśnić :-)

Ten sam Einstein na pytanie "czy to prawda, że teorię względności
rozumie tylko dwóch ludzi?"
miał odpowiedzieć "a kim jest ten drugi?" więc najwyraźniej takie
wyjaśnianie jakoś mu nie szło. ;-)

Ale owszem, zawsze można zrozumiale wyjaśnić, jeśli słuchacze znają
podstawowe pojęcia z danej dziedziny.
Opisywanie najpierw niezbędnych pojęć to właśnie "styl podręcznikowy",
wyklęty na Wikipedii.

> [...]
> myśli ułamek dziesiętny zapisany w postaci dziesiętnej."
>
> To jest cytat z podręcznika do matematyki do klasy V szkoły podstawowej...

No dobrze, tutaj przegięli...

Olaf

Re: studenci zaliczają studia artykułami

Paelius
Uproszczenia są błędami i o tyle powyższy cytat już jest niewłaściwy,
bo ułamek dziesiętny to po prostu ułamek o podstawie dziesięć i jako
taki może mieć i postać dziesiętną i ułamkową. :)
A co do niezrozumiałych haseł dla laika to nadal uważam, że wynika to
raczej ze słabej linkowalności wyrazów w definicji hasła, a nie z
hermetyczności tematu.

PA

Re: studenci zaliczają studia artykułami

filip_em Gazeta.pl
Jeżeli ktoś nie ma do czynienia z matematyką przez lata (jak ja) to
trudno oczekiwać, że z miejsca zrozumie hasło z tej dziedziny, nawet
najlepiej napisane. Ja takich oczekiwań wobec autorów matematycznych
haseł medalowych nie mam. A tak jak pisze Paelius - linkowanie haseł w
definicji i w treści hasła daje nam na starcie przewagę nad
większością podręczników.

W dniu 9 stycznia 2013 13:18 użytkownik Paelius <[hidden email]> napisał:

> [...]
> hermetyczności tematu.
>
> PA

Re: studenci zaliczają studia artykułami

Władysław Majewski
> [...]

rozumie tylko dwóch ludzi?"
miał odpowiedzieć "a kim jest ten drugi?" więc najwyraźniej takie

Czytałeś oryginalne prace Einsteina, zwłaszcza te z "cudownego roku 1905"?
Do dziś są one wzorcem zrozumiałości i zwięzłości wykładu. Prawdę mówiąc
nie sposób uwierzyć, że nie sa to popularne omówienia, a absolutnie
pionierskie prace definiujące na nowo podstawy pojęciowe dla całej fizyki -
nie tylko teorii względności, ale także  mechaniki kwantowej i
termodynamiki.

A wracając do Wikipedii: nikt mnie nie przekona, że nie da się napisać w
sposób zrozumiały dla przeciętnego czytelnika prawnego artykułu o rozsądnej
długości, w którym zawarte będą ścisłe definicje i twierdzenia oraz
odsyłacze do innych artykułów, zawierających pełne i poprawne definicje
używanych w nich pojęć, a obok nich bardziej popularnie napisane
wyjaśnienie, które elementy tych definicji są w kontekście tematu tego
artykułu istotne i jakie jest ich znaczenie

Przykład z "potrójną całką": "lewa strona tego wzoru obejmuje sumę wartości
pola w całym obszarze od... do.., w całym okresie czasu od... do... i we
wszystkich pięciu wymiarach, którymi obok wymiarów przestrzennych i czasu
sa w tym wypadku.... Objęta tym sumowaniem przestrzeń mierzona jest w
specyficzny dla tego typu równań sposób, zgodnie z którym .... (tu trzeba
przełożyć definicję miary Haara lub mierzenia przestrzeni wartości własnych
dla wymiarów sprzężonych...). Formalny ssposób zapisu tego sumowania
podkreśla, że wartości parametrów x i zmieniają się symetrycznie, a j i k -
antysymetrycznie, a kolejność sumowania i podział jego zakresów ma ułatwić
skorzystanie ze lematu XXXX (tu odsyłacz).

Wzór ten w praktyce stosowany jest gdy.... i pozwala na ....."

Nieco więcej słów? Trudno. W angielskiej wikipedii korzystałem z pożytkiem
z bardzo wielu artykułów napisanych zgodnie z takim schematem, a w
 polskiej też są znakomite przykłady prezyzyjnego, a zarazem zrozumiałego i
rozsądnie zwięzłego wyjaśnienia bardzo trudnych pojęć - oczywiście z
założeniem, że wnikliwemu czytelnikowi będzie się chciało przestudiować
hasła, do których prowadzą zawarte w danym artykule odsyłacze."

Takie pisanie jest trudne. Wymaga inwencji i cierpliwości. Ale jest możliwe.

2013/1/9 Władysław Majewski <[hidden email]>:
> [...]
> przełożyć definicję miary Haara lub mierzenia przestrzeni wartości własnych

Ok, i w tym miejscu wchodzimy w opis innego pojęcia (np. miary Haara)
i puryści na PAnM piszą, że styl jest podręcznikowy.

> [...]
> antysymetrycznie, a kolejność sumowania i podział jego zakresów ma ułatwić
> skorzystanie ze lematu XXXX (tu odsyłacz).

To powinno być opisane w odpowiednim artykule, w rodzaju [[konwencja
sumacyjna Einsteina]], czy podobnym.
Powtarzanie opisu stosowanych symboli wszędzie gdzie zostaną użyte
utrudnia jakiekolwiek zmiany i w zasadzie jest możliwe tylko w teorii
(u informatyków podobny problem jest zidentyfikowany jako zasada
[[DRY]]).
Niepowtarzanie opisów sprawia, że artykuł przestaje być zrozumiały dla
licealistów co także jest grzechem.

> [...]
> hasła, do których prowadzą zawarte w danym artykule odsyłacze."
>
> Takie pisanie jest trudne. Wymaga inwencji i cierpliwości. Ale jest możliwe.

Tak, można, należy. I wychodzi z tego bardzo dobry podręcznik i tego
tutaj nie lubią, zwłaszcza jeśli podasz dodatkowo jakiś przykład.

Olaf

> [...]

I po co, skoro interesuje on tylko specjalistów od teorii mnogości, a dla nich

Brakuje w tym artykule na samym początku, zaraz za nazwą hasła, tekstu
wyjaśniającego. Początek artykułu powinien wyglądać mniej więcej tak:

"Proper forsing - pojęcie z dziedziny logiki matematycznej, a konkretnie z..."

Zakładając, że to jest z logiki, a nie innego działu, tego już nie wiem. Ale
taki początek artykułu daje wiele czytelnikowi - np. że dalej nie musi się
interesować, bo już wie, na jaki to temat jest ten artykuł. A w obecnej postaci
trzeba się wczytywać kilka zdań.

Beno

W dniu 2013-01-09 13:18, Olaf Matyja pisze:

> Ale owszem, zawsze można zrozumiale wyjaśnić, jeśli słuchacze znają
> podstawowe pojęcia z danej dziedziny.
> Opisywanie najpierw niezbędnych pojęć to właśnie "styl podręcznikowy",
> wyklęty na Wikipedii.

Wyklęty ponieważ mamy "system hasłowy" i linki w artykułach. Wymaga to
co prawda od czytelnika sprawnego poruszania się pomiędzy artykułami,
ale przynajmniej wiadomo czego się się spodziewać - pod jednym tytułem
mamy jeden główny temat opisany, a nie mieszankę kilkudziesięciu, w
której nie wiadomo gdzie i czego szukać.

Pozdr.,